הדיונים נמשכים: "חוק הפיצול" עבר בקריאה ראשונה

הקואליציה הנכנסת תנסה להעביר את החוקים שיבטיחו סמכויות לשותפיה כמה שיותר מהר, טרם השבעת הממשלה. לאחר דיון סוער בעניין "חוק בן גביר", היום ידונו הח"כים על התיקונים שביקשו סמוטריץ' ודרעי לחוק יסוד: הממשלה. הצעת החוק לביטול התפצלות ח"כים מסיעה עברה קריאה ראשונה במליאה

הוועדה בראשות קרעי, דנים בחוקי דרעי וסמוטריץ'
הוועדה בראשות קרעי, דנים בחוקי דרעי וסמוטריץ' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הוועדה המיוחדת בראשות שלמה קרעי מתדיינת הבוקר (חמישי) על שני החוקים שנוגעים לשרים העתידיים בממשלה הנרקמת - יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. מדובר על תיקון לחוק יסוד: הממשלה, שנועד להכשיר את כהונתו של אדם שריצה מאסר על תנאי כשר בממשלת ישראל, וכן על תיקון נוסף לאותו חוק יסוד, שיאפשר מינוי שר נוסף במשרד הביטחון, שיהיה אחראי על תחומים מסוימים בכפוף לשר.

לצורך העברת שני החוקים הללו בקריאה ראשונה עוד היום, הוועדה המיוחדת דנה על הנוסחים של שניהם, במטרה לצמצם את לוחות הזמנים בדרך להקמת הממשלה. בתוך כך נמשכים דיוני הוועדות המיוחדות, וכאשר יסיימו לדון בוועדה על חוקי דרעי וסמוטריץ' יעלו אותם לקריאה ראשונה ויביאו אותם לדיון והצבעה במליאה.

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוגע לחוק דרעי, במשרד המשפטים תוהים האם להגן על החוק בבג"ץ. כך או כך, היועצת המשפטית לממשלה לא צפויה לעמוד לצד העותרים לבג"ץ, אם כי היא צפויה לטעון שמינויו של דרעי לתפקיד שר - אינו סביר. גם בג"ץ אינו צפוי לבטל את ביטול החוק, או לפחות מבלי לשקול את הדבר לעומק, מאחר ומדובר בשינוי חוק יסוד.

בתוך כך, החוק שמבטל את האפשרות של ארבעה ח"כים להתפצל מסיעה עבר במליאה בקריאה ראשונה.

בצלאל סמוטריץ' ומשה גפני במליאת הכנסת
בצלאל סמוטריץ' ומשה גפני במליאת הכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול נרשמה התקדמות בעניין חוק "פקודת המשטרה" שמעוניין יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לשנות, באופן שיקנה לו כשר המיועד לביטחון לאומי סמכויות רבות במשטרה על פני המפכ"ל. לאחר דיון סוער בוועדה המיוחדת, אמש פרסמנו לראשונה במהדורה המרכזית כי גורמים משפטיים מתוך הוועדה, כמו גם גורמים פוליטיים בקואליציה, מעריכים שהחוק יעבור שינוי מסוים, לפחות בשתי נקודות שלו וכך אולי יוכל לקבל את אישורו של בג"ץ.

הסעיפים הנקודתיים שצפויים להשתנות הם עניין מעמדו של המפכ"ל, וגם יכולת התערבותו של השר הממונה בעניין מדיניות החקירות וההעמדה לדין של משטרת ישראל. מעמדו של המפכ"ל לא ייפגע, והוא יישאר הסמכות הפיקודית העליונה של המשטרה. כמו כן, מסתמן כי השר הממונה על המפכ"ל יוכל להתערב במדיניות החקירות וההעמדה לדין רק באישור משפטי ולאחר התייעצות עם המפכ"ל, אם כי ישנן אפשרויות נוספות שיאפשרו את אישורו של בג"ץ.

המפכ''ל קובי שבתאי עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר
המפכ''ל קובי שבתאי עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
Whatsapp Image 2022 12 15 At 0

בהינתן ש"חוק בן גביר" לא ישתנה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה לעמוד לצד העותרים לבג"ץ ולהתנגד לחוק. עם זאת, אם תהיה התפשרות מצד הקואליציה בנושא מדיניות החקירות וההעמדה לדין של המשטרה - ייתכן שהיועצת המשפטית תתרכך גם היא, לכל הפחות במידת נחרצותה בעמידה לצד העתירה על החוק לבג"ץ.