לקראת בחירות? פגישתם של נתניהו וליברמן הסתיימה ללא תוצאות

ראש הממשלה ימסור הצהרה ב-20:00, ולפי ההערכות הוא יתייחס לאפשרות של הקדמת הבחירות. זאת, כאשר מוקדם יותר הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החוק לפיזורה

נתניהו וליברמן
נתניהו וליברמן | צילום: רויטרס, דוברות "ישראל ביתנו"

לקראת בחירות? פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הסתיימה ללא תוצאות. כמו כן, ראש הממשלה הודיע כי בשעה 20:00 ימסור הצהרה בכנסת, ולפי הערכות הוא יתייחס לאפשרות של הקדמת הבחירות.

במקביל, ח"כ יואב קיש אמר בתוכנית "לפני החדשות" עם אודי סגל כי "לכל אלה שאמרו שהלכנו לבחירות בגלל חוק הגיוס – יש פה משבר אמיתי, זה לא ספינים. נושא הגיוס הוא מהותי בקואליציה הזאת. אין כניעה לליצמן, ההפך הוא הנכון. אתמול כל הסיעות החרדיות הסכימו לגיוס חרדים, אפילו האדמו"רים. יש כיפוף של החרדים וליברמן צריך לבוא לקראת העניין הזה".

לכתבות נוספות בנושא >> 

ההצעה לפיזור הכנסת אושרה בקריאה טרומית; רה"מ ינאם ב-20:00

ח"כ פורר: "הצעת נתניהו - פייק פשרה; מנסים לגרום לנו להיכנע"

רה"מ נפגש עם ראשי הסיעות; המועד שנידון לקיום הבחירות - 27/8

נתניהו. מהלך חסר תקדים
נתניהו. מהלך חסר תקדים | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיזורה, כאשר 65 חברי כנסת הצביעו בעד, 45 התנגדו לחוק ושישה נמנעו.

לפני ההצבעה התקיים דיון במליאה, במהלכה אמר ח"כ מיקי זוהר, שהגיש את הצעת החוק יחד עם נתניהו, כי "הציבור יודע שאנחנו עלולים להיגרר לתהליך של בחירות שיעלה מיליארדים בלי סיבה אמיתית, לכן נתחיל את הליך החקיקה אבל לא נסיים לפני יום רביעי בשעה 24:00 בלילה".

"חוק פיזור הכנסת הוא לא משהו שאנחנו רוצים לקיים, אבל אם וכאשר נראה מצב בו לא נצליח להקים ממשלה עם השותפות הטבעיות, נגמור את החוק עד יום רביעי ונחזיר חזרה לציבור", המשיך. "הסחטנות הפוליטית של המפלגות הקטנות עושה לנו נזק אדיר. לכן כולנו תקווה שליברמן יתעשת, יגיע להסכמות עם הליכוד, ונוכל להקים את הממשלה שהציבור, ששלח אותנו לכנסת, מצפה מאיתנו להקים".

מיקי זוהר
מיקי זוהר | צילום: חדשות עשר

לפני הדיון לקראת ההצבעה הטרומית, התקיים דיון בוועדה המסדרת על פטור מחובת הנחה לחוק. עימות קולני התפתח בין ח"כ זוהר לבין חברי האופוזיציה, במהלכו תקף ח"כ צבי האוזר מכחול לבן: "חמישה מיליון שקלים על חסינות. תשחררו את מדינת ישראל מקרב החסינות הזה".

בתוך כך, הליכוד מפעילה לחץ של הרגע האחרון על ח"כים מכחול לבן להצטרף לממשלה, והציעה לכמה מהם תפקידים בכנסת. בין היתר, אנשי ראש הממשלה פנו מאז הבוקר לחבר הכנסת גדי יברקן והציעו לו תפקידים – אך האחרון סירב. גורמים בבית היהודי אמרו כי יו"ר איחוד מפלגות הימין, הרב רפי פרץ, ביקש מיו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן להפגש עם ראש הממשלה נתניהו, וכי ליברמן הסכים. מוקדם יותר, הודיע ליברמן כי מפלגתו תתמוך בהצעה, ואילו יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר העבודה אבי גבאי הודיעו כי הסיעות שלהם יתנגדו.

נתניהו וליברמן (ארכיון)
נתניהו וליברמן (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

מוקדם יותר אמר ליברמן לחברי סיעתו כי "הדגשתי בעבר כי לא נסכים לשום שינוי, היינו ברורים וחדים. הנרטיב העיקרי של דוברי הליכוד הוא שאנחנו מנהלים מאבק אישי נגד ראש הממשלה, אבל כל בר דעת מבין שמדובר בעמדה עקרונית ולא בשום נקמה, ומזה הליכוד הכי פוחד". עוד הוסיף כי "בליכוד מנסים לייצר נקמה אישית בעזרת מכונת הפרופוגנדה האדירה שלהם. גם עיתון פראבדה בימי סטאלין היה עדין יותר".

בנוגע לתאריך שנידון כמועד אפשרי לקיום הבחירות, אמר יו"ר ישראל ביתנו: "אני חושב ש-27 באוגוסט הוא לא תאריך מוצלח. כולם חוזרים מחופשה. אני מניח שבין ה-20 לספטמבר ל-29 יש מספיק זמן והרבה יותר טבעי לעשות את זה אחרי ה-1 בספטמבר".

מהליכוד נמסר בתגובה לדבריו של ליברמן: "ראשי כל הסיעות הממליצות מודיעים שברגע שליברמן יחתום על הסכם קואליציוני, יושלמו ההסכמים הקואליציוניים עם כל יתר המפלגות - על סמך ההבנות שכבר הושגו. אנחנו מזמינים את ליברמן להצטרף עוד היום ולא לתת את ידו להפלת ממשלת ימין".