תוספת תקציב והפרדה מגדרית: הסיכומים בין הליכוד לחרדים

ליבת ההסכם בין הצדדים היא תוספת של מיליארדי שקלים לתקציב מערכת החינוך החרדי, ובנוסף דורשים במפלגות החרדיות להשוות את מעמדו של רב לאדם בעל תואר אקדמי - ואכיפה קפדנית של איסור תחבורה ציבורית בשבת

זמן צפייה: 02:10

ממשיכים המאמצים להקמת ממשלה חדשה, והערב (שלישי) במהדורה המרכזית מתפרסמים הנושאים העיקריים במשא ומתן בין הליכוד וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, לבין המפלגות החרדיות.

את מירב תשומת הלב הציבורית תפסה ההתחייבות של הליכוד לנסות ולייצר "חשמל כשר" לאוכלוסייה החרדית, אך ליבת ההסכם היא נושא החינוך, כשמדובר על תוספת מיליארדים רבים לתקציב של מערכת החינוך החרדי. מדובר על יישום "אופק חדש", מעונות יום, פנימיות וריפוף רגולציות של הרשתות בידיהן נמצא החינוך החרדי.

בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

עוד נושאים שנמצאים ברשימת "החלומות" של המפלגות החרדיות, והפעם ככל הנראה יתממשו, ניתן למצוא הפרדה מגדרית בכיתות לימוד, שתתאפשר גם בלימודי תואר שני - ובניגוד לפסיקת בג"ץ בנושא, וגם ניסיון למנוע נסיעות בשבת בשכונות בהן ישנו רוב דתי.

עוד מדובר על אכיפה קפדנית של איסור תחבורה ציבורית בשבת, כשהכוונה היא ככל הנראה לאוטובוסים הנוסעים בשבת בתל אביב, רמת גן ובמקומות אחרים. בנוסף, השוואת מעמד רב לאדם בעל תואר אקדמי, שזו דרישה קבועה של החרדים שהפעם ככל הנראה תענה. הדבר יכול להיות משמעותי במכרזים ממשלתיים שדורשים לעיתים תואר אקדמי כדרישת סף, מה שעלול להקשות על חרדים שלא למדו במוסד להשכלה גבוהה.

בנוסף לסוגיות אלה, ישנם נושאים נוספים אשר עולים בפגישות המו"מ בין הצדדים, כמו תקציב של כמאה מיליון שקלים לתרבות חרדית, ייצוג של חרדים בדריקטוריון של חברות ממשלתיות ועוד.

יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נזכיר כי יהדות התורה הודיעה בשבוע שעבר כי הגיעה להסכם עם הליכוד בנוגע לתפקידים. "מכיוון שהיה צריך לבקש ארכה מהנשיא", נמסר, "חתמנו כעת על כך שנושא התפקידים נסגר - ומחר תהיה ישיבה על הנושאים העקרוניים".

יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף יהיה שר הבינוי והשיכון, משה גפני יעמוד בראש ועדת הכספים; ח"כ אורי מקלב יהיה סגן שר התחבורה וסגן שר במשרד ראש הממשלה הממונה על הרשות לפיתוח המגזר החרדי. בנוסף, ח"כ יעקב אשר יהיה יו"ר ועדת הפנים, יו"ר הסיעה ח"כ ישראל אייכלר יהיה יור ועדת העבודה והרווחה, ח"כ יצחק פינדרוס יעמוד בראש הוועדה לפניות הציבור וח"כ מאיר פורוש - שר ירושלים.

בתוך כך, אחרי שבחדשות 13 דווח בשבועות האחרונים כי סוגיית חוק הגיוס נפתרה, מתברר כי בשל דרישות אגודת ישראל שרוצה לחזור לחוק טל - המשא ומתן עדיין תקוע. מדובר נושא שעדיין שנוי במחלוקת. כמו כן, יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הסכימו על תוספת של 5.8 מיליארד שקלים לתקציב הבריאות.