ראשי המפלגות יצאו להצביע: "מי שחושב שקולו לא משנה - טועה"

יותר מ-6,700,000 בעלי ובעלות זכות הצבעה יכולים להגיע אל 12,500 הקלפיות ברחבי הארץ שנפתחו ב-07:00 בדיוק. ב-08:00 ייפתחו הקלפיות ביישובים קטנים - והן ייסגרו ב-20:00. ב-22:00 ייסגרו יתר הקלפיות, תחל ספירת הקולות וערוצי הטלוויזיה יפרסמו את המדגמים שלהם

זמן צפייה: 06:26

ישראל בוחרת היום (שלישי) את נציגיה בכנסת ה-25: ב-07:00 נפתחו 12,500 הקלפיות ברחבי הארץ. 6,788,804 בעלי ובעלות זכות הצבעה יכולים להגיע אליהן ולהטיל פתק בעבור המפלגה שהם רוצים שתהיה בכנסת הבאה - או פתק לבן אם אין להם דעה.3.25% מכלל הבוחרים והבוחרות יהיו אחוז החסימה. מלבד הקלפיות הרגילות, ייפתחו גם 5,121 קלפיות נגישות, 222 קלפיות בבתי חולים, 55 קלפיות בבתי הסוהר ובבתי המעצר, 232 קלפיות בבתי אבות ודיור מוגן, 279 קלפיות קורונה ו-102 קלפיות שייפתחו ב-100 נציגויות בחו"ל.

ומה צפוי בהמשך? ב-08:00 ייפתחו הקלפיות ביישובים קטנים - והן ייסגרו ב-20:00. שעתיים לאחר מכן, ב-22:00, ייסגרו יתר הקלפיות, תחל ספירת הקולות וערוצי הטלוויזיה ייפרסמו את המדגמים. זמן קצר אחר כך ראשי המפלגות ינאמו ובלילה יחלו להגיע תוצאות האמת. התמונה המלאה צפויה להתבהר לקראת מחר בצהריים.

רה''מ יאיר לפיד מצביע
רה''מ יאיר לפיד מצביע | צילום: תומר אפלבאום, פלאש 90

ראש הממשלה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, החל את יום הבחירות בבית העלמין מול קברו של אביו; יוסף טומי לפיד. אחרי שהצביע אמר לפיד: "הבחירות האלה הן בין העתיד לבין העבר. תלכו היום להצביע בשביל העתיד של הילדים שלנו, בשביל העתיד של המדינה שלנו".

נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג
נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג | צילום: חיים צח/ לע״מ

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג מימש את זכות ההצבעה שלו בירושלים: "מיכל ואני מימשנו את זכותנו הדמוקרטית והצבענו כרגע. זאת זכות עצומה להשתתף בתהליך של בחירות חופשיות, נקיות ושוויוניות. מיליארדי בני אדם בעולם לא מקבלים את הזכות הזאת. מדינות אחרות בעולם לא נותנות את הזכות הזאת. אנחנו צריכים להיות אסירי תודה באמת כאומה, על כך שיש לנו שיטה דמוקרטית שבה כל אזרחית ואזרח יכולים להשפיע".

"אני רוצה לחזור ולומר - הצבעה משפיעה ללא צל של ספק", הוסיף הנשיא, "כל מי שחושב שקולו לא משנה או קולה לא משנה, טועה. ולכן אני קורא לכל אזרחיות ואזרחי המדינה, ממשו את זכותכם הדמוקרטית וצאו להצביע".

איתמר בן גביר מצביע
איתמר בן גביר מצביע | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, הצביע בקריית ארבע. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הצביע ביישוב נוקדים שבו הוא מתגורר. אריה דרעי הצביע בירושלים וגדי איזנקוט הצביע בהרצליה. יו"ר הבית היהודי ושרת הפנים, איילת שקד, הצביעה בתל אביב. שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי הצביע בקלפי ליד ביתו שבראש העין ואמר: "הבחירות הן קריאת השכמה לדמוקרטיה הישראלית. צאו להצביע כדי שניפגש בשמחות ולא שוב בבחירות".

ליברמן מצביע
ליברמן מצביע | צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

אריה דרעי מצביע
אריה דרעי מצביע | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

לאחר שהצביע, אמר שר הביטחון גנץ: "הבחירות הן חג לדמוקרטיה. הבחירות האלו, הן גם קריאת השכמה לדמוקרטיה. אני קורא לכל אזרחי מדינת ישראל לצאת לממש את זכות ההצבעה שלהם בכבוד מתוך מתן כבוד לאחר. אנחנו לא רוצים יותר הסתה. אנחנו לא רוצים יותר פילוג. אנחנו רוצים יותר אחדות, יותר ביטחון, יותר פיוס בעם, יותר יכולת לקבל אחד את השני. בעיני הבחירות האלה הן לא על המפלגה הגדולה אלה על המפלגה שיכולה. כנגד ההסתה, כנגד הפילוג כנגד ההשמצות, ובעד האחדות. לשם נחתור. אני קורא לכולם ללכת להצביע ושניפגש בשמחות ופחות בבחירות".

בני גנץ מצביע
בני גנץ מצביע | צילום: אלעד מלכה

בצלאל סמוטריץ' מצביע
בצלאל סמוטריץ' מצביע | צילום: דוברות הציונות הדתית

נזכיר שבבחירות האחרונות, במרץ 2021, שיעור ההצבעה עמד על 67.2%. הצפי הוא כי עד יום רביעי בבוקר כ-70% מהקולות כבר ייספרו, ונוכל לראות תמונת מצב ברורה ומוצקה בנוגע למה יהיה כאן בזמן הקרוב. את תוצאות האמת הסופיות נדע רק ביום חמישי בבוקר.

זהבה גלאון מצביעה
זהבה גלאון מצביעה

זוהי הפעם החמישית תוך שלוש שנים וחצי שאזרחי ישראל יוצאים להצביע בבחירות. אחרי שתי מערכות בחירות שהסתיימו ללא הקמת ממשלה, נתניהו וגנץ המציאו את המושג "ממשלה פריטטית", אך גם היא לא החזיקה יותר מדי זמן, וגם ממשלת בנט-לפיד שהוקמה אחרי מערכת הבחירות האחרונה סיימה את חייה בטרם עת. האם הבחירות החמישית יביאו עמן הכרעה?

ממשלת השינוי וכהונתה בת השנה וחצי מהווה מוטיביציה בעבור קהל המצביעים, כזו שאינה בהכרח משוקללת בתוך הסקרים. כך או כך, עושה רושם שהספינים הפוליטיים נגמרו, וגם אם יצוצו היום נוספים, הם לא אלו שיכריעו את תוצאות האמת. מערך ההכנה של המפלגות שעמל יומם וליל בחודשים האחרונים - הוא זה שיקבע.

המפלגות המתנדנדות על אחוז החסימה, לשבט או לחסד, הן אלו שעשויות להכריע את מפת הגושים ואת תוצאות הבחירות הסופיות. הסיפור הזה, הוא ה"להיות או לחדול" של גוש המרכז-שמאל, הרי שאין מפלגות מתנדנדות בגוש נתניהו. מבחינת גוש המרכז-שמאל-ערבים, המפלגות הערביות או המפלגות שרוב מצביעיהן ערבים - הן אלו שעשויות להכריע את מפת הגושים.

מנסור עבאס מצביע
מנסור עבאס מצביע

איימן עודה מצביע
איימן עודה מצביע

מערכת הביטחון בדריכות שיא

אחרי שני פיגועים תוך יממה שהתרחשו ביום ראשון, במערכת הביטחון נמצאים בכוננות גבוהה. שלשום, בהתאם להערכת מצב ביטחונית, ובאישור הדרג המדיני, בצה"ל הוחלט על הטלת סגר על יהודה ושומרון.

בינתיים, ההתפרקות של כנופיית "גוב האריות" נמשכת. בתוך כך, חבר בכיר נוסף בחבורה, המבוקש מוחמד טבאנג'ה, שנפצע במהלך עימותים עם כוחות צה"ל לפני כשבוע, הסגיר את עצמו במהלך היום, יחד עם נשקו לרשות הפלסטינית. למרות התפרקות הכנופיה, שמעוררת אופטימיות בישראל, עדיין קיימות התרעות לפיגועים המגיעות בעיקר מסביבתם של חברי הכנופיה שטרם חוסלו או הסגירו את עצמם.

במערכת הביטחון חוששים שאותם מחבלים ינסו להוציא לפועל פיגוע במהלך יום הבחירות וייתכן שגם בימים שלאחריו. במקביל, במערכת הביטחון מעריכים כי גם מפגעים בודדים עשויים לצאת ולפגע, וחוששים מחקיינות של הפיגועים האחרונים, שחלקם בוצעו על ידי מפגעים בודדים.

כאמור, הסגר על יהודה ושומרון נכנס לתוקפו הלילה ויימשך עד ללילה שבין שלישי לרביעי (עם צאת יום הבחירות), כשבמקביל צה"ל מתגבר את הכוחות בהגנה על קו התפר וגם בחברון. זאת, בעקבות הפיגוע שאירע בקריית ארבע במוצאי שבת.

הצבעה בקלפי צבאית
הצבעה בקלפי צבאית | צילום: דובר צה''ל

הבחירות המוקדמות בצה"ל נמשכו לאורך כל השבוע והיום הן יגיעו לשיאן, כאשר בבסיסי צה"ל ייפתחו כ-710 קלפיות, מתוכן 130 קלפיות ניידות. הקלפי הדרומית ביותר הוצבה במוצב טאבה שבאילת, והצפונית ביותר במוצב אסטרא שבחרמון. 29 אחוזים מהמשרתים בצה"ל יצביעו היום בפעם הראשונה.

גשם קל
גשם קל | צילום: רויטרס

אל תשכחו לקחת מטריה לקלפי

מזג האוויר היום יהיה מעונן חלקית עד מעונן, עם ירידה בטמפרטורות. גשם מקומי עשוי לרדת מדי פעם מצפון הארץ ועד לצפון הנגב, לא כל הזמן ולא בכל מקום - יהיו הפוגות, אבל נקודתית, הגשם עשוי להיות חזק - אולי אפילו עם ברקים ורעמים.

מחר עדיין צפוי לרדת גשם מקומי מדי פעם, עדיין בהפוגות ארוכות, בחמישי כבר לא צפוי גשם - ובסוף השבוע תחול התחממות, עם מזג אוויר נוח.

הטמפרטורות המקסימליות החזויות להיום: בהרי הצפון - 17 מעלות, חיפה - 22, תל אביב - 25, ירושלים - 19, באר שבע - 26, מצפה רמון - 19, ובאילת - 28 מעלות.