לקראת הפיטורים: דרעי הגיע לישיבת הממשלה, נתניהו הודה לו

רה"מ הודה בפתח הישיבה לשר הפנים והבריאות, שעתיד להיות מפוטר בהמשך היום, על פועלו, ובהמשך עזב את הישיבה ודרעי החל לנהל אותה במקומו. לפי גורמים בממשלה, דרעי קיבל אישור משפטי להשאר לאורך הישיבה כולה עד לפיטוריו

זמן צפייה: 01:32

למרות הפיטורים הצפויים: שר הפנים והבריאות אריה דרעי הגיע הבוקר (ראשון) לישיבת הממשלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את ישיבת הממשלה בכך שהודה לדרעי על השינויים בסל התרופות: "אני מברך את המשנה לראש הממשלה, שר הבריאות אריה דרעי, את חברי ועדת הסל, ואת אנשי משרד הבריאות על העבודה החשובה שעשו בתחום זה".

לפי גורמים בממשלה, דרעי קיבל אישור משפטי להשאר לאורך הישיבה כולה עד לפיטוריו. במהלך הישיבה עזב נתניהו את החדר, ודרעי החל לנהל במקומו את הישיבה מתוקף תפקידו כמשנה לראש הממשלה, עד לחזרתו של נתניהו. ראש הממשלה הנחה את השרים להישאר עד תום הישיבה, ולא לעזוב מוקדם.

בהמשך היום, כזכור, צפוי נתניהו להודיע על פיטוריו של דרעי, זאת בעקבות החלטת בג"ץ על פסילת מינויו. זהות מחליפיו של דרעי תיקבע עד כניסת הפיטורים לתוקף, ביום שלישי.

אריה דרעי מחוץ לביתו בירושלים
אריה דרעי מחוץ לביתו בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום רביעי פסק בג"ץ ברוב של 10 שופטים מול 1 כי דרעי לא יכול לכהן כשר. השופט יוסף אלרון היה היחיד שלא תמך בפסילתו של דרעי. אחרי פרסום ההחלטה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לביתו של דרעי בשכונת הר נוף בירושלים, ואמר לו: "כשאח שלי במצוקה - אני בא אליו".

בהחלטת בג"ץ נכתב: "מרבית שופטי ההרכב קבעו כי מינוי זה לוקה בחוסר סבירות קיצוני, ומשכך על ראש הממשלה להעביר את דרעי מתפקידו. זאת, בין היתר, בשל צבר הרשעותיו הפליליות, הכולל גם הרשעה בעבירות מס מחודש פברואר 2022, על פי הודאתו של דרעי במסגרת הסדר טיעון; וכן בשל המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים, והתנהלותו לאחר מכן. חלק משופטי ההרכב סברו כי לנוכח המצג האמור, שהשפיע על תוצאותיו של ההליך הפלילי בעניין עבירות המס, דרעי מנוע מלכהן כשר בהתאם לכללים של השתק ומניעות הנגזרים מעקרונות של הגינות ויושר".

נתניהו, דרעי ולוין
נתניהו, דרעי ולוין | צילום: רויטרס

על דעת המיעוט של השופט אלרון נכתב בהחלטת בג"ץ: "השופט אלרון, בדעת יחיד, סבר כי אין מקום להורות לראש הממשלה להעביר את השר דרעי מתפקידו. לצד זאת, סבר השופט אלרון כי על ראש הממשלה לפנות ליו"ר ועדת הבחירות כדי שיקבע אם יש בעבירות המס שבהן הורשע דרעי משום קלון".