המסר של נתניהו לשותפיו: "אין ממשלה טובה יותר, תפסיקו להחרים"

משבר פוקד את הממשלה מכמה חזיתות, וכשבן גביר וסמוטריץ' בקהל - רה"מ נשא דברים בישיבת מרכז הרב ואמר לחברי הקואליציה "להפסיק לטפס על עצים". יו"ר עוצמה יהודית נאם אחריו והגיב: "סיכולים ממוקדים ורפורמה משפטית זה לא עץ"

זמן צפייה: 03:04

פחות מחצי שנה אחרי תחילת כהונתה, והמשבר בממשלה מעסיק את ראש הממשלה בנימין נתניהו בכמה חזיתות הבוקר (שישי), כאשר אמש הוא נאם באירוע החגיגי לציון יום ירושלים בישיבת מרכז הרב - שם הוא פנה לשותפיו הקואליציוניים ואמר: "אין ולא תהיה לנו ממשלה טובה יותר, אז הגיע הזמן להפסיק לאיים ולהחרים".

"אני רוצה לומר משהו לחברי בקואליציה", אמר ראש הממשלה כשבקהל נוכחים השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', "יש לנו ממשלה לאומית, ממשלה תקיפה, ממשלה שדואגת למורשת ישראל, להתיישבות בארץ ישראל, לעם ישראל לעתיד ישראל. אז הגיע הזמן להפסיק לאיים, להפסיק להחרים, להפסיק לטפס על העצים - כולם צריכים לעבוד יחד ולהעביר את התקציב למען העם, למען ההתיישבות, למען ארץ ישראל ולמען תורת ישראל".

השר בן גביר נשא דברים אחרי נתניהו והגיב לדבריו: "ראש הממשלה שאני אוהב אותו מאוד, אמר בנאום שלו דבר חשוב, אל תטפסו על עצים. אדוני ראש הממשלה, סיכולים ממוקדים זה לא עץ, רפורמה משפטית זה לא עץ, ההתיישבות בכל חלקי יו"ש זה לא עץ, פינוי חאן אל אחמר זה לא עץ, לקחת את הטלפונים מהמחבלים בבתי הכלא, זה לא עץ. אנחנו יכולים לעשות את זה בכוח שלנו, יש לנו ממשלת ימין, אסור לנו לפספס".

מצעד הדגלים
מצעד הדגלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יום ירושלים עבר אתמול ללא אירועים ביטחוניים, אך תועדו כמה עימותים בין ערבים ליהודים באזור שער שכם, לפני ש"מצעד הדגלים" המסורתי יצא לדרך בהשתתפות עשרות אלפי אנשים. יותר מ-3,000 שוטרים ולוחמי משמר הגבול איבטחו את הצועדים, ומערכת כיפת ברזל הוצבה בכוננות מחשש לירי רקטות מכיוון רצועת עזה.

הצעדה עברה ברובע המוסלמי שבעיר העתיקה, בדרך לכותל המערבי ובהובלת חברי ממשלה בכירים - בהם בן גביר, סמוטריץ' ומירי רגב. במהלך הצעדה, בתוך סמטאות השוק הערבי בדרך לכותל, תועד חיכוך אלים בין ערבים ליהודים. בשער שכם התאספו אלפי צועדים, שם נשמעו קריאות כמו "שיישרף לכם הכפר", והותקפו עיתונאים ערבים.

מצעד הדגלים
מצעד הדגלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר בן גביר קיבל אמש החלטה לא לעלות להר הבית, וגורמים בסביבתו מתעקשים כי ההחלטה התקבלה על דעתו בלבד, אך בהערכת המצב שנערכה יום קודם לכן אצל ראש הממשלה, ראש אגף המבצעים בצה"ל, האלוף עודד בסיוק, אמר לדרג המדיני כי אם תעלה אישיות בכירה רמת דרג להר הבית זה עלול להוביל לבלאגן. מדובר צה"ל נמסר כי הם לא מתייחסים לדיונים סגורים.

את הצועדים שהיו בדרכם למצעד ניסו לעצור עשרות פעילי שמאל, שחסמו את כביש המנהרות שמדרום לירושלים, וכמה מהם נעצרו. כמאה צועדים בצעדת המשפחות של תנועת "התעוררות" החלו את צעדתם בקורנבלום וסיימו אותה במתחם התחנה, שם נערכו מעגלי שירה ופעילות לילדים.

מצעד הדגלים
מצעד הדגלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול פרץ משבר נוסף שמאיים לפרק את הקואליציה, כאשר השר יצחק גולדקנופף, יו"ר אגודת ישראל, מאיים כי כל סיעת יהדות התורה לא תתמוך בתקציב המדינה אם לא יועברו 600 מיליון שקלים למוסדות חינוך חרדיים כפי שנקבע בהסכמים הקואליציוניים.

שלשום התכנסו חברי אגודת ישראל לפגישה לילית, שם שידרו חזית אחידה והחליטו שלא לסגת מדרישתם לקבל עוד מאות מיליוני שקלים. החרפת הטון של גולדקנופף קיבלה ביטוי אתמול בעיתונים החרדיים, "המבשר" ו"המודיע", שם סוקר המשבר הזה בהרחבה, זאת לאחר שאלפים מחו בבני ברק נגד חלוקת הכספים הקואליציוניים.

האולטימטום הזה מסכן כמובן את אישור התקציב, אך ההערכה היא כי לא על זה ייפול תקציב המדינה, ופגישות בין הצדדים כבר נערכו בדרגים כאלו ואחרים. במשרד האוצר מצאו נוסחה מפותלת, אך בהחלט אפשרית ליישום, לפיה התקציב יועבר כמו שהוא, ללא שינויים, וכך שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יוכל לשדר ניצחון, אך בהמשך השנה תוכל ועדת הכספים של הכנסת לזכות את המגזר החרדי באותו סכום שגולדקנופף טען שנגזל מהמגזר, באמצעות העברות תקציביות.