הקלטת הצעקות של נתניהו נגד הטייסים: "הסרבנות תשבית את צה"ל"

בלעדי: בצל איומי הסרבנות של טייסי חיל האוויר בעקבות מהלכי הממשלה, בהקלטות יוצאות דופן נשמע ראש הממשלה כפי שפעמים בודדות בלבד שמענו אותו בעבר. מרים את קולו, מכה בשולחן, ומזהיר - היעדרות הטייסים תפגע בכושר ההרתעה של ישראל כבר כעת. "זה פוגע בביטחון המדינה"

זמן צפייה: 04:42

בלעדי: בצל איומי הסרבנות של טייסי חיל האוויר בעקבות מהלכי הממשלה, בהקלטות יוצאות דופן שפורסמו הערב (רביעי) במהדורה המרכזית נשמע ראש הממשלה בנימין נתניהו כפי שפעמים בודדות בלבד שמענו אותו בעבר. מרים את קולו, מכה בשולחן, ומזהיר - היעדרות הטייסים תפגע בכושרו של צה"ל ובכושר ההרתעה של ישראל כבר כעת.

"אין ולא יהיה מקום לסרבנות, לא בצד זה ולא בצד אחר", אמר נתניהו, "אני לא יכול לדמיין חומרת דברים גדולים יותר, של ארגון הפרה המונית כזאת של חוק השירות או אם תרצה של סרבנות. זה בלתי ניתן לתפיסה. זה פשוט אי אפשר לתפוס את זה".

"זה מקרה שפוגע בגוף המדינה, בביטחון המדינה", הוסיף נתניהו, "וזה לא רק ההשבתתה של יכולות, זה גם מה שזה עושה לכוח ההרתעה שלנו. מה זה עושה, אני לא אביא כאן דוחות מודיעיניים, אם תרצו בדלתיים סגורות אני אראה לכם מה זה עושה, זה לא דבר קטן".

דברי נתניהו נאמרים ליועצים המשפטיים שנמצאים בחדר, ובפרט לפרקליט המדינה עמית אייסמן איתו מתנהל השיח. אייסמן מסביר כי כל קריאה לסרבנות או מרי נבחנת לגופה. בפעם הקודמת, המחאה שהתעצמה בצה"ל הובילה להשהיית החקיקה. וגם הפעם, נדמה שהסרבנות תהיה אחד השיקולים המשמעותיים שינחו את ראש הממשלה בצעדים הבאים.

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
רה''מ נתניהו | צילום: רויטרס

יוצאי מערך המבצעים המיוחדים מסרו בתגובה להקלטות שנחשפו הערב בחדשות 13: "הרודן בפאניקה. הוא מבין שהוא ורק הוא מפרק את המדינה ומערכת הביטחון. אל תחרטט לנו על 'ביטחון המדינה' כשאתה דוהר לדיקטטורה סטייל רוסיה ואיראן. אתה דיקטטור שמפרק את מערכת הביטחון, את צה"ל, אמ"ן, שב"כ ומוסד. האחריות רק עליך. איבדת לגיטימציה ולא נציית לך. מעכשיו תסתדרו לבד. ואטורי פינדרוס ורוטמן יבצעו בשבילך מבצעים מיוחדים".

קציני וחיילי המילואים של חטיבת המחקר מסרו בתגובה: "הקלטות נתניהו מעידות כי הוא מבין את הנזק הביטחוני נוכח מעשי הממשלה. האחריות על ביטחון המדינה בידיו, ועליו לעשות כל שביכולתו למנוע נזק בלתי הפיך כעולה מהדוחות המודיעיניים שהוא עצמו מציין".

ממחאת המילואימניקים "אחים לנשק" נמסר: "נתניהו שמקליט את עצמו ומדליף מחרב במו ידיו את ביטחון ישראל והיחסים עם ארה"ב. ביטול עילת הסבירות היא דיקטטורה בפועל. שיעצור מיד את החקיקה שקורעת את העם ויתמודד עם העובדה שצבא עם יש רק בדמוקרטיה".

מובילי "כוח קפלן" מסרו בתגובה להקלטות שנחשפו הערב בחדשות 13: "נתניהו חושף כי הוא מבין היטב שהעברת החקיקה הדיקטטורית היא פגיעה אנושה בבטחון המדינה. אם נשארה בו טיפת כלפי מדינת ישראל עליו להפסיק את ההסתה ולהודיע במיידית על גניזת החקיקה".

בסיס חיל האוויר בפלמחים
בסיס חיל האוויר בפלמחים | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שר הביטחון יואב גלנט התייחס לנושא הערב לפני המראתו לביקור מדיני בבאקו, בירת אזרבייג'ן, ואמר: "כל מי שפועל לעידוד סרבנות או לביצוע סרבנות עושה דבר פסול לראייתי ולא רק בראייתי".