נתניהו: "מבקש להשאיר את הוויכוח מחוץ לבתי העלמין"

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, ראש הממשלה התייחס לטקסים בבתי העלמין הצבאיים, וביקש מנבחרי הציבור להניח בצד את הוויכוח. "מגיע לכולנו לחוות את הימים הללו כשכל עם ישראל עומד מאוחד מאחורי גיבורינו"

זמן צפייה: 01:34

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (חמישי)  לטקסים בבתי העלמין הצבאיים, וביקש מנבחרי הציבור להשאיר את הוויכוח מחוץ לבתי העלמין.

"אזרחי ישראל היקרים, אחיי ואחיותיי למשפחת השכול, בימים הקרובים נישא את עינינו אל החלקות הצבאיות בבתי העלמין", אמר ראש הממשלה בפתח דבריו, "כל מצבה שם מספרת סיפור חיים שנגדע באיבו. אחדות האבל הדוממת של בתי העלמין זועקת אלינו בימים אלה. יקירינו שנפלו, יקירינו ששילמו בחייהם למען תקומתנו, עשו זאת עבורנו - ואנחנו חייבים לעמוד יחד עבורם. מאוחדים כדי להיות ראויים להקרבתם".

"ולכן, רגע לפני הימים הקדושים שעומדים בפנינו, אחדות היא צו השעה", הוסיף נתניהו, "בחודשים האחרונים ניטש בתוכנו ויכוח חשוב בדמוקרטיה שלנו, אבל בימים אלה, אני מבקש מכל נבחרי הציבור, מימין ומשמאל, להניח בצד את הוויכוח, להשאיר אותו מחוץ לבתי העלמין. לאפשר למשפחות השכולות, לכולנו, להתייחד בדממה עם זכר יקירינו. מגיע לכולנו לחוות את הימים הללו כשכל עם ישראל עומד מאוחד, מאחורי גיבורינו, בלי שום ויכוח. מי ייתן ונהיה ראויים להקרבה הגדולה של יקירינו, של גיבורינו".

Whatsapp Image 2022 05 03 At 8
חיילי צה''ל בטקס יום הזיכרון בבית העלמין קריית שאול | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום שיגר שר הביטחון יואב גלנט מכתב ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה ולמזכיר הממשלה יוסי פוקס, וביקש להעביר באמצעותם מסר לשרים ולחברי הכנסת לקראת טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה - בבקשה להימנע מאמירות פוליטיות בנאומיהם.

"יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל הינו מהימים הקדושים והרגישים בשנה", כתב גלנט בפתח דבריו, "בימים אלה, יותר מתמיד, עלינו להעביר לחברה הישראלית מסר מאחד. בבתי העלמין הצבאיים קבורים חללי מערכות ישראל, מכל חלקי החברה והעם שמסרו את נפשם למען המדינה".

"כולנו ערים לשיח הציבורי, בעד ונגד השתתפות נבחרי ציבור בטקסי הזיכרון. נבחרי הציבור, המייצגים את הציבור בכנסת ובממשלה, נבחרים על ידי העם, ומהווים סמל. אני סבור שיש חשיבות רבה לנוכחות ממלכתית של נבחרי ציבור בטקסי הזיכרון ובבתי העלמין הצבאיים ביום הקדוש הזה".

שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט

"עם זאת, אל לנו להכניס ביטוי פוליטי לקודש הקודשים שלנו, בתי העלמין הצבאיים. אזכיר בהקשר זה את היוזמה הברוכה של חהייכ חילי טרופר שבמסגרתה חתמו כ-100 חברי כנסת, על ההתחייבות שלא לשלב בדבריהם כל אמירה פוליטית".

"אבקש לפנות באמצעותכם לשרים ולחברי הכנסת, ברוח האחדות, ולבקש מהם לבטא בנאומיהם בטקסים בבתי העלמין מסרים ממלכתיים וציוניים המדגישים את תקומתה של מדינת ישראל ומעלים על נס את ערך השותפות והאחדות, לצד הבעת כבוד והוקרה לנופלים ועמידה כתף אל כתף לצד המשפחות השכולות, אשר שילמו את המחיר היקר מכל".

חיילים בטקס יום הזכרון לחללי צה''ל
חיילים בטקס יום הזיכרון לחללי צה''ל | צילום: רויטרס

מארגון אלמנות ויתומי צה"ל בירכו את גלנט על אמירתו. תמי שלח, אלמנתו של סא"ל אהוד שלח ויו"ר הארגון, מסרה: "לא דמיינו שבימים אלה נצטרך לעבוד בהרחקת המחלוקת הפוליטית מבתי העלמין, במטרה לשמור על קודשו של היום, ולמרות זאת זו משימתנו בימים אלה. על כן אני מודה לשר הביטחון יואב גלנט על קריאתו החד משמעית בפני הפוליטיקאים לא לשלב אמירות פוליטיות ביום הזיכרון. מי יתן ואלה ישמעו לבקשתנו ויומנו ישאר קדוש כפי שהיה".