דרמה פוליטית: נתניהו פיטר את שר הביטחון גלנט

אחרי שקרא בנאומו לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית, ראש הממשלה לא חיכה להחלטת שר הביטחון בנוגע להצבעתו על החוק לשינוי הוועדה למינוי שופטים - והודיע כי החליט להעביר אותו מתפקידו. גלנט: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי"

זמן צפייה: 40:09

דרמה פוליטית: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (ראשון) כי החליט להעביר מתפקידו את שר הביטחון יואב גלנט, זאת בעקבות נאומו אמש, בו קרא לעצירת החקיקה המשפטית. גורמים בלשכת רה"מ מסרו כי נתניהו זימן את גלנט ללשכתו ואמר לו שהוא איבד את האמון בו לאחר שפעל נגד הממשלה, זאת בזמן שהוא שהה בביקור מדיני בחו"ל. גלנט לא תיאם את הצהרתו עם נתניהו, ובכך לטענתם חיבל במאמצים להגיע להסכמות.

בסביבת נתניהו נטען כי הסיבה לפיטורים היא "תגובה רפה וחלשה של גלנט נגד הסרבנות", ובתגובה רשמית ראשונה שלו כתב נתניהו בחשבון הטוויטר שלו: "כולנו חייבים להתייצב בעוצמה נגד סרבנות". גלנט מסר בתגובה: "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי".

מארגני המחאה מסרו כי בעקבות הפיטורים, תצא לדרך הפגנה ספונטנית הערב בשעה 22:00 ברחוב קפלן שבתל אביב: "ביבי פיטר את גלנט, הדיקטטורה כבר כאן. אנחנו לא נשארים אדישים, ויוצאים להפגנה ספונטנית בקפלן".

בתוך כך, יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין הודיע על כינוס דיון דחוף של הוועדה מחר, בהשתתפות גלנט, בנושא "השלכות המתחים החברתיים במדינת ישראל על מערכת הביטחון".

שר הביטחון יואב גלנט ונתניהו
שר הביטחון גלנט עם רה''מ נתניהו

יש לציין כי נתניהו וגלנט לא שוחחו במהלך 24 השעות האחרונות, טרם הפיטורים. נזכיר כי זו הפעם השניה שנתניהו מפטר את שר הביטחון בממשלה שלו, לאחר שפיטר בעבר גם את איציק מרדכי אך בנסיבות לגמרי אחרות. ברמה הפוליטית נתניהו מאבד כמעט בוודאות את הקול של הגלנט, והופך את הקולאציה שלו ל-63 מנדטים. יולי אדלשטיין מתנדנד, ובכך הוא יוצר לעצמו משבר פוליטי ולא ברור מאיזו סיבה.

קשה למצוא במהלך של רה"מ הגיון. נתניהו הניח שהדבר ישדר מסר לחברי הליכוד ששוקלים עכשיו את דרכם. כך הוא גם מבטיח את התמיכה של דיכטר במהפכה המשפטית, למרות שהוא הסתייג ממנה. רבים יגידו שההתנהגות של לשכת ראש הממשלה לא רציונלית בעיקר בגלל המסר שזה מסדר החוצה, לארצות הברית, שגלנט כאמור במידה רבה היה היחיד שהיה לו איזשהו קשר לממשל האמריקני.

בצה"ל מקבלים בתדהמה את פיטוריו של גלנט, פחות משלושה חודשים מאז שהחליף את בני גנץ, ונדמה שהרבה מאוד קצינים בכירים, כל ראשי מערכת הבטחון - שואלים את עצמם כיצד יוכלו לעבוד עם דיכטר, שברור שאם ימונה זה יהיה על מנת להניע קדימה את המהפכה המשפטית-משטרית בניגוד לעמדות המקצועיות של ראשי מערכת הביטחון. ראשי מערכת הביטחון ממליצים בתקופה האחרונה לעצור את החקיקה בגלל ההשפעה על צבא המילואים וצבא הקבע, וכמובן נוכח ההאזהרות מהתלכדות של זירות.

טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון
טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב למהלך: "פיטוריו של שר הבטחון, יאב גלנט רק מפני שהתריע על פגיעה בבטחון ישראל הם שפל חדש של ממשלה אנטי ציונית שפוגעת בבטחון הלאומי ומתעלמת מאזהרת כל גורמי הבטחון. נתניהו יכול לפטר את גלנט, אבל הוא לא יכול לפטר את המציאות ולא יכול לפטר את עם ישראל שמתייצב מול הטירוף של הקואליציה. ראש ממשלת ישראל הוא סכנה לבטחון מדינת ישראל".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ תקף גם הוא: "בפנינו סכנה ברורה, מיידית ומוחשית לביטחון ישראל. סכנה שהוחמרה. נתניהו שם הערב את הפוליטיקה ואת עצמו מעל הביטחון. מחזק את יואב גלנט ששם את ביטחון המדינה מעל לכל אינטרס".

בהמשך הערב פרסמו לפיד וגנץ הודעה משותפת: "בטחון המדינה לא יכול להיות קלף במשחק הפוליטי. נתניהו חצה הערב קו אדום. אנחנו קוראים לשרי הליכוד, לחברי הכנסת של הליכוד, אל תתנו יד לריסוק הבטחון הלאומי. מי שיקבל על עצמו את תפקיד שר הביטחון יביא על עצמו חרפה. עיני העם נשואות אליכם בתקווה. אפשר עדיין לעצור".

רה"מ לשעבר נפתלי בנט הגיב: "מדינת ישראל בסכנה הגדולה מאז מלחמת יום הכיפורים. אני קורא לראש הממשלה למשוך את מכתב הפיטורין של גלנט, ‏להשהות את הרפורמה ולהיכנס להפוגת הידברות עד אחרי עצמאות. לא חשוב מי צודק ומי טועה".

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה במהדורה המרכזית: "כולנו רוצות להאמין שביטחון ישראל מוטל על הכף, ומסתבר שנתניהו באמת שם את עצמו לפני הכל ולא מהס לפגוע בבטחון המדינה באופן אנוש, כשטובתו האישית מוטלת על הכף. זה במאת בכל זאת מדהים ומטלטל למרות שאני חוזרת ואומרת הרבה מאוד זמן. נתניהו מסוכן לישראל - היום יותר מאי פעם. שפל מדהים ומזעזע".

חבר הכנסת גדעון סער אמר במהדורה המרכזית: "מה שחשוב הוא שנתניהו לא כשיר לתפקידו, הוא עשה מעשה של טירוף, שאין לו תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל. לפטר שר בטחון רק מפני שהצביע על תקנה ביטחונית, בוודאי בתקופה הרגישה שאנו נמצאים בה. באמצע הראמדן. פשוט טירוף. עבור גלנט זו תעודה של כבוד, הוא יכול לתלות את מכתב הפיטורין ולהתגאות בו בסלון ביתו, כי זה כבוד קטן מאוד להיות חלק מהממשלה המוטרפת הנוכחית".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שקרא לפיטוריו של גלנט, בירך על המהלך: "העם רוצה רפורמה עכשיו. מי שנכנע לסרבנות, לא יכול להישאר בתפקידו ולו לרגע. גלנט נכנע ללחצים ובנוסף הוביל מדיניות של הכלה וכניעה מול הטרור. ראש הממשלה החליט על הצעד הנדרש ואני מברך אותו על כך".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2503232111' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת גלנט: "למען ביטחון ישראל צריך לעצור את החקיקה"' poster='' kid='1_q0u8ibur' duration='']

בנאומו אמש אמר גלנט: "בשבועות האחרונים נפל דבר. השסע הנפער בחברה חודר אל תוך צה"ל וגופי הביטחון. זו סכנה לביטחון המדינה. אני איש ימין ומחויב לתנועת הליכוד המציבים את מדינת ישראל מעל הכול. צריך לעצור את ההפגנות והמחאות – ולהושיט יד להידברות. צריך לעצור מיידית כל גילוי של סרבנות המכרסם בכוחו של צה"ל, ופוגע במערכת הביטחון. למען ביטחון ישראל, צריך לעצור בעת הזו את תהליך החקיקה, לאפשר לעם ישראל לחגוג יחד את פסח, יום העצמאות ולהתאבל יחד ביום הזיכרון ויום השואה".

מוקדם יותר היום דווח בחדשות 13 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין שוקלים להציב בפני גלנט אולטימטום לפיו אם לא יתמוך בחקיקה - יפוטר. במקביל, לשר החקלאות אבי דיכטר, שקרא גם הוא לעצירת החקיקה, הם שוקלים להציע את תפקיד שר הביטחון בתמורה לתמיכה בחקיקה.

Whatsapp Image 2023 01 24 At 2
שר החקלאות אבי דיכטר | צילום: פלאש 90

בהמשך אמר השר דיכטר כי יצביע בעד חוקי המהפכה המשפטית: "ביטחון המדינה ואחדות העם נמצאים תמיד לנגד עיניי. מודע היטב לחששות שבציבור, אך למען הסר ספק, עמדתי עודנה בעינה, הרפורמה במערכת המשפט הכרחית, והיא תבוצע.  הצבעתי בישיבת הסיעה בעד החוק ביחד עם חבריי וכך גם אצביע בכנסת. אני מתואם בנושא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין. חבריי בליכוד יודעים היטב, לא אתן ידי להחלפת שלטון הליכוד".