בנט בעד שימוש ב"פגסוס" נגד משפחות פשע: "לא כדי לעשות פישינג לאזרחים ונבחרי ציבור"

רה"מ התייחס לסערת הריגול המשטרתי ואמר כי יש להמשיך להשתמש בתוכנה, אך להסדיר אותה. בתדרוך לכתבים התייחס בנט לשיחתו עם ביידן וסיפר כי הנשיא הבהיר שישראל תשמור על חופש פעולה מול איראן. גורם מדיני: "ישראל שיחקה לידיים של איראן". על חימום היחסים עם טורקיה אמר הגורם: "נתקדם בזהירות גדולה"

זמן צפייה: 02:12

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס היום (שני) בתדרוך לכתבים הפוליטיים לפרשת השימוש של המשטרה בתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO, ואמר: "אתה רוצה כלי כזה כשנלחמים במשפחות הפשע ובעבריינות חמורה. איפה בדיוק עובר הקו זו סוגיה שצריך להסדיר - זה הלקח מהדבר הזה. אני לא רוצה לוותר על הכלי עצמו, אלא להסדיר את השימוש בו".

"צריך להבין את עוצמת הסכנה של משפחות הפשיעה בישראל, זה אוכל אותנו מבפנים", הוסיף בנט, "הפרוטקשן מכרסם ביסודות החברה. בחברה הערבית, זה דבר שהוזנח וצריך לטפל בזה. זה הרבה יותר גרוע ממה שחשבתי. צריך את כל הכלים בשביל לטפל בזה, אבל להשתמש בכלים האלו בזהירות ובצורה מאוד מבוקרת".

NSO / משטרה / סייבר
NSO / משטרה / סייבר | צילום: שאטרסטוק

על הפרסום היום ב"כלכליסט" לפיו המשטרה השתמשה בתוכנה כדי לפרוץ לטלפונים של בכירים רבים, אמר בנט: "הדברים שהתפרסמו, אם הם נכונים, חמורים מאוד. הכלי הזה, וכלים דומים, הם כלים חשובים מאוד במאבק נגד הטרור וגם במאבק נגד פשיעה חמורה, אבל הם לא נועדו ל'פישינג' רחב בקרב אזרחי ישראל או בקרב אנשי ציבור במדינת ישראל, ולכן אנחנו צריכים להבין בדיוק מה קרה".

"כרגע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד עמית מררי, בודקת ברמה נקודתית ומהירה את הדברים", הוסיף רה"מ, "אנחנו מבינים את חומרת העניין. לא נותיר את הציבור בלי מענה. קרו פה לכאורה דברים חמורים מאוד. נחכה עוד כמה שעות, נתייעץ עם השרים המדוברים ועם היועמ"שית החדשה".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בהמשך התייחס בנט לשיחתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ואמר כי "הייתה שיחה טובה מאוד". בנט הוסיף: "בירכתי אותו על החיסול של מנהיג דאע"ש, ואמרתי לו שזה מעביר מסר טוב מאוד לאיזור לגבי איך מתמודדים מול תוקפנות. רוב השיחה עסקה בנושא איראן והשיחות שמתקיימות כרגע בווינה. אני מעדיף לא להתייחס לתוכן הדברים עצמם, העמדה שלנו ידועה".

"הזמנתי את הנשיא ביידן לישראל", הוסיף בנט, "הוא ישר אמר שישמח להגיע כבר השנה וזה דבר משמעותי. הוא חבר אמת של ישראל. אני הבהרתי, ושמחתי גם שהוא הבהיר בצורה מפורשת, שישראל תשמור על חופש פעולה בכל מצב. זה חשוב מאוד וזה גם נכון. אנחנו נשמור על חופש פעולה ללא קשר למה יהיה, עם או בלי הסכם. אני אומר את זה כי זו נקודה חשובה מאוד שהיא ביסוד המהלך שלנו ביחס לאיראן".

Vrsuti
הנשיא ארדואן והנשיא הרצוג | צילום: רויטרס

רה"מ התייחס גם לביקור הצפוי של הנשיא יצחק הרצוג בטורקיה, ואמר: "הכל כמובן נעשה בתיאום. כרגע, דברים קורה בצורה מאוד איטית והדרגתית. אני רוצה להגיד מילה טובה מאוד על הנשיא הרצוג. בעיניי, הנשיא עושה עבודה יוצאת מן הכלל, הוא נכס מדיני יוצא מן הכלל לפתרון בעיות. אנחנו בקשר של אמון מוחלט. אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה היה קשר כזה".

גורם מדיני אמר היום כי יש ציפייה גדולה מאוד מישראל להיכנס לוואקום שנוצר במזרח התיכון מכיוון ש"אין שוטר אזורי". "השחקנים בזירה יודעים שאנחנו עוגן של יציבות, ובמקביל כולם משחקים על כל המגרש", אמר אותו גורם, "באמירויות מדברים גם עם אלה וגם עם אלה, בטורקיה מדברים גם עם אלה וגם עם אלה, אבל בזהירות".

הגורם הוסיף כי "עם טורקיה אנחנו נתקדם בזהירות מאוד גדולה. לאט לאט. הם לא חברים גדולים של איראן בלשון המעטה, אז אנחנו צריכים לא לגזור עלינו איזושהי טהרנות שתמנע מאיתנו לפעול ולייצר בריתות".

ישיבת הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בווינה
ישיבת הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בווינה | צילום: רויטרס

בהתייחס לאיראן, אמר הגורם המדיני כי עד עכשיו הפוקוס על איראן היה רק בנוגע לגרעין, וכי "ירשנו פה בור מאוד גדול, כי לא היה 'פלאן B' פנימי שלנו. הקצנו מאות מיליוני שקלים כדי לסגור את הפער, המודיעיני והמבצעי. אנחנו סוגרים במהירות את הפער".

"70 אחוז מבעיותיה של ישראל מקורן באיראן", הוסיף אותו גורם, "איראן מממנת 100% מתקציב חיזבאללה והג'יהאד האסלאמי, וכ-20% מחמאס. הם השכילו במשך כ-30 שנה להציב מסביבנו את כל הגורמים הללו ולהטריד אותנו. המטרה שלהם היא להפוך את חיינו כאן לחים קצרים, מרירים, עלובים וקשים. הם רוצים שנוטרד ואכן הוטרדנו. שיחקנו לידיהם".

"אנחנו מצויים במערכה ארוכה, עקבית ורבת ממדים להחלשת איראן", הוסיף הגורם המדיני, "החלשתה קודם כל במימד הכלכלי, באמצעות שלל פעולות - כלכליות, מדיניות, סיכוליות, חשאיות וגלויות, בסייבר ובתחומים נוספים. המטרה מבחינתנו היא להטריד אותם אצלם בבית, כדי שיהיו עסוקים בעצמם. שהם ייחלשו ויהיו בעלי פחות כסף ואנרגיה כי הם ראשית הצירים. המערכה תהיה מתמשכת, היא לא תקרה בשנה אחת ולא בשנתיים".