יו"ר הקואליציה מבטיח לקדם: מצלמות בכל גן ופיקוח של ההורים

ח"כ אופיר כץ הגיע לבית המשפט המחוזי בב"ש, לדיון בהגשת כתב האישום בפרשת ההתעללות בגן הילדים באילת, וחשף את הצעדים שהממשלה מתכוון לקדם על מנת למגר את תופעת ההתעללות בפעוטות. "זו הדרך היחידה לעקור את הזוועות האלו מהשורש". שר החינוך קיש: "נושא מורכב ורגיש מכל הבחינות"

זמן צפייה: 01:49

יושב ראש הקואליציה אופיר כץ הודיע היום (שני) על הצעדים שהקואליציה מתכוונת לקדם על מנת למגר את תופעת ההתעללות בפעוטות בגנים. חשיפת התכנית נעשתה במסגרת דיון בהגשת כתב האישום בפרשת ההתעללות בפעוטות ב"גן הזוועות" באילת, שהתקיים בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

על פי כץ, התכנית של הקואליציה תתמקד בחקיקה הקשורה למצלמות האבטחה בגנים: הכנסת מצלמות און ליין למעונות של גילאי 0-3; דגימת מצלמות קבועות על ידי נציגות הורים פעם בחודש; חובת התקנת מצלמות קבועות בגני ילדים בגילאי 3-6; והגדלה של שמירת הצילומים במצלמות הקבועות ל- 60 יום. יש לציין, כי "חוק המצלמות בפעוטונים" עבר בשנת 2018 ונכנס לתוקף ב-2020, ושמדובר בתיקון לחוק - שלא תמיד נאכף.

יו''ר הקואליציה אופיר כץ
יו''ר הקואליציה אופיר כץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יושב ראש הקואליציה כץ אמר בדיון: "אני מודיע על צעד חדש ומשמעותי היום, שבתקווה ימגר את מכת המדינה הזו שאנו מתמודדים איתה. זו הדרך היחידה לעקור את הזוועות האלו מהשורש. מקרה כמו אילת יכול היה להמנע, המקרים הבאים יכולים להמנע - רק אם תהיה פה בקרה אמיתית. הגיע הזמן לפתרון אמיץ ואמיתי, ואני אקדם אותו".

ממטה "המאבק למען הילדים" נמסר: "אנו מברכים את יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ, על צעדיו למיגור תופעת ההתעללות בגנים. אנחנו דורשים משר החינוך יואב קיש לפעול באופן מידי לתיקון חוק המצלמות, ולהוכיח כי ילדי הגנים הם בעדיפות עליונה. לאורך השנים מטה המאבק חשף עוד ועוד מקרים ברחבי הארץ של ילדים שנפגעו במסגרות חינוכיות של הגיל הרך ובגני העירייה. לצד מטה המאבק, יו"ר הקואליציה פעל לקדם חקיקה שתעסוק באופן מידי בהחמרת הענישה -  לאור העובדה כי הענישה בעבירות אלו היתה מקלה, ורבות מהן יצאו בעסקאות טיעון מגוחכות".

Whatsapp Image 2023 06 12 At 1

עוד אמרו כי "אנחנו דורשים משר החינוך  להיענות באופן מידי לתיקון חוק המצלמות כפי שמוצג בתוכניתו של יו"ר הקואליציה, לאור העובדה שהפיקוח כשל באוקטובר האחרון להגן על הילדים בגן של אילנה קובר. באם הפיקוח היה פותח מצלמות, ייתכן וכבר אז הסבל הרב היה נמנע מהילדים. ראוי לציין כי מערכת המשפט כבר פועלת רבות להחמרת הענישה עם מתעללות בחסרי ישע, ואף פרקליט המדינה פועל בעצמו למיגור התופעה עם פרסום הנחיית פרקליט המדינה במה שהם מכנים "תיקי גננות".

יש לציין, כי "חוק המצלמות בפעוטונים" נכנס לתוקף ב-2020, וכי מדובר בתיקון לחוק.

מזכ''לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד
מזכ''לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
שר החינוך יואב קיש
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד תקפה את הצעתו של יו"ר הקואליציה: "זאת לא רק פגיעה אנושה בפרטיותם של הגננות, הצוות המקצועי והילדים בגן, אלא גם אמצעי הפחדה כלפי הגננות, דבר שיגרום לירידה ניכרת באיכות ההוראה, ויוביל כבר בטווח הקצר למחסור חריף בגננות. אם ממשלת ישראל רוצה להעמיק את הקיים בגיוס גננות למערכת החינוך הציבורית, שתואיל בטובה לעצור יוזמות חקיקה הזויות שפוגעות באופן ישיר בכל הגורמים במערכת. כדי להקנות חינוך ברמה גבוהה בגיל הרך נדרשת לא רק השכלה פדגוגית וניסיון אלא גם מרחב חינוכי בטוח לגננות ולילדים. הסתדרות המורים לא תעמוד מנגד ולא תפקיר את הגננות לניסיונות חקיקה פופוליסטיים. ננקוט בכל הצעדים העומדים לרשותנו לבלימת הפגיעה החמורה".

שר החינוך יואב קיש אמר: "נושא המצלמות בגנים הוא מורכב ורגיש מכל הבחינות. זה לא הזמן להצהרות לתקשורת בנושא. כפי שעדכנתי בשבוע שעבר, במשרד החינוך מתבצעת עבודה לתיקון חוק המצלמות לגילאי 0-3 בלבד, ועל כך נעדכן באופן מסודר".

חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון
חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון

שרת החינוך לשעבר, ח״כ יפעת שאשא ביטון, העלתה למליאת הכנסת הצעת חוק להרחבת סמכויות הצפייה במצלמות במעונות היום כבר לפני חודש - הקואליציה דחתה אותה. היא אמרה: "שוב הם מוכיחים שמבחינתם קודם הפוליטיקה ולעזאזל הילדים. הצעת החוק יכלה להיות כעת בשלבים מתקדמים של חקיקה לטובת הפעוטות. אך מרוב שהממשלה עסוקה בעצמה ובפוליטיקה קטנה החקיקה מתעכבת".