לקראת ביטול עילת הסבירות: נתניהו מחפש אפשרויות לריכוך

ברקע יום השיבוש והמחאה המתגברת, ועדת החוקה של הכנסת ממשיכה בהצבעות על ההסתייגויות על הצעת החוק לביטול עילת הסבירות כהכנה למליאה. במקביל, בסביבת נתניהו בודקים אפשרות לריכוך נוסח החוק, בעקבות לחץ מהמחאה

זמן צפייה: 05:46

ברקע יום השיבוש והמחאה המתגברת, ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת ממשיכה הערב (שני) בהצבעות על 27 אלף ההסתייגויות שהוגשו על החוק לביטול עילת הסבירות. במקביל, בסביבת נתניהו שוקלים אפשרויות לריכוך נוסח החוק והרגעת המחאה, אך הסבירות לשינוי משמעותי הוא נמוך.

בוועדת החוקה החלו היום בהצבעות, שצפויות להימשך אל תוך הלילה. ביום ראשון תתכנס מליאת הכנסת באופן חריג ויחלו הדיונים על הצעת החוק שיימשכו אל תוך יום שני. בשני בערב ובלילה יתקיימו ההצבעות על הקריאה השנייה והשלישית של הצעת החוק.

Whatsapp Image 2023 07 18 At 2
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

המחאה משפיעה על נתניהו יותר מעל שותפיו לקואליציה, בעיקר בשל הירידה של הליכוד בסקרים. נתניהו מעוניין להרגיע את המחאה ובסביבתו בדקו היום אפשרויות שונות לריכוך הנוסח. בסביבת נתניהו הסתמכו על מאמר שפורסם על ידי פרופ' ידידיה שטרן ורז נזרי וחשבו לאמץ חלק מהרעיונות שעלו במאמר.

אפשרות אחרת היא האופציה לבטל את עילת הסבירות רק בהחלטות מדיניות של הממשלה ומינויים שמאושרים על ידי הכנסת שיאפשרו את מינויו של ח"כ אריה דרעי לשר שוב לאחר שנפסל. עוד נשקל בסבבת רה"מ שהחוק יעבור במתכונתו הנוכחית ונתניהו יישא "נאום הרגעה" שבו הוא יגיד שהשינויים הבאים יהיו בהסכמה רחבה.

שמחה רוטמן בוועדת החוקה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שותפיו של נתניהו כבר הכריזו בימים האחרונים על כוונתם להמשיך בחקיקה והמחאה משפיעה עליהם הרבה פחות מאשר עליו. השרים יריב לוין, איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לוחצים להמשיך בחקיקה ומוכנים לקבל את כל המחירים שעלולים לבוא בעקבות זאת - כולל מחירים חברתיים, כלכליים וביטחוניים.