הצהרת נתניהו: "החלטתי להשהות כדי לנסות להגיע להסכמה רחבה"

יממה אחרי פיטוריו של שר הביטחון גלנט, וברקע גל המחאה שהתעצמם ברחבי הארץ, ראש הממשלה נשא הצהרה לאומה ואמר כי "מתוך אחריות לאומית" הוא החליט להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק לשינוי הוועדה למינוי שופטים - עד למושב הבא של הכנסת. "אינני מוכן לקרוע את העם לגזרים"

זמן צפייה: 08:32

בשיאו של עוד יום של מחאה המונית ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (שני) הצהרה לאומה, ואמר כי "מתוך אחריות לאומית" הוא החליט להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק לשינוי הוועדה לשינוי שופטים - כדי לנסות להגיע להסכמה רחבה לקראת המושב הבא של הכנסת.

"לפני שלושת אלפים שנים, כאן בירושלים, התרחש משפט שלמה", אמר נתניהו בפתח דבריו, "שתי נשים באו לפני המלך שלמה, וכל אחת מהן טענה שהיא האמא האמיתית של אותו תינוק. המלך שלמה ציווה להביא חרב ולבתר את התינוק, לחתוך אותו לשניים. אישה אחת הייתה מוכנה לקרוע את התינוק לשניים, אבל האישה השנייה סירבה בתוקף, והתעקשה שהתינוק יישאר חי ושלם".

"גם היום שני הצדדים במחלוקת הלאומית טוענים לאהבת התינוק, לאהבת המדינה שלנו. אני ער למתח העצום בין שני המחנות, שני חלקי העם. אני קשוב לרצונם של אזרחים רבים להפיג את המתח. אבל יש דבר אחד שאיני מוכן לקבל- יש מיעוט קיצוני שמוכן לקרוע את המדינה שלנו לגזרים".

"המיעוט הזה נוקט באלימות, מצית אש, מאיים לפגוע בנבחרי ציבור וקורא לסרבנות שהיא פשע נורא. מדינת ישראל לא יכול להתקיים בלי צה"ל ולא יכולה להתקיים עם סרבנות. סרבנות מצד אחד תוביל לסרבנות מצד שני. סרבנות היא קץ המדינה שלנו ולכן אני דורש מראשי הביטחון לא לקבל סרבנות. לעצור אותה. אלה שקוראים לסרבנות, לאנרכיה, לאלימות - קורעים את התינוק לגזרים".

"אבל רובם של אזרחי ישראל משני צדי המתרס אינם מוכנים לקרוע את העם לגזרים. אני אינני מוכן לקרוע את העם לגזרים. במשך שלושה חודשים קראתי פעם אחר פעם להידברות ואמרתי שאהפוך כל אבן כדי להגיע לפיתרון. כי אני זוכר שאיננו עומדים מול אויבים. אנחנו עומדים מולו אחים. אסור שתהיה מלחמת אחים. אנחנו בנתיב של התנגשות מסוכנת בחברה הישראלית. אנחנו בעיצומו של משבר שמחייב את כולנו לפעול באחריות".

הפגנות בתל אביב
ההפגנה בקפלן בתל אביב

"אתמול קראתי את מכתבו של בני גנץ שבו הוא מבקש להתכנס בתום לב. אני יודע שיש אנשים שתומכים בגישה הזאת. אני מושיט להם יד. כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות אני כראש ממשלה לוקח פסק זמן להידברות. נביא את התיקונים הנחוצים במערכת המשפט וניתן הזדמנות כדי להשיג אותם בהסכמה רחבה - זו מטרה ראויה מאין כמוה. מתוך אחריות לאומית, מתוך הרצון למנוע את הקרע בעם, החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית במושב הזה של הכנסת כדי לנסות להגיע להסכמה לקראת המושב הבא".

"אני רוצה לפנות לתומכי המחנה הלאומי - יש לנו את הרוב לעשות זאת לבד עם תמיכה עצומה בעם. רבבות מתומכינו הגעו הערב לירושלים כדי לתמוך ברופורמה. אני גאה בכם. אתם לא אזרחים סוג ב'. אני מעריך את זה שיצאתם לרחובות הבירה שלנו כדי להשמיע את קולכם. את הקול שלנו אף אחד לא ישתיק. הגעתם בצורה ספונטנית, לא מאורגנת ולא ממומנת וללא דחיפה תקשורתית. ריגשתם אותי. תמשיכו לנהוג באחריות ואל תיגררו לשום פרובוקציות".

"הדרך שלנו צודקת. רוב גדול בציבור מכיר היום בנחיצות של רפורמה דמוקרטית במערכת המשפט. לא ניתן שייקחו מהעם את הבחירה החופשית שלו. נעשה ניסיון להשיג הסכמה רחבה. אנחנו חיים בדור של תקומה. ההיסטוריה נותנת לנו הזדמנות יוצאת דופן לחזור לארצנו, לבנות את מולסתנו ואת מדינתנו".

"בקרוב נציין את חג הפסח וימי הזיכרון. נסב לשולחן החג יחד. נתאבל על נופלינו יחד ונחגוג את עצמאותינו יחד. נוקיר תודה יחד לאנשי ונשות הביטחון שלרגע לא שוכחים את חובתם להגן על כולנו כל הזמן, כי לכולנו יש גורל משותף, ייעוד משותף - להבטיח את נצח ישראל".

Whatsapp Image 2023 03 27 At 1
ההפגנה מחוץ לכנסת בירושלים | צילום: גילי יערי, פלאש 90

מוקדם יותר היום, ברקע מחאות הענק שהתרחשו אמש בעקבות פיטורי שר הביטחון יואב גלנט, שר המשפטים יריב לוין אמר: "כחבר בסיעת הליכוד, אני אכבד כל החלטה שיקבל ראש הממשלה נתניהו באשר להליכי חקיקת הרפורמה המשפטית. זאת מתוך ידיעה שמצב בו איש הישר בעיניו יעשה עלול להביא באופן מיידי לנפילת הממשלה ולקריסת הליכוד. על כולנו לעשות מאמץ כדי לייצב את הממשלה והקואליציה. על כולנו מוטלת החובה לא לעשות את הטעות שנעשתה בשעתו עם הפלת ממשלת שמיר, טעות שהובילה לאסון הסכמי אוסלו".

שר הכלכלה ניר ברקת מסר: "אני קורא לכל עמיתיי בממשלה, בליכוד ובמפלגות השותפות בקואליציה. להתלכד מאחורי ראש הממשלה ולגבות אותו בעצירת החקיקה. אסור לנו להביא להפלת ממשלת ימין במו ידינו. כוחנו באחדותנו".

בישיבת ראשי הקואליציה אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לרה"מ נתניהו: "עצירת החקיקה תוביל לפירוק הקואליציה"; נתניהו דחה את הצהרתו שתוכננה לשעות הבוקר בעקבות הישיבה הסוערת, ולאחר מכן סיכם עם בן גביר כי "תינתן לממשלה ארכה למושב הקרוב, להעביר את הרפורמה בהידברות". עוד נמסר: "סוכם בין השניים כי כצעד להגברת המשילות תעלה לאישור בישיבת הממשלה הקרובה הקמת המשמר הלאומי".