השר ארבל: "הציבור החרדי צריך לעשות חשבון נפש. יש בני גיוס"

ברקע מכתב הרבנים הספרדים שקורא לחרדים לא להתגייס בשום תנאי, השר מש"ס אמר בריאיון לפודקאסט של תנועת "הרבעון הרביעי": "אין הצדקה לכך שמי שתורתו לא אומנותו - לא יהיה חלק מהצבא". הוא הדגיש: "אחרי 7 באוקטובר - הציבור החרדי צריך להבין שאין אפשרות מוסרית להמשיך ככה". מפלגתו התנערה: "עמדתה של ש"ס מוצגת אך ורק בכליה הרשמיים"

השר משה ארבל
שר הפנים משה ארבל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברקע משבר הגיוס ומכתב הרבנים הספרדים: שר הפנים משה ארבל (ש"ס) קרא הבוקר (חמישי) לגיוס צעירים חרדים שלא לומדים בישיבות. בריאיון לפודקאסט של תנועת "הרבעון הרביעי", שגיבשה מתווה גיוס חרדים לצה"ל, אמר השר: "הציבור החרדי צריך לעשות חשבון נפש מעמיק ואמיתי. יש 1,500 חרדים בני גיוס בשנה - והם חייבים להיות חלק מהנושאים בנטל".

ארבל הוסיף: "יש גם לא מעט מוסדות שמיועדים לנוער נושר. אין הצדקה לכך שמי שתורתו לא אומנותו - לא יהיה חלק מהצבא. ההנהגה החרדית צריכה להיות אמיצה. אחרי 7 באוקטובר - צריך להבין שאין אפשרות מוסרית להמשיך ככה".

מפלגת ש"ס התנערה מדבריו של ארבל ומסרה בתגובה: "עמדתה של ש"ס מוצגת אך ורק בכליה הרשמיים. נציגיה הונחו שלא להתבטא בנושא כלל. נושא חוק הגיוס ומעמדם של בני הישיבות, מופקד אך ורק בידי מרנן ורבנן מועצת חכמי התורה שליט"א, ומנוהל ע"י יו"ר התנועה אריה דרעי ונציגו למו"מ הרב אריאל אטיאס".

מכתב הרבנים נגד גיוס
מכתב הרבנים נגד גיוס

בתחילת השבוע פורסם מכתב חריף שקורא לציבור החרדי לא להתגייס בשום תנאי, עליו חתמו 18 רבנים ספרדים. "כל פשרה תביא חורבן לדורות", צויין במכתב, שקרא גם למי שלא לומדים בישיבות - לא להתגייס, גם לא למסלולים המותאמים לחרדים.

"יצירת מסלולים ומגמות שירות אזרחיות 'מותאמות לחרדים'", נכתב, "היא תוכנית זדונית שמטרתה להכניס תחת שליטתם את הציבור החרדי ולצמצם את מספר שומרי התורה. לא נירתע מהליכה לבתי מאסר ומכל סוגי הסנקציות השונות. מוכנים אנו למסור את הנפש בכל עוז וגבורה למען קיום תורתינו הקדושה, ככל ההלכות האמורות בשעת השמד המבוארות בשולחן ערוך".

חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס בירושלים
חרדים מפגינים נגד חוק הגיוס בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול פורסם כי בג"ץ ידון בעתירה בנושא חוק הפטור מגיוס לחרדים ב-2 ביוני, בהרכב מורחב של 9 שופטים. בתחילת השבוע, ביקשה הממשלה אישור לייצוג משפטי נפרד מהיועמ"שית גלי בהרב מיארה, לקראת הדיונים בעתירות. בפנייה נכתב: "כפי שניתן להיווכח מעמדת רה"מ בסוגיית הגיוס, אין כל אפשרות לגשר על הפער המהותי שבין עמדת היועמ"שית לעמדת הממשלה. ראוי כי בסוגיה ציבורית כה מרחיקת לכת, בעיצומה של מלחמה, יאושר ייצוג משפטי נפרד לממשלה בעתירות אלה".

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר | צילום: רויטרס

השר ארבל התבטא ופעל בעבר בשלל סוגיות באופן שעורר את זעם חבריו לקואליציה. בחודש נובמבר סירב לבקשת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לשלול את אזרחותו הישראלית של כדורגלן מכבי חיפה דניאל סונדגרן, אחרי שנמנע מלהחזיק שלט למען החזרת החטופים בתחילת המשחק. בן גביר אמר אז כי מטרתו של ארבל היא "לקבל כותרות מפרגנות בעיתון 'הארץ'".

לפני המלחמה, נקלע ארבל לעימות עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בעניין העברת מענקים לרשויות הערביות על סך 200 מיליון שקלים. שר האוצר טען כי "מדובר בכסף קואליציוני שניתן בדרישת רע"מ בממשלה הקודמת ואין לו שום הצדקה מקצועית". כחודש אחרי תחילת המלחמה בעזה, החליט ארבל להעביר את המענקים המוקפאים על דעת עצמו, בשל "הקושי שבו נמצאות הרשויות בעקבות מצב החירום".