רגעי ההכרעה: לוין גייס את סמוטריץ' כדי ללחוץ על נתניהו

שר המשפטים יריב לוין נפגש במשך שעות ארוכות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וגייס לעזרתו את שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כדי לאותת לנתניהו שהליכה לפשרה בנושא הוועדה לבחירת שופטים עלולה להוביל ל"תג מחיר" פוליטי

זמן צפייה: 01:25

בעוד שמוקדם יותר היום (שני) טען יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שביום רביעי יוצג ההסכם בבית הנשיא, עוד קודם לכן יש להגיע להסכמות על הוועדה לבחירת שופטים. במהדורה המרכזית פורסם הערב כי שר המשפטים יריב לוין מגייס לעזרתו את אחד מראשי הקואליציה, שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'.

בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין להמשיך בנוהל הקבוע ולמנות נציג אופוזיציה ובנוסף לעצור את המחאה בהגעה להסכם - לוין מתנגד מאוד למהלך. בימים האחרונים, לפי הפרסום, הוא נפגש עם נתניהו במשך שעות ארוכות וניסה לשכנע אותו שלא ללכת על המתווה המדובר.

כאמור, היום ניסה לוין לגייס תמיכה נוספת מהקואליציה עם יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ', כדי לאותת לנתניהו שהליכה לפשרה עלולה להוביל ל"תג מחיר" פוליטי. נתניהו, כבדרך כלל, צפוי לקבל החלטה רק ברגע האחרון. מבחינת נתניהו, האפשרות הטובה ביותר היא שתיבחר נציגת האופוזיציה, קארין אלהרר, ונציג הקואליציה - יצחק קרויזר מעוצמה יהודית. ש

Whatsapp Image 2023 06 02 At 2
לוין ונתניהו בישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קודם לכן, כאמור, העריך ליברמן בישיבת הסיעה כי הסכמות בבית הנשיא בנוגע לחוקי המהפכה המשפטית יושגו עוד השבוע וכי אריה דרעי יוכל לחזור לכהן כשר. "ההסכם המסתמן בבית הנשיא יפורסם, לפי הערכה שלי, ביום רביעי - אחרי שקארין אלהרר תיבחר לחברה בוועדה לבחירת שופטים", אמר ליברמן. "להערכתי, שני הצדדים יודיעו על כך שהם הגיעו להסכם".

עוד הוא הוסיף: "ההסכם הזה הוא רע למדינת ישראל. יש מסך עשן, מדברים על עילת הסבירות, יועצים משפטיים. מהות ההסכם היא חזרתו של דרעי לממשלה בתמיכת של גנץ ולפיד. אני מקווה שהם יתעשתו ולא ייתנו לזה יד. ברגע שדרעי יחזור לממשלת נתניהו - זה יהיה חיזוק משמעותי לקואליציה החרדית-משיחית של נתניהו".

ליברמן וגנץ
ליברמן וגנץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "אנחנו עומדים בפני רגע מכריע ביום רביעי, ודווקא נוכח הלחצים שמופעלים על נתניהו אני מבקש להגיד לו ולחברי הקואליציה בצורה הברורה ביותר: המחנה הממלכתי לא תהסס להגיע להסכמות אם הם יעמדו בעקרונות שהצבנו. שום שיקול פוליטי לא יעמוד ביננו לבין מה שנכון למדינת ישראל. זה לא הזמן לשחק משחקים, זה לא הזמן לדילים ולא הזמן לתרגילים פוליטיים".

"אני שומע בכל כמה שעות על נוסחה כזו ונוסחה אחרת", הוסיף גנץ, "יש נוסחה פשוטה מאוד – לבחור נציג קואליציה לוועדה, לבחור נציגת אופוזיציה ולהמשיך בהידברות בכדי שנוכל למצות את הניסיון לעשות את מה שרוב הציבור הישראלי רוצה: לשמור על הדמוקרטיה, לשמור על אחדות ישראל, להגיע להסכמות, ולהמשיך להתווכח על נושאים אחרים. אני לא מכיר סיכומים. נגיע להסכמות עקרוניות בכל הקשור לביקורת שיפוטית, לא על התוצאה שלהן".