הרצוג: "המחאה בבתי העלמין - נובעת גם מהתנהגות של נבחרי הציבור"

רגע לפני ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות ה-75, נשיא המדינה התראיין במהדורה המרכזית וקרא להשאיר את המחלוקת הפוליטית מחוץ לבתי העלמין: "תכילו ותתאפקו, זה יותר חשוב מלמצות רגע של כעס ותסכול". עוד התייחס הרצוג לנסיונות ההידברות בעניין המהפכה המשפטית, והצהיר כי יודיע מי האשם במידה והשיחות ייכשלו: "האחריות ההיסטורית צריכה להיות רשומה"

זמן צפייה: 13:51

בצל אחד המשברים החברתיים החמורים ביותר שפקדו את מדינת ישראל, ורגע לפני יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות ה-75, נשיא המדינה יצחק הרצוג התראיין הערב (ראשון) במהדורה המרכזית, קרא להשאיר את המחלוקות הפוליטיות מחוץ לבתי העלמין, אך הוסיף כי "המחאה בבתי העלמין נובעת גם מהתנהגות ברוטלית וגסה של נבחרי הציבור".

הנשיא הרצוג פתח ואמר כי "צריך להגיד תודה על העובדה שחוגגים 75 שנות עצמאות למדינת ישראל - זה לא מובן מאליו בכלל". לאחר מכן המשיך: "אנחנו בעיצומו של המשבר הפנימי הגדול בתולדות המדינה, אין עוררין על כך. זה דן במהות של ההתנהלות שלנו והמסגרת של החיים שלנו כמדינה. זה מעיק מאוד".

הרצוג המשיך והתייחס לנושא החרמות הפוליטיקאים על ידי המשפחות השכולות, וטען כי "דבר כזה לא זכור לי", אך הוסיף: "גם בממשלה הקודמת באו אלי משפחות שכולות וביקשו להחרים השתתפות שרים ובתי העלמין. שכנעתי אותם שזה לא הדבר הנכון לעשות". "גם הפוליטיקאים צריכים להתאפק", טען הנשיא. הרצוג ביקש: "תכילו, תתאפקו ותשחקו שיניים. זה יותר חשוב מלמצות רגע של כעס ותסכול".

משפחות שכולות בקפלן
משפחות שכולות בקפלן | צילום: רויטרס

הנשיא הרצוג התייחס גם לעניין המפהכה המשפטית, ולהידברות שמתנהלת בבית הנשיא בין נציגי הקואליציה לבין נציגי האופוזיציה: "לא נכשלתי, להגיע להסכמות בנושאים הללו לוקח זמן. אתה חי במערכת פוליטית תוססת וכל אחד מתבצר בעמדותיו. התהליך הביא לכך שבסופו של דבר נעצרה החקיקה. ההידברות מתקיימת ברוח טובה, בשעת רצון, ברצינות ולעומק, וצריך לתת לזה הזדמנות".

על כנות כוונותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי ההידברות אמר: "אני עובד עם נתניהו בתיאום מלא ומעריך אותו - הוא איש אשכולות שעשה דברים גדולים מאוד כראש ממשלה. אני לא רוצה לדבר על התקופה הנוכחית, כי מה שאגיד יהיה פוליטי. מערכת היחסים שלי איתו טובה, פתוחה וכנה. אני משוכנע שהוא רוצה להגיע לפשרה".

הנשיא טוען כי במידה והשיחות בין הצדדים ייכשלו, ולא תושג הסכמה, הוא לא יהסס להיות זה שיטיל את האחריות על הצד שיימצא אשם: "אגיד מי אשם אם השיחות ייכשלו - האחריות ההיסטורית צריכה להיות רשומה".

"יש לי כללים בסיסיים ,אני לא רוצה לסמן שופטים כנציגי קואליציה ואופוזיציה", אמר הרצוג, והמשיך: "זה נראה לי לא נכון ולא בריא. הנראות הנכונה של מערכת משפט, היא צריכה להיות עצמאית, אבל היום כולם מבינים שצריך להיות שינוי. הרגעים האלה יכולים להביא רגע חוקתי אמיתי".

הנשיא יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
הנשיא הרצוג ורה''מ נתניהו | צילום: רויטרס

עוד התייחס הרצוג לאפשרות לפיה יעניק חנינה לנתניהו ויסיים את עניינו המשפטי, ושלל אותה על הסף: "חנינה לנתניהו לא על הפרק בכלל, כדי לקבל חנינה הוא צריך לבקש. אדם שנמצא במצב מסוים צריך לבקש חנינה. לעולם נתניהו לא דיבר איתי הוא העביר מסרים בנושא הזה. הוא לא שלח לי מסרים בנושא במישרין או בעקיפין".

הנשיא הביע דעתו הנשיא בעניין המתיחות ביחסים בין ישראל לבין ארצות הברית, ואמר: "יש מערכת יחסים מורכבת עם ארה"ב, היא בת הברית הכי קרובה שלנו, הם דואגים לנו, המדינה האהובה עליהם. כשאנשים אומרים דברים זה מייד מגיע לארה"ב. יש דיאלוג אינטנסיבי של ממשלת ישראל לממשל האמריקני, וגם זה ייפתר".

עוד טען הרצוג כי "הציעו לי להתפטר במהלך המשבר", ואמר שהוא דחה את כל ההצעות שקיבל "מכל וכל". בנוסף טען כי אינו מתכוון לחזור לחיים הפוליטיים או לנסות להתמודד על תפקיד ראש הממשלה לאחר שכהותנו כנשיא המדינה תסתיים.