הדרישה החדשה של החרדים: הכפלת תקציב תלמודי התורה

פרסום ראשון: בהנחיית מנהיג הציבור הליטאי בוחרים החרדים להתעלם מדרישות משרד האוצר, ודורשים תוספת של 150 מיליון שקלים מעבר ל-2.5 מיליארד השקלים שנסגרו בהסכמים הקואליציוניים

זמן צפייה: 02:26

פרסום ראשון: בתקציב שעליו עלמה הממשלה בימים אלה יוקצו מיליארדי שקלים לחינוך החרדי, והערב (רביעי) פורסם במהדורה המרכזית כי החרדים דורשים להגדיל את התקציב הזה עוד יותר - ובהנחיית מנהיג הציבור הליטאי בוחרים להתעלם מדרישות משרד האוצר.

בזמן שבמשרדי האוצר והחינוך עובדים מסביב לשעון על חלוקת התקציב, אותם 2.5 מיליארד שקלים למוסדות החינוך החרדי, השר יצחק גולדקנופף וח"כ משה גפני, הציבו בימים האחרונים דרישה חדשה - להכפיל את תקציב תלמודי התורה, כך לפי גורמים המעורבים בשיחות.

נזכיר כי תלמודי התורה הם אותם מוסדות פטור המקבילים לבתי הספר היסודיים, אך לא לומדים בהם לימודי ליבה, והחרדים בעצם רוצים להוסיף עוד 150 מיליון שקלים מעבר ל-2.5 מיליארד השקלים שנסגרו בהסכמים הקואליציוניים, מכיוון שהם מעוניינים שהמורים במוסדות הללו ישתכרו כמו מורים בחינוך הציבורי.

יצחק גולדקנופף יו''ר דגל התורה ומשה גפני
משה גפני, יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במשרד האוצר אומרים כי אם רוצים להשתכר באותה צורה, יש צורך להעביר נתונים על המורים. המיפוי מתבצע לפי ותק, השכלה והכשרה, ומורה ללא תואר אקדמי למשל משתכר פחות ממורה עם תואר. מנהיגי המפלגות החרדיות פנו למנהיג הזרם הליטאי, הרב גרשון אדלשטיין, ושאלו האם אפשר להעביר את הרשימות הללו, אך במכתב שנשלח מאיגוד מוסדות הפטור לכל המנהלים נכתב מפורשות כי המר"ן פסק שאין להעביר את הרשימות למשרד החינוך אלא רק לעשות חישוב עצמאי ולהעביר את הממוצע.

הרב גרשון אדלשטיין
הרב גרשון אדלשטיין | צילום: דוד כהן, פלאש 90

מאיגוד מוסדות הפטור מסרו בתגובה: "מוסדות הפטור שומרים על עצמאות חינוכית ופדגוגית ומשלמים על כך מחיר יקר כשהם מקבלים תקצוב של 55% בלבד. כיוון שישנה שחיקה בתקציבי מוסדות הפטור, התקצוב בפועל הוא פחות מ-30%. על מנת לתקן זאת העברנו למשרדי החינוך והאוצר את כלל נתוני הצוות".

תגובת יהדות התורה: "אין שחר לטענות לפיהן נדרש על ידינו תקציב מעבר לזה שסוכם עליו במסגרת ההסכם הקואליציוני. ההסכם קובע כי תקצוב מוסדות הפטור יגיע ל-55% מהתקציב המלא לתלמיד. אין לנו כל דרישה מעבר לכך".