ישראל תבחן מחדש השתתפות של חברה סינית במכרז להקמת מתקן התפלה

פרסום ראשון: בעקבות לחץ אמריקני ולקראת ביקור פומפאו, הממשלה הודיעה לבית הלבן כי תבדוק שוב את השתתפות "האצ'יסון" במכרז להקמת "שורק 2" בקיבוץ פלמחים, שעולה יותר מחמישה מיליארד שקלים

זמן צפייה: 02:37

פרסום ראשון: בעקבות לחץ אמריקני, ישראל תבחן מחדש השתתפות של חברה בבעלות סינית במכרז להקמת מתקן ההתפלה הגדול בעולם, "שורק 2", בקיבוץ פלמחים. בכירים ישראלים מסרו כי הודעה על כך הועברה בימים האחרונים לגורמים בממשל בארצות הברית, לקראת הגעתו לישראל של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו מחר (רביעי).

לפני עשרה ימים פורסם בחדשות 13 כי גורמים בממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פנו לישראל וביקשו הבהרות לגבי השתתפות של חברה בשליטה סינית במכרז להקמת מתקן ההתפלה, שצפוי להיות הגדול מסוגו בעולם ולספק כ-25% מצריכת המים של ישראל. מדובר במכרז בעלות של יותר מחמישה מיליארד שקלים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דוח: בשנת 2019 נרשם שיא תקריות אנטישמיות בארה"ב זה 4 עשורים

המחבל הבחין בחייל מרים ראשו – והשליך אבן לעבר פניו החשופות

חשד לפגע וברח בנתניה: הולכת רגל כבת 60 נהרגה מפגיעת רכב

The United States Secretary Of State Mike Pompeo Meets Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu In Lisbon
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו | צילום: רויטרס

אחת החברות שהגיעה לשלב הסופי של המכרז היא חברת "האצ'יסון" הישראלית, שהיא חברה בת של חברת "האצ'יסון" הסינית שיושבת בהונג קונג. ב-24 במאי צפוי משרד האוצר להכריע מי החברה שתזכה במכרז.

בכירים ישראלים ואמריקנים ציינו כי שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, שוחח בשבוע שעבר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש את התערבותו בנושא. בעקבות פנייתו של פרידמן, הורה נתניהו למטה לביטחון לאומי לפעול מול משרד האוצר ולכנס את הוועדה לפיקוח על השקעות זרות, שהוקמה לפני כחצי שנה בעקבות לחצים אמריקנים להגביל את החדירה הסינית למשק הישראלי.

לוגו חברת האצ'יסון
לוגו חברת האצ'יסון | צילום: רויטרס

בכירים ישראלים עידכנו בתחילת השבוע גורמים בממשל האמריקני כי הוועדה תכונס עוד לפני מועד ההכרעה בעניין עסקת מתקן ההתפלה, כדי לבחון מחדש את השתתפות החברה שבבעלות הסינית במכרז. עם זאת ההערכה היא שהוועדה לא תפסול את החברה שבבעלות הסינית מהתמודדות במכרז. ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "דיוני הוועדה חסויים, לכן אנו מנועים מלהתייחס לנושאים הנידונים או שאינם נידונים במסגרתה".

פומפאו, שיגיע מחר לביקור בזק בישראל, צפוי להעלות את סוגיית החדירה הסינית למשק הישראלי בשיחותיו עם ראש הממשלה. בכירים בממשל האמריקני אמרו כי פומפאו יבהיר בשיחותיו כי עסקאות מסחריות של סין נועדו להשיג רווחים עבור המפלגה הקומוניסטית הסינית ויזהיר את ממשלת ישראל לגבי הסיכונים של סחר עם סין.