גנץ: סימנים ראשוניים להתקדמות, בלי עסקה - נפעל גם ברמדאן

יו"ר המחנה הממלכתי אמר כי "יש סימנים ראשוניים שמעידים על אפשרות להתקדם" במגעים לעסקת חטופים. הוא הדגיש: "בלי מתווה - נפעל גם ברמדאן". על העלייה של ערביי ישראל להר הבית: "נפעל רק מול מי שמסכן את הביטחון, חופש הדת יישמר"

זמן צפייה: 02:09

יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, נשא הערב (רביעי) הצהרה, בה אישר את פרסום חדשות 13 אמש, כי יש אופטימיות זהירה בהקשר לעסקת חטופים: "יש ניסיונות בימים אלו לקדם מתווה חדש, וסימנים ראשוניים שמעידים על אפשרות להתקדם. אנחנו לא נפסיק לחפש את הדרך, ולא נפספס שום הזדמנות להחזיר את הבנות והבנים הביתה. מאז מתווה החטופים לא עצרנו את הלחימה אפילו ליום אחד – ולא נעצור אפילו לדקה, בלי שיוחזרו חטופינו. ובכל מצב, נמשיך להילחם בעוצמות הנדרשות עד שנסיר את האיום של חמאס".

לדברי גנץ, "אנו בפני פעולה ברפיח, שתחל לאחר פינוי האוכלוסייה מהאזור. החשיבות של טיהור רפיח, היא ביכולת לפגוע בכוחות חמאס הפועלים בה ובצורך לפרז את רצועת עזה. אם לא יהיה מתווה חטופים - נפעל גם בזמן רמדאן".

פעילות לוחמי צה"ל ברצועה עזה חרבות ברזל
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

יו"ר המחנה הממלכתי הוסיף: "לא נאפשר לרוצחים לחזור לשליטה במקומות שבהם צה"ל פעל. אנו בוחנים מספר מתווים בכדי שהסיוע לעזה, יועבר באמצעות מנהלת בינלאומית של מדינות ערביות מתונות בתמיכת ארה"ב. אנחנו מקדמים בימים אלו פיילוטים של העברת הסיוע דרך גורמים, ארגונים ומדינות, באופן שיבטיח שחמאס לא ישתלט עליו. מטרתנו ומטרת המדינות התורמות זהה - סיוע לתושבים ולא למחבלים".

בהתייחסו להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, בה ארצות הברית הטילה וטו על הצעה אלג'יראית להפסקת אש מיידית, אמר: "אני מבקש להודות לנשיא ארה"ב ביידן והממשל האמריקני, שבלמו שוב החלטה לעצירת הלחימה במועצת הביטחון, ופועלים בכדי לסייע ליצירת חלופה שלטונית לחמאס. לצד הניצחון הצבאי, עלינו לחתור גם לניצחון מדיני שמשמעותו: הסכמי נורמליזציה ושלום עם סעודיה ומדינות נוספות באופן שיסייע גם להסרת שלטון חמאס".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

עוד אמר גנץ: "אנו פועלים כדי לחזק את הציר המתון מול איראן, ולהקים מנהלת אזורית שתסייע לפלסטינים לבנות שלטון אחר בעזה. שתדאג שההשקעות, יופנו גם לשינוי ספרי הלימוד כפי שעשו ידידינו באיחוד האמירויות. כמי שלחם במדים ופועל למען ביטחון ישראל מעל 40 שנה, אני מאמין שהעוצמה והביטחון הם האמצעי לשרוד, אבל גם להתקדם לשלום ושגשוג אזורי".

"בצפון, אנחנו תוקפים בכל מרחב בלבנון - קרוב ורחוק", הוסיף חבר קבינט המלחמה. "התוצאה תהיה רק אחת - הרחקת חיזבאללה מהגבול וחזרה בטוחה של תושבינו. אני ער לעיכוב במתווה הסיוע לתושבי הצפון שהבטחנו – ונפעל כדי שהחלטת הממשלה הזו תקודם, כפי שהובטח בדיון שיזמתי לפני כחודש".

על ההצבעה שהתקיימה היום במליאת הכנסת אמר: "היום העברנו החלטה ברוב גדול, המתנגדת להכרזה חד צדדית על מדינה פלסטינית. אחרי ה-7.10, זו תהיה טעות לתת רוח גבית כזו לטרור. הסדרים מדיניים צריכים להתקיים באופן ישיר, אחרת הם לא יהיו ברי קיימא. בכל מצב עתידי - ישראל תשמר את עליונותה ויכולת הפעולה הביטחונית בכל רצועת עזה. המשימה שלנו היא 100% שליטה ביטחונית ו-0 שליטה אזרחית. הרבה גורמים יכולים לפעול בשטח - רק לא חמאס".

כיפת הסלע על הר הבית שבירושלים
כיפת הסלע על הר הבית שבירושלים | צילום: רויטרס

גנץ התייחס גם לסערה סביב העלייה להר הבית בחודש הרמדאן: "גם ברגעים הקשים ולצד החובה להשלים את כל מטרותינו הצבאיות, אנחנו לא שוכחים שחובתנו להבטיח לאזרחי ישראל ולתושבי האזור כולו תקווה לעתיד טוב יותר. אני מבקש להגיד לאזרחי ישראל הערבים משהו שאמור להיות מובן מאליו: אתם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. אזרחים שוויי זכויות. מדינת ישראל מכבדת את חופש הפולחן, ותפעל בכדי לאפשר לכמה שיותר מאמינים לעלות להר הבית בביטחון ובבטחה במהלך חודש הרמדאן. גם נוכח המצב הביטחוני, נשמור על חופש הדת וקדושת החג. נפעל רק מול מי שיסכן את הביטחון, ולא מול מי שמגיע להתפלל. כל חברי קבינט המלחמה מאוחדים תחת העקרונות האלו, ואלו יהיו גם ההנחיות שיועברו לכוחות בשטח".