בג"ץ הגיוס: המדינה מבקשת ייצוג פרטי; רבנים: "שעת שמד"

18 רבנים ספרדים, בהם ראשי ישיבות, פרסמו מכתב לציבור החרדי, ובו הם קוראים לא להתגייס לצה"ל - גם למי שאינו לומד תורה. הרבנים כתבו כי "אסור להסכים על שום פשרות בנושא הגיוס, ואין להיכנס במשא ומתן כלל", והוסיפו: "התוכנית הזדונית שלהם - להכניס תחת שליטה את הציבור החרדי ולצמצם את מספר שומרי התורה"

מפגינים חרדים חסמו את כביש 4 במחאה על הקפאת תקציב הישיבות משטרה חסימות הפגנה גיוס חוק הגיוס שוטרים אלימות
מפגינים חרדים חסמו את כביש 4 במחאה על הקפאת תקציב הישיבות | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במכתב חריף שפרסמו, רבנים ספרדים קראו היום (ראשון) לציבור החרדי לא להתגייס, כך גם מי שלא לומד בישיבה, ובאף מסלול של צה"ל - גם לא לאלו המותאמים לחרדים. בנוסף כתבו כי אין להסכים או להתפשר בנושא הגיוס או להיכנס לכל הליך של משא ומתן. "כל פשרה תביא חורבן לדורות", נכתב. בתוך כך, המדינה ביקשה ייצוג משפטי נפרד מהיועמ"שית גלי בהרב-מיארה בנושא חוק הגיוס.

"כל אשר עיני שכל לו, יודע שכוונתם הסופית היא שיסכימו עמם על פשרות שונות, ביצירת מסלולים ומגמות שירות אזרחיות 'מותאמות לחרדים', וזאת התוכנית הזדונית לחדור בתהליך ובשלבים של יעדים, מכסות ומסלולים - במטרה להכניס תחת שליטתם את הציבור החרדי ולצמצם את מספר שומרי התורה", נכתב במכתב שנחתם על ידי 18 רבנים, בהם ראשי ישיבות שונות.

"באסיפה המשותפת של כלל מועצות גדולי וחכמי התורה הוחלט פה אחד כי אסור להסכים על שום פשרות בנושא הגיוס, ואין להיכנס עמם במשא ומתן בזה כלל", נכתב. "בראיית הנולד, מלבד העובדה שכל פשרה תגרור פשרות נוספות - כל פשרה תביא חורבן לדורות. לא יעלה בדעת להסכים על מכסות, יעדים או מסלולים אזרחיים וכדומה, אפילו לבחורים חלשים".

עוד נכתב כי "לא נירתע מהליכה לבתי מאסר ומכל סוגי הסנקציות השונות. מוכנים אנו למסור את הנפש בכל עוז וגבורה למען קיום תורתינו הקדושה, ככל ההלכות האמורות בשעת השמד המבוארות בשולחן ערוך".

על מנת להתמודד עם הקפאת התקציבים לישיבות שתלמידיהן המחוייבים בגיוס לא מתייצבים, נכתבה בקשה לתרומות: "תצא מכאן הקריאה לכל נדיבי עמינו, לתמוך בממונם ובכל מאודם בקיום הישיבות והכוללים ביתר שאת, ויבורכו באושר ועושר ובכל מילי דמיטב".

מכתב הרבנים נגד גיוס
מכתב הרבנים נגד גיוס

בתוך כך, הממשלה ביקשה מגיל לימון, המשנה ליועמ"שית, אישור לייצוג משפטי נפרד מהיועצת בהרב-מיארה, לקראת הדיונים בעתירות בנושא חוק הגיוס בחודש מאי. בפנייה נכתב: "כפי שניתן להיווכח מעמדת ראש הממשלה בסוגיית הגיוס, אין כל אפשרות לגשר על הפער המהותי שבין עמדת היועצת המשפטית לממשלה לעמדת הממשלה. ראוי כי בסוגיה ציבורית כה מרחיקת לכת, בעיצומה של מלחמה, יאושר ייצוג משפטי נפרד לממשלה בעתירות אלה".

האלוף במיל' ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הגיב למכתב: "לא נחפש אותם כדי לכלוא אותם, גם ככה התפרסם שבתי הכלא עמוסים מדי. פשוט נפסיק לממן את מערכת השקר וההסתה הזאת, מערכת של חילול השם והיהדות היורקת לבאר שממנה היא שותה. אמרתי להם שהם הופכים את הישיבות לכלא ואת צה"ל לסוהרים. מנסים ליצור משוואה שאם תעזבו את הישיבה, הצבא יתפוס אתכם".

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הוראת השעה שפטרה את החרדים מגיוס פקעה ביום שני, ומזה כשבוע אין החלטת ממשלה או חוק שמסדירים את מעמדם ומעניקים להם פטור. ברמה התיאורטית, תלמידי הישיבות שנמצאים בגיל גיוס אמורים לקבל צו ולהתייצב בבקו"ם. עם זאת, ברור כי הדבר לא יקרה בטווח הזמן המיידי, שכן נדרשת עבודת מטה רבה והיערכות מסיבית של צה"ל לקליטת אלפי המגוייסים החרדים.

במקביל, צו הביניים שהוציא בג"ץ נכנס לתוקף, ומעתה יוקפאו התקציבים לישיבות שתלמידיהן המחוייבים בגיוס - לא יתייצבו. הסוגייה שמאיימת לפרק את הממשלה תידון בבג"ץ רק בחודש מאי, כך שלראש הממשלה בנימין נתניהו והקואליציה נותר זמן לגבש חקיקה בנושא.