היועמ"שית: לא ניתן להעביר החלטה ריקה מתוכן על מתווה הגיוס

אחרי שפורסם כי "בשל קשיים משפטיים משמעותיים" היא תתקשה להגן על החוק בבג"ץ, בהרב-מיארה שלחה מכתב התראה למזכיר הממשלה - ובו היא קובעת כי יש להציג מתווה עם לוחות זמנים ברורים. בעקבות הערותיה: בקואליציה עובדים על שינויים במתווה

זמן צפייה: 00:48

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שלחה אמש (ראשון) מכתב התראה למזכיר הממשלה יוסי פוקס, ובו היא קובעת כי לא ניתן להעביר בממשלה החלטה ריקה מתוכן על מתווה חוק הפטור מגיוס לחרדים, וכי יש להגיש מתווה עם לוחות זמנים ברורים, זאת לאחר שאתמול פורסם כי "בשל קשיים משפטיים משמעותיים" היא תתקשה להגן על החוק בבג"ץ. בעקבות הערות היועמ"שית, בקואליציה עובדים על שינויים במתווה, לפיו גיל הפטור לא יוזכר כלל בהצעה, יוכנסו מכסות של אלפי חרדים שיתגייסו כל שנה, וסנקציות כלכליות שיופעלו אחרי שנתיים אם לא עומדים ביעדים.

במכתב, שנשלח ע"י המשנה ליועמ"שית גיל לימון, נכתב כי ההצעה כוללנית ונדרש לפרט את הרכיבים המרכזיים בה, גם במישור המהותי וגם במישור הפרוצדוראלי. "ההנחיה לבחון את דחיית גיל הפטור מעוררת קשיים חוקתיים ניכרים", נכתב, "לרבות בהיבטי שוויון וחופש עיסוק. זאת, לאור פסיקת בית המשפט בעבר בסוגיה זו ממש. יש לקבוע בהצעת ההחלטה תאריך להנחת הצעת החוק לאישור הכנסת, ולהבהיר כי יום 30.6.2024 הוא התאריך המיועד להשלמת החקיקה בשלוש קריאות".

"לאור כל האמור לעיל, עמדתנו היא שההצעה בנוסחה הנוכחי אינה עומדת באמות המידה המינהליות והחוקתיות", נכתב לסיכום, "הטמעת הערותינו הראשוניות היא תנאי לעמידת הצעת ההחלטה באמות המידה הללו, ולאפשרות להגן עליה בבג"ץ".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403250816' autoplay='0' credit='' desc='הדיווח ב"זמן שישי": היועמ"שית תדרוש מהממשלה מתווה ברור' poster='' kid='1_aaur8o84' duration='48']

בחדשות 13 פורסם כבר ביום שישי כי היועמ"שית תדרוש מהממשלה מתווה ברור, לו אמורים להסכים כל סיעות הקואליציה, זאת כאשר שר הביטחון יואב גלנט נמצא בארצות הברית, והשר בני גנץ כזכור אמר אתמול כי מפלגתו לא תישאר בממשלה אם החוק יעבור במתכונתו הנוכחית.

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

השר גנץ, כאמור, איים לפרק את ממשלת החירום אם החוק יעבור. "חוק הגיוס כפי שמגבשת הממשלה, הוא כשל ערכי חמור שיביא לקרע עמוק בתוכנו, בשעה שאנו צריכים להילחם ביחד מול אויבינו", אמר, "אנו פועלים כדי שחוק כזה לא יעבור במתכונת הזו. לא נוכל להסתכל בעיניים ללוחמים שנמצאים בגבולות ומעבר להם, ומתבקשים להאריך את שירותם. לא נוכל להישיר מבט לחיילי המילואים שעוזבים מאחור משפחה ועסקים".

"העברת חוק כזה היא קו אדום בשגרה, ובעת מלחמה כמו מתנוסס מעליה דגל שחור", הוסיף גנץ, "העם לא יוכל להשלים איתה, הכנסת לא תוכל להצביע בעדה, וחבריי ואני לא נוכל להיות חברים בממשלת החירום אם חקיקה כזו תעבור בכנסת ותיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל, באופן שיפגע באחדות ובביטחון המדינה בכלל, בזמן מלחמה בפרט".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403241828' autoplay='0' credit='' desc='גנץ: "לא נוכל להיות חברים בממשלה אם חוק הגיוס יעבור"' poster='' kid='1_k7i43hjc' duration='105']

בהמשך דבריו קרא גנץ לשרי הליכוד ולחברי הכנסת ואמר: "השמיעו קולכם, אל תישאו את אות הקין הזה. אני פונה למנהיגי המפלגות החרדיות כמי שאין לו ספק בחשיבות לימוד התורה ושימור מורשת ומסורת ישראל - אל תנסו להעביר חוק לא נכון, שהעם כולו לא יכול לשאת. זה לא יעבור, וזה יפגע קודם כל בחברה החרדית, שגם בשמה ובשבילה, עלינו לקדם פתרונות שיביאו להגדלת ההשתתפות בשירות המדינה והעם. אפשר להביא חוק נכון והוגן שייתן מענה לצרכים המבצעיים של צה"ל כאן ועכשיו. אפשר להביא מתווה שירות שיחזק אותנו מול אויבינו ויאחד אותנו למען עתידנו המשותף".

השר גלנט לפני המראתו לארה"ב
השר גלנט לפני המראתו לארה"ב אמש | צילום: אלעד מלכה

השר גלנט הבהיר אתמול כי עמדתו בנוגע לחוק הגיוס לא השתנתה, והודיע כי לא יתמוך בהצעת החוק. "ביום שלישי הקרוב תובא לממשלה הצעת החלטה בנושא הגיוס על ידי ראש הממשלה וביוזמתו", אמר גלנט בסרטון שפרסם, "עמדתי לא השתנתה, לא אהיה שותף לכל הצעה שאינה מוסכמת על כל חלקי הקואליציה - ומערכת הביטחון בראשותי, לא תגיש אותה לחקיקה".

עוד אמר גלנט: "בשבועות האחרונים קיימנו מספר ישיבות, חלקן בראשותי, בניסיון להגיע להסכמות בנושא מתווה הגיוס - שחיוני לקיומו ולהצלחתו של צה״ל - צבא העם. בפגישות שהתקיימו, הצדדים סירבו להתגמש לצערי, והתבצרו בעמדותיהם הפוליטיות". בפנייה ישירה לנתניהו וגנץ, הוסיף שר הביטחון: "עדיין יש זמן לשבת יחד ולגבש הצעה משותפת. אני שב וקורא לראש הממשלה ולשר בני גנץ לנצל את הזמן הנותר ולגבש הסכמה רחבה בעניין חוק הגיוס, לטובת צה"ל ולטובת מדינת ישראל".