האולטימטום של נתניהו ולוין לגלנט: אם לא תתמוך - תפוטר

לאחר קריאתו לעצירת החקיקה, ראש הממשלה ושר המשפטים הציב בפני שר הביטחון תנאי לפיו אם לא יצביע בעד חוקי המהפכה המשפטית - יודח מתפקידו. לדיכטר הציעו: תצביע בעד ותמונה לשר הביטחון. במקביל, ועדת החוקה נפתחה בסערה - חברי האופוזיצה הוצאו מהדיון

זמן צפייה: 07:45

לאחר קריאתו אמש של שר הביטחון יואב גלנט לעצירת החקיקה, הבוקר (ראשון) שוקלים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין להציב בפני גלנט אולטימטום לפיו אם לא יתמוך בחקיקה - יפוטר. במקביל, לשר החקלאות אבי דיכטר, שקרא גם הוא לעצירת החקיקה, הם שוקלים להציע את תפקיד שר הביטחון בתמורה לתמיכה בחקיקה.

אמש כאמור שר הביטחון גלנט נשא הצהרה מיוחדת בקריה בתל אביב, וקרא לעצירת החקיקה. גלנט הצטרף במהלכו לחברי כנסת נוספים מהליכוד שקראו לעצירת החקיקה, ביניהם יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין וח"כ דוד ביטן.

גלנט בהצהרתו הערב
גלנט בהצהרתו הערב

הבוקר אמר אדלשטיין לאפי טריגר בגלי צה"ל כי "לא הייתי בהצבעה בקריאה הראשונה וזה לא במקרה. מקווה שהשכל הישר של כולם ייגבר. אנחנו לא רוצים לקבור את הרפורמה - להביא את זה להצבעה לפני שברור אם יש לזה תמיכה זו הרפתקה שלא כדאי להיכנס אליה".

במקביל, ועדת חוק, חוקה ומשפט נפתחה הבוקר בסערה, כאשר יו"ר הוועדה שמחה רוטמן הוציא תוך זמן קצר חלק מחברי האופוזיציה בטענה שהפריעו. חבר הכנסת יואב סגלוביץ הוצא 2 דקות בלבד לאחר תחילת הדיון וחבר הכנסת גלעד קריב הטיח ברוטמן: "אתה לא תעשה מה שאתה רוצה כאן. בושה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2303250828' autoplay='0' credit='ערוץ כנסת' desc='' poster='' kid='1_er6t7fkj' duration='']

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים לוין בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

"אני אומר זאת באופן פומבי: למען ביטחון ישראל, צריך לעצור בעת הזו את תהליך החקיקה", אמר אתמול שר הביטחון בהצהרתו, "לאפשר לעם ישראל לחגוג יחד את פסח, יום העצמאות ולהתאבל יחד ביום הזיכרון ויום השואה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מיהר לקרוא לפיטוריו של שר הביטחון: "קורא לראש הממשלה לפטר את גלנט שנכנס למשרד הביטחון בקולות של הימין אבל נכנע ללחץ של אלה שאיימו בסרבנות ומנסה לשים מעצור לרפורמה החשובה. הוא גם מנהל בפועל מדיניות 'הכלה' וחוסר תגובה בעזה וביו"ש וגם במדיניות זאת הוא מפנה עורף לבוחרי הימין שרוצים ממשלת ימין מלא מלא אם ברפורמה המשפטית ואם בהחזרת הביטחון האישי והמשילות לישראל".

מוקדם יותר השר דיכטר אמר בשיחות סגורות עם שרי הליכוד וראש הממשלה נתניהו במהלך סוף השבוע: "דחו את החקיקה עד לאחר יום העצמאות והימים הלאומיים, כשהקרע בעם יהיה בצילו של ימי הזיכרון - הוא ייצור נזק שאין לו הופכין".

בהכנת הידיעה השתתפו רביב דרוקר וליאור קינן