היועמ"ש על חקירת המימד החמישי: "שיקולינו אינם פוליטיים"

מנדלבליט התייחס ב"כנס ירושלים" לפתיחת החקירה הפלילית נגד החברה שבראשה עמד בני גנץ, והכחיש את הטענה כי תזמון פתיחתה הוא פוליטי. "עבודת הפרקליטות מקצועית ומנותקת משיקולים זרים"

זמן צפייה: 01:41

פרשת המימד החמישי: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס היום (שני) ב"כנס ירושלים" לפתיחת החקירה הפלילית נגד החברה המימד החמישי, והכחיש את הטענות, לפיהן תזמון תחילתה נקבע בעקבות שיקולים פוליטיים בתוך הפרקליטות. לדבריו, "יש אנשים המבקשים ליצור מצג שווא כאילו שיקולינו פוליטיים - לא היה ולא יהיה כדבר הזה - עבודת הפרקליטות מקצועית ומנותקת משיקולים זרים".

היועץ המשפטי לממשלה התייחס גם להקלטות אשכנזי-מנדלבליט, שפורסמו בחדשות 13, ואמר: "הנושא נבחן מספר פעמים. בפסק הדין שניתן בבית המשפט העליון נדחתה פה אחד הבקשה להסרת צו איסור הפרסום בפרשה, זאת לאחר שהשופטים עיינו בתמלילי השיחות והיו מודעים לטענות הממוחזרות הנשמעות בתקשורת".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-2402201143' autoplay='0' credit='' desc='אמיר אוחנה בכנס "בשבע"' kid='1_zx7szdas' duration='83'']

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט על התקיפה בסוריה: "חיסלנו לפחות שישה מחבלים"

דיווח: ראש המוסד ניסה להיפגש עם בכירי חמאס בקטאר

עלה ל-29 מספר התיירים מקוריאה הדרומית שנדבקו בנגיף הקורונה

מנדלבליט אף הביעה תמיכה בהחלטת ממלא מקום פרקליט המדינה, דן אלדד, והסביר כי מפני שמחומר החקירה עלה כי החשדות לא נוגעים לנבחרי ציבור - הנוהג הוא שמי שמכריע בעניין החקירה הוא פרקליט המדינה. "אני משוכנע כי ממלא מקום פרקליט המדינה איננו פועל מתוך שיקולים פוליטיים. זוהי טענת כזב שנועדה לפגוע באמון הציבור בפרקליטות, ויש לדחות אותה בכל תוקף", אמר היועץ.

כמו כן, מנדבליט מתח ביקורת על התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושריו, לאחר שהואשם בתיקים בהם הוא היה חשוד. לטענתו, "גורמים בכירים בדרג המדיני מתבטאים על כך כי ניתן להימנע מלכבד את פסיקת בית המשפט העליון. כאשר גורמים בדרג המדיני מבהירים כי אין בכוונתם לשקול ולכבד את חוות דעתו המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה, כאשר החלטה על כתב אישום שמתקבלת לאחר תהליך שלם וסדור, של בחינה מעמיקה של ראיות, קיום הליך של שימוע, ושקילת כל הטענות באופן ענייני ומקצועי, מתוארת כ'הפיכה שלטונית' - כל הדברים האלה מביאים להחלשת המעמד של שלטון החוק".

נתניהו ומנדלבליט בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

שר המשפטים אמיר אוחנה התייחס בכנס להתנגדות שהביעו גורמים במערכת אכיפת החוק למינוי דן אלדד לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה: "מי שואל אותם? מי שואל אותם? תגיד לי, זו חצר פרטית של מישהו? היועץ המשפטי שהיה לפניך כתב לי מכתב שהוא פירט בפני בהנמקה מפורטת וארוכה מדוע דן אלדד אינו מתאים לתפקידו. אני אומר לך מה הוא אמר לי: 'הם לא יקבלו אותו'. זו ההנמקה המפורטת. איזה סוס טרויאני? אדם שהוא כמעט 30 שנה בפרקליטות. חבר בשנים האחרונות בצוות הבכיר של הפרקליטות. מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות. זה מישהו שהבאתי מבחוץ? זה שודד דרכים? הוא בשר מבשרה של הפרקליטות. אתה יודע מה מפריע להם? שהוא לא מהקליקה, שהוא לא מהחבורה. אבל זה לא חצר פרטית. אנחנו מדברים על שירות המדינה, ובשירות המדינה פועלים לפי חוק".

פרשת המימד החמישי יצרה משבר חמור בפרקליטות - כאשר לפי בכירים בה אומרים, לא נראה זה עשורים. הפרשה החלה לפני כשלושה חודשים כאשר הכין המשנה לפרקליט המדינה, שלמה (מומי) למברגר, חוות דעת שלפיה צריך לפתוח בחקירה פלילית בפרשה. מאז עבר זמן, ומנדלבליט לא קיבל החלטה מסיבות שונות. במהלך החודשים הללו למברגר נתן תזכורות לעניין ושאל מדוע העניין לא מטופל.

לפני כמה ימים פנה השר גלעד ארדן לממלא מקום פרקליט המדינה בפנייה לפתוח בחקירה בפרשה. ביום רביעי, בעוד היועץ נמצא בחופשה משפחתית בחו"ל, נפגש אלדד עם למברגר, ובשבוע שעבר הוא נפגש עם היועץ המשפטי לממשלה. בתחילה אמר אלדד כי הוא מעוניין לפתוח בבדיקה, כעבור כמה שעות עדכן שיודיע באותו ערב על חקירה. כאן מתפצלות הגרסאות - בקרבת היועץ אומרים: היועץ אמר לאלדד שזאת טעות, שאסור לעשות זאת וזה ייראה פוליטי. אלדד עם זאת אומר בשיחות בתוך הפרקליטות, שהיועץ לא הביע התנגדות.

דן אלדד ואביחי מנדלבליט
דן אלדד ואביחי מנדלבליט | צילום: חדשות 13

עם זאת, גורמים בפרקליטות יצאו נגד החלטת אלדד לפתוח בחקירה פלילית בעניין לפני הבחירות, וטענו כי זו "החלטה פוליטית". לדברי בעלי התפקידים בפרקליטות, "לא חלפו שבועיים מאז שהתחייב לפעול ברגישות, במקצועיות ובממלכתיות, כדי לחזק את מעמדה הציבורי והעצמאי של הפרקליטות, וכבר דן אלדד מספק את הסחורה ההפוכה. לא פלא שבערב כזה, מרשה לעצמו איש תקשורת להפר צו איסור פרסום בריש גלי".