"חוק שי ניצן": שר החינוך מקדם השתלטות על הספריה הלאומית

שר החינוך יואב קיש מפעיל לחץ כבד על האוצר להכנסת סעיף בחוק ההסדרים לפיו סמכויות המינויים לספרייה הלאומית יעברו לידי שר החינוך עצמו - בתוך 30 יום. בייעוץ המשפטי לאוצר בלמו את ההצעה וכתבו כי "אין לטעמנו כל מקום לדון בהצעות האמורות"

זמן צפייה: 02:27

שר החינוך יואב קיש מנסה לשלב בתוך חוק ההסדרים תיקון לחוק הספריה הלאומית - כך פורסם היום (רביעי) לראשונה בחדשות 13. השינוי שמנסה השר לשלב הוא שהאחריות על המינויים בספרייה הציבורית, שהיא גוף הממומן בידי המדינה במיליוני שקלים, תהיה בידי השר. ככל הנראה המטרה היא הדחת רקטור הספרייה הנוכחי - פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן.

בימים האחרונים מפעיל השר קיש, באמצעות הייעוץ המשפטי שלו, לחץ כבד על האוצר להכניס את השינוי לחוק ההסדרים שיעלה להצבעה בקרוב. בתיקון החוק,הוא מבקש להעביר את השליטה במינויים, בעיקר המינויים המרכזיים בספריה, מגוף שנקרא "מועצת הספריה לאומית" לידי המדינה ובא כוחה - שר החינוך עצמו.

השר רוצה שליטה גם במינוי הדירקטוריון - כך שכל שינוי בתקנון יצטרך לקבל אישור שלו וכן כל מינוי של מנכ"ל. בהסבר להצעה מוזכרת "הפגיעה באמון הציבור", כפי שניסחו, שהייתה במינוי פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן לתפקיד הרקטור.

שי ניצן, פרקליט המדינה לשעבר
שי ניצן, פרקליט המדינה לשעבר | צילום: חדשות 13

ככל הנראה, המטרה העיקרית של הצעת החוק היא להזיז את שי ניצן מתפקידו. בהצעה נכתב שתוך 30 ימים מרגע העברת החוק - תשתנה שיטת המינויים. אסי מסינג, היועץ המשפטי של משרד האוצר טוען, במילים מכובסות, כי מדובר בהצעת חוק להזזת שי ניצן. מסינג כותב כי זוהי חקיקה "חריגה ביותר" וכי "אין לטעמנו כל מקום לדון בהצעות האמורות ולא ניתן לכלול אותן במסגרת התוכנית הכלכלית".

יו"ר דירקטריון הספריה הלאומית, סלי מרידור, מסר בתגובה: "הדרישה לשינוי החוק הייחודי לספרייה הלאומית, שנשמר בסטטוס-קוו כבר כשני עשורים, הינה איום ממשי על המשך קיומו של אוצר העם היהודי לדורותיו. בימים אלה של פילוג וסכנה תדמיתית למדינת ישראל, תמוהה הכוונה לפגוע בקונצנזוס כל כך חשוב, תוך פגיעה קשה בנכס לאומי חשוב של כלל הציבור".