שר הביטחון גלנט: למען ביטחון ישראל צריך לעצור את החקיקה

לאחר שהצהרתו נדחתה לבקשתו של ראש המשלה נתניהו, שר הביטחון נשא הערב את דבריו בהצהרה מיוחדת בקריה בתל אביב, שם הזהיר כי "השסע הנפער בחברה חודר אל תוך צה"ל וגופי הביטחון", ואמר כי "זו סכנה לביטחון המדינה". בקואליציה תקפו: "קורא לנתניהו לפטר אותו; נכנע תחת לחץ השמאל"

זמן צפייה: 07:41

שר הביטחון גלנט נשא הערב (שבת) הצהרה מיוחדת בקריה בתל אביב, וקרא לעצירת החקיקה. "אני אומר זאת באופן פומבי: למען ביטחון ישראל, צריך לעצור בעת הזו את תהליך החקיקה, לאפשר לעם ישראל לחגוג יחד את פסח, יום העצמאות ולהתאבל יחד ביום הזיכרון ויום השואה".

"בשבועות האחרונים נפל דבר", הוסיף גלנט. "השסע הנפער בחברה חודר אל תוך צה"ל וגופי הביטחון. זו סכנה לביטחון המדינה. אני איש ימין ומחויב לתנועת הליכוד המציבים את מדינת ישראל מעל הכול. צריך לעצור את ההפגנות והמחאות – ולהושיט יד להידברות. צריך לעצור מיידית כל גילוי של סרבנות המכרסם בכוחו של צה"ל, ופוגע במערכת הביטחון".

שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

"ביטחונה של מדינת ישראל הוא משימת חיי", אמר גלנט בפתח דבריו, "לאורך חיי הבוגרים אני עוסק בו יומם וליל. בשליחות מדינת ישראל, במדי צה"ל, סיכנתי את חיי עשרות פעמים. וגם עתה, למען מדינת ישראל, אני מוכן להסתכן ולשלם כל מחיר. מתוקף תפקידי כשר הביטחון של מדינת ישראל, אני אומר כאן: האיומים סביבנו גדולים, בזירות רחוקות וסמוכות. איראן קרובה מאי פעם ליכולת גרעינית צבאית, הטרור הפלסטיני גובר, והזירה הצפונית מתעצמת ורוחשת. בימים אלו, יותר מתמיד, אנו ניצבים בפני אתגרים ביטחוניים חסרי תקדים".

עוד אמר שר הביטחון: "צה"ל הוא צבא מעולה, נכון למשימותיו, ומקור גאווה למשרתים בו ולכל עם ישראל. יחד, בכוחות משותפים, נוכל לכל אתגר, בכל עת. אבל, בשבועות האחרונים נפל דבר - אני פוגש את המפקדים ואת הלוחמים, לקראת מבצעים, בסיורים, בשטחי האימונים, ובחדרי התדריכים. אני שומע את הקולות העולים מהשטח, ואני מודאג. האירועים המתרחשים בחברה הישראלית, אינם פוסחים על צבא ההגנה לישראל - מכל עבר, עולות תחושות של כעס, כאב ואכזבה, בעוצמה בה לא נתקלתי מעולם. אני רואה כיצד מקור עוצמתנו הולך ונשחק".

"כשר הביטחון של מדינת ישראל, אני אומר בצורה הברורה ביותר – השסע ההולך ונפער בחברה, חודר אל תוך צה"ל ואל גופי הביטחון. זו סכנה ברורה, מיידית ומוחשית לביטחון המדינה. לדבר הזה לא אתן את ידי. אני איש ימין, חבר בתנועת הליכוד, מאמין בעקרונותיה ומחויב לערכיה - המציבים את מדינת ישראל מעל לכל. אומר לכם כאן הערב - כפי שאני אומר שנים ארוכות, צריך שינוי במערכת המשפט. מארג היחסים בין הרשות השופטת, לבין הממשלה והכנסת דורש איזון. זה יחזק את הדמוקרטיה, ויגביר את אמון הציבור".

"ועם זאת, שינויים משמעותיים, לאומיים, עושים בהידברות ובשיח. בערב הזה, אני חושב על דור המייסדים של ישראל. על אימי פרומה, פליטת שואה שהעפילה לארץ על סיפון האוניה אקסודוס. אני חושב על הוריה של רעייתי קלודין, אשר עלו ארצה ממרוקו בדרכים עקלקלות. אסור לנו לפגוע באחדות העם. אסור שיהיה ספק בליבן של האימהות השולחות מחר את בניהן ובנותיהן לצה״ל. ניצחונו של אחד הצדדים, באולמות הכנסת או ברחובות הערים, הוא הפסדה המובהק של מדינת ישראל. עלינו להניח בצד את השאלות "מי התחיל" ו"מי צודק", ולהוביל תהליך לאומי מאחד ומשתף, שיחזק את מדינת ישראל, וישמור על כוחו של צה"ל".

המחאה מול ביתו של גלנט
המחאה מול ביתו של גלנט | צילום: מחאת המילואימניקים אחים לנשק

השר לביטחון לאומי בן גביר מסר בתגובה לדברי גלנט: "קורא לראש הממשלה לפטר את גלנט שנכנס למשרד הביטחון בקולות של הימין אבל נכנע ללחץ של אלה שאיימו בסרבנות ומנסה לשים מעצור לרפורמה החשובה. הוא גם מנהל בפועל מדיניות "הכלה" וחוסר תגובה בעזה וביו"ש וגם במדיניות זאת הוא מפנה עורף לבוחרי הימין שרוצים ממשלת ימין מלא מלא אם ברפורמה המשפטית ואם בהחזרת הביטחון האישי והמשילות לישראל".

שר התקשורת שלמה קרעי הגיב גם הוא ואמר: "אני מבקש סליחה ממצביעי הליכוד על שר הבטחון שלנו שנכנע תחת לחץ השמאל. מדינת ישראל נמצאת בצומת היסטורי בין דמוקרטיה לדיקטטורה ושר הבטחון שלה בוחר בדיקטטורה ונותן רוח גבית לסרבנות ולהפיכה צבאית. לא מבטלים את הכרעת העם בשביל ליטוף מהתקשורת והאליטה. זה לא דמוקרטי. אסור לאפשר זאת".

בניגוד לבן גביר וקרעי, ח"כ יולי אדלשטיין, יו"ר ועדת החוץ והביטחון, דווקא שיבח את חבר מפלגתו: "מודה לחברי, שר הביטחון יואב גלנט שהצטרף לדרך אותה אני מוביל מזה שבועות. רוב העם רוצה ומבין את הצורך בשינויים במערכת המשפט, אך יש לעשות זאת בסבלנות, בהידברות ובשיח רחב כדי להגיע להסכמה רחבה. מדינת ישראל חזקה ותמשיך להיות חזקה - יחד".

Whatsapp Image 2023 03 19 At 2
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "שר הביטחון גלנט מוביל הערב צעד אמיץ וחיוני לבטחון מדינת ישראל. ההפיכה המשטרית פוגעת קשה בבטחון הלאומי וזה תפקידו ואחריותו לעצור את ההידרדרות המסוכנת.זהו רגע האמת. אני קורא לממשלה - תעצרו הכל, אל תעבירו השבוע את השינוי בוועדה למינוי שופטים ואת חוק דרעי, ובואו לקיים הידברות בבית הנשיא.מצדיע הערב למאות אלפי מגיני הארץ, הפטריוטים הישראלים שיצאו לרחובות להלחם על הדמוקרטיה הישראלית".

מפורום העסקים נמסר: "מברכים את שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר ועדת החוץ והבטחון יולי אדלשטיין שמימשו הערב את אחריותם הציבורית לביטחונה של מדינת ישראל ודרשו את הפסקת הליכי החקיקה וניהול שיח על מנת להגיע לקונצנזוס. אנו קוראים ליתר השרים לממש את אחריותם המיניסטריאלית ולהצטרף לדרישה לעצירת החקיקה על מנת למנוע את המשבר הכלכלי שמתהווה, ואת המשבר החברתי והביטחוני".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "התנועה לאיכות השלטון מברכת את השר יואב גלנט על קריאתו לעצור לאלתר את החקיקה האנטי דמוקרטית. מדינת ישראל חשובה מהפוליטיקה הקטנה ולשר גלנט יש יכולת לעצור את חוקי ההפיכה ההרסניים המאיימים על דמותה ועתידה של מדינת ישראל. התנועה קוראת לחברי כנסת נוספים מהליכוד להוציא לנתניהו כרטיס אדום ולקרוא לו לעצור את חורבן הבית השלישי".

ח''כ יולי אדלשטיין
ח''כ יולי אדלשטיין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום דווח שר החקלאות אבי דיכטר אמר בשיחות סגורות עם שרי הליכוד וראש הממשלה נתניהו במהלך סוף השבוע: "דחו את החקיקה עד לאחר יום העצמאות והימים הלאומיים, כשהקרע בעם יהיה בצילו של ימי הזיכרון - הוא ייצור נזק שאין לו הופכין".

ביום חמישי האחרון ברקע "יום השיבוש" הנערך במחאה נגד המהפכה המשפטית, רה"מ נתניהו נשא הצהרה לאחר שדווח כי השר גלנט צפוי לקרוא באותו ערב לעצירת החקיקה. טיסת רה"מ ורעייתו ללונדון נדחתה לשעה 04:00 לפנות בוקר. לפני ההצהרות, נתניהו זימן את גלנט בדחיפות ללשכתו, וגלנט דחה את הצהרתו, שהתקיימה כאמור הערב.