ח"כ מהליכוד: "יש מתנגדים לעונש מוות בגלל ההלכה, אפשר בסקילה"

ח"כ ניסים ואטורי פרסם את הדברים בטוויטר לאחר שהרב הראשי הספרדי קבע כי הוא מתנגד להצעת החוק של עוצמה יהודית, מה שעשוי להקשות על חברי ש"ס להצביע בעדו. השר בן גביר: "הצבעה לטובת החוק אינה 'טובה' לעוצמה יהודית - אלא קיום הסכם קואליציוני פשוט וברור"

חבר הכנסת ניסים ואטורי
חבר הכנסת ניסים ואטורי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חבר הכנסת ניסים ואטורי (ליכוד) פרסם היום (שלישי) ציוץ בחשבון הטוויטר שלו בו התייחס לחוק עונש מוות למחבלים, אותו חוק שאושר בוועדת שרים לחקיקה מוקדם יותר השבוע, שם כתב: "הבנתי שיש שמתנגדים לעונש מוות למחבלים בגלל ההלכה, אז אפשר לבצע בסקילה". התייחסותו של ואטורי מגיעה על רקע התנגדותם של כמה מבכירי הרבנים בארץ לחוק, ביניהם גם הראשון לציון, הרב יצחק יוסף.

לפי שעה, הרב יצחק יוסף, המכהן כרב הראשי לישראל (ספרדי) וכנשיא מועצת הרבנות הראשית - מתנגד להצעת החוק, ובכלל לעונש מוות למחבלים. התנגדותו של הרב לחקיקה עשויה להקשות על חברי הכנסת של תנועת ש"ס לתמוך בהצבעה, וייתכן שגם על חברי קואליציה נוספים, כאלו שבעבר נמנעו להצביע בניגוד לעמדת הרבנות הראשית.

הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב יצחק יוסף | צילום: דוד כהן, פלאש 90

בתגובה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טען כי הצבעה בעד החוק אינה "טובה" שמישהו עושה למפלגתו, אלא - קיום ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בטרם הוקמה הממשלה. בדברים שפרסם בחשבון הטוויטר שלו כתב בן גביר: "מניח שכולם בקואליציה מבינים שכוחנו באחדותנו. הצבעה לטובת חוק עונש מוות למחבלים אינה 'טובה' שמישהו עושה לעוצמה יהודית, אלא קיום הסכם קואליציוני פשוט וברור, שמקדם את אחת מהצעות החוק הכי חשובות בתולדות המדינה!".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כאמור, ביום ראשון, למרות התנגדות היועצת המשפטית לממשלה, ועדת השרים לחקיקה אישרה את חוק "עונש מוות למחבלים" שהגישה מפלגת עוצמה יהודית. לפי החוק, בית המשפט יוכל להטיל עונש מוות על מי שעבר עבירת רצח על רקע לאומני נגד אזרחי ישראל. הועדה החליטה שלאחר הצבעה טרומית על החוק יתקיים דיון בקבינט המדיני-ביטחוני שידון בנוסח החוק.

במהלך הדיון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד אלוף במיל' שרון אפק, מי שכיהן בעבר כפרקליט הצבאי הראשי, טען כי לפני שתעלה הצעת החוק לאישור בקריאה ראשונה, יש לקיים בנושא, דיון מעמיק בקבינט המדיני-ביטחוני, שכן לדבריו, עמדת גורמי הביטחון חשובה וצריכה להישמע בטרם יתקבלו ההחלטות.

באופן מסורתי, בכירי מערכת הביטחון נוטים להתנגד להצעות חוק מהסוג הזה. טענתם היא שאין הוכחה לכך שעונש מוות אכן מרתיע מחבלים מלבצע פיגוע, וגם הערכתם היא שעונש מוות עשוי להוביל לניסיונות חטיפה של חיילים ואזרחים בידי מחבלים, שינסו "להתמקח" על הנידונים למוות. יצוין כי על פי הדין הצבאי החל בשטחי יהודה ושומרון, עונש מוות מתאפשר, אם כי בגלל מדיניות ממשלה הוא אינו אפשרי ליישום.