גלנט לא מתקפל: "לא אהיה שותף להצעת נתניהו בנוגע לחוק הגיוס"

לקראת הצבעת הממשלה על הצעת רה"מ בנושא הגיוס, שר הביטחון הבהיר כי עמדתו לא השתנתה - ודרש פעם נוספת לגבש מתווה חקיקה שיהיה מוסכם על כל חלקי הקואליציה. "אני שב וקורא לראש הממשלה ולשר בני גנץ לנצל את הזמן הנותר ולגבש הסכמה רחבה בעניין"

זמן צפייה: 01:26

המשבר בקואליציה מחריף: שר הביטחון יואב גלנט הבהיר היום (ראשון) כי עמדתו בנוגע לחוק הגיוס לא השתנתה, והודיע כי לא יתמוך בהצעת הגיוס של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שתעלה להצבעה בישיבת הממשלה ביום שלישי, ללא הסכמתו של השר בני גנץ וחברי סיעתו.

"ביום שלישי הקרוב תובא לממשלה הצעת החלטה בנושא הגיוס על ידי ראש הממשלה וביוזמתו", אמר גלנט בסרטון שפרסם, "עמדתי לא השתנתה, לא אהיה שותף לכל הצעה שאינה מוסכמת על כל חלקי הקואליציה - ומערכת הביטחון בראשותי, לא תגיש אותה לחקיקה".

עוד אמר: "בשבועות האחרונים קיימנו מספר ישיבות, חלקן בראשותי, בניסיון להגיע להסכמות בנושא מתווה הגיוס - שחיוני לקיומו ולהצלחתו של צה״ל - צבא העם. בפגישות שהתקיימו, הצדדים סירבו להתגמש לצערי, והתבצרו בעמדותיהם הפוליטיות". בפנייה ישירה לנתניהו וגנץ, הוסיף שר הביטחון: "עדיין יש זמן לשבת יחד ולגבש הצעה משותפת. אני שב וקורא לראש הממשלה ולשר בני גנץ לנצל את הזמן הנותר ולגבש הסכמה רחבה בעניין חוק הגיוס, לטובת צה"ל ולטובת מדינת ישראל".

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

את הדברים אמר שר הביטחון שעות אחדות לפני שימריא לביקורו הראשון בארצות הברית מאז נכנס לתפקידו. במסגרת נסיעתו לוושינגטון, גלנט ייפגש עם מקבילו, מזכיר ההגנה לויד אוסטין, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סליבן ובכירים אמריקנים נוספים.

דרישת גלנט להסכמות רחבות בסוגיית חוק הגיוס מטלטלת את הקואליציה מאז הציג אותה לראשונה במהלך הצהרה דרמטית שנשא בסוף החודש שעבר. בהצהרתו, הבהיר גלנט כי מערכת הביטחון לא תגיש את חוק הגיוס במידה ולא יושגו הסכמות בסוגיה בקרב כל חלקי הקואליציה. בכך, נתן בפועל וטו בנושא לשר בני גנץ ועורר פעם נוספת את זעמו של נתניהו וחברי האגף הקיצוני בממשלה.

השר גלנט עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בבור בקריה
השר גלנט עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין בקריה בת"א | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מוקדם יותר היום, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את טיוטת חוק הגיוס שנתניהו מתכנן לקדם ללא הסכמות, וכתב: "חוק ההשתמטות שיובא השבוע הוא פרצופה של הממשלה האיומה בתולדות המדינה - שקר, התחמקות מאחריות, אפליה בין דם לדם, אין בושה. אחרי חצי שנה של מלחמה כואבת, חסרים בצה״ל חיילים, והממשלה מקמבנת פטור מגיוס לעשרות אלפי צעירים".

ח"כ אביגדור ליברמן תקף גם הוא בחשבון הטוויטר שלו: "חוק ההשתמטות כפי שהממשלה מתכוונת לאשר בישיבתה הקרובה, מהווה יריקה בפנים של חיילינו בסדיר ובמילואים, ופגיעה אנושה בחוסן הלאומי ובכלכלת ישראל".

אלוף במיל' יאיר גולן, שהציג את מועמדותו לראשות מפלגת העבודה, הגיב: "ביום שלישי הקרוב, בזמן ששר הביטחון יואב גלנט ישהה בארה״ב, ממשלת נתניהו-גנץ מתכוונת לעלות להצבעה את חוק ההשתמטות ובמקביל לעלות את גיל הפטור ל-35. זהו פשע נגד הציבור היצרני, זהו פשע נגד הציבור החרדי וזוהי יריקה בפרצופם של הלוחמים והלוחמות וכל הנושאים בנטל. מדובר בישראבלוף שלא יגייס אף חרדי וימוטט את הכלכלה הישראלית. זוהי הוכחה נוספת לכך שמדובר בממשלה מנותקת, מסוכנת ובלתי כשירה בעליל שחייבת להחזיר את המנדט לציבור".