"שיחזרו אחרי הקורונה": העימות בישיבת הממשלה על הטיסות מחו"ל

מנכ"ל משרד הבריאות תמך בביטול מוחלט של הטיסות הבינ"ל לישראל, אך מרבית השרים הביעו התנגדות. בתום הדיון נתניהו, שיום קודם תמך באיסור, חזר בו והחליט לוותר עליו

זמן צפייה: 01:45

במהלך ישיבת הממשלה הבוקר (ראשון) התנהל ויכוח סוער בין שרי הממשלה לגבי סוגיית המשך טיסות הנוסעים הבינלאומיות לישראל. לפי כמה שרים שהשתתפו בישיבה, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי צריך לעצור את כל הטיסות. "ישראלי שלא חזר עד עכשיו - שכבר לא יבוא", אמר בר סימן טוב.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' גילה הבוקר לפני תחילת הישיבה כי משרד הבריאות הפיץ טיוטה של תקנות החירום לפיהן כל טיסות הנוסעים הבינלאומיות לישראל יופסקו למעט טיסות חריגות שיאושרו פרטנית על ידי שר הפנים דרעי ועל ידו. טיוטת משרד הבריאות עמדה בניגוד לסיכום בין סמוטריץ' לבין נתניהו ערב קודם לכן.

ראש הממשלה נתניהו בדיון ההיערכות הלאומית והתמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה
ראש הממשלה נתניהו בדיון ההיערכות הלאומית והתמודדות עם התפרצות נגיף הקורונה | צילום: חיים צח/ לע''מ

בתחילת הדיון אמר סמוטריץ' לשרים כי הוא מתנגד להפסקת טיסות הנוסעים לישראל וסבור כי אין כל צורך שהוא ודרעי יאשרו כל טיסה וטיסה. סמוטריץ' אמר כי יש לאשר את כל הטיסות כדי לאפשר לכל ישראלי שחפץ בכך לחזור לארץ.

השר זאב אלקין שהוביל את ההתנגדות לביטול הטיסות אמר למנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב שטיוטת תקנות החירום של משרד הבריאות "סוגרת את השמיים" של ישראל. "בסוף נצטרך לעשות טיסות חילוץ על חשבוננו והמשמעות היא גם שישראלים לא יכולים לחזור למדינה שלהם", אמר אלקין.

משה בר סימן טוב, מנכ''ל משרד הבריאות
משה בר סימן טוב, מנכ''ל משרד הבריאות | צילום: חדשות 13

בר סימן טוב השיב לאלקין כי אכן כך הדבר. "לא נורא. שיחכו ויחזרו אחרי הקורונה", אמר מנכ"ל משרד הבריאות. "יש לנו מספיק בעיות. מי שלא בא עד עכשיו שלא יבוא כבר, חוץ ממקרים מיוחדים".

השר יואב גלנט תקף את בר סימן טוב. "זה לא יעלה על הדעת. זה מנוגד למהות של מדינת ישראל", אמר. השר אופיר אקוניס דווקא הביע תמיכה בעמדת משרד הבריאות. "לא צריך טיסות. תראו מה קורה בנתב"ג. עדיף בלי טיסות", אמר.

השרה מירי רגב הצטרפה לשרים שהתנגדו לעמדת בר סימן טוב. "לא משאירים ישראלים בחו"ל. צריך למחוק את הגישה הזו", אמרה. שר החוץ ישראל כץ תמך בביטול הטיסות. "אם צריך בריאותית אז לעצור את הטיסות. מקסימום נוציא טיסות חילוץ", אמר.

שר הפנים, אריה דרעי
שר הפנים, אריה דרעי | צילום: רויטרס

שר הפנים דרעי שהיה אחד מאלה שאמורים לאשר פרטנית את הטיסות לא השתתף בשיחת הוועידה אולם כמה מהשרים שלחו לו הודעות מודאגות והוא עלה על הקו תוך כדי הוויכוח.

"משרד הבריאות הוא זה שנתן לנוחתים להיכנס אחרי שמילאו שאלונים ואמרו איזה סוג של בידוד יש להם", אמר דרעי. "אם למשרד הבריאות יש טענות שיבדוק את עצמו. בטח לא צריך להפסיק טיסות. לא לתת לישראלים לבוא? השתגעתם? תורידו את הסעיף הזה מההחלטה".

ראש הממשלה נתניהו שתק במהלך רוב הויכוח אך בשלב הזה הצטרף לשיחה עם שאלה מפתיעה שכנראה היתה צריכה להישאל לפני הדיון. "כמה טיסות צפויות בכלל כל יום?", שאל נתניהו. השר סמוטריץ' השיב: "כמעט אין. טיסות בודדות". נתניהו, שרק יום קודם לכן הורה על הפסקת הטיסות, שינה כיוון והסיר את הנושא מסדר היום. "אם ככה אז חבל שנתווכח. בואו נוותר על איסור הטיסות", אמר.

נתניהו החליט בדיון על הקמת ועדה בראות שר הפנים דרעי שתדון בסוגית טיסות הנושאים לישראל ותגבש המלצות לטווח הארוך בסוגיה.