המבקר: "רואה חשיבות בכך שגם הדרג המדיני יתחיל להיבדק"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן נשא דברים בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח הנערכת באילת, ואמר: "האם ביקורת המדינה צריכה להפסיק את פעילותה ולהגיד נחזור לעבודה בעוד שנה? התשובה היא לא". בדו"ח המבקר נמצא כי 38% מהחיילות ששמרו על אסירים ביטחוניים חוו פגיעה מינית, מצה"ל נמסר: "הנתון מתייחס לתלונות עבר של חיילות ששירתו בשב"ס ומודל זה הופסק"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן נשא דברים הבוקר (שלישי) בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח הנערכת באילת, ואמר כי הוא רואה חשיבות בכך שגם הדרג המדיני יתחיל להיבדק. "הלחימה הזו זה אירוע שלא הכרנו כמותו", אמר אנגלמן, "האם ביקורת המדינה צריכה להפסיק את פעילותה ולהגיד נחזור לעבודה בעוד שנה? התשובה היא לא".

בתגובה לביקורת שנשמעה מהקהל על כך שהביקורת שלו מופנית רק כלפי הצבא אמר אנגלמן: "הביקורת כרגע מרוכזת הרבה יותר במשרד ראש הממשלה. כל הדרגים נמצאים תחת ביקורת. אני המבקר הראשון שהוציא מכתב לרהמ ואמר - אלה הכשלים שלך בטיפול בעורף".

על המצב בגבול הצפון אמר המבקר: "תושבי הצפון סובלים מהיעדר של ניהול לאומי מרכזי עד עכשיו. אני יוצא לשטח ושומע את התלונות ממנהלי בתי החולים, מבעלי העסקים, מהמפונים - ללא פתרונות".

Whatsapp Image 2023 05 01 At 1
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על הפרסומים לפיהן הוצבו סוהרות ללא הכשרה מתאימה לשמירה על מחבלי הנוח'בה אמר אנגלמן: "הדבר עומד בניגוד לדוח מוגנות חיילות שפרסמנו לפני שנה ומלמד שלא הופקו לקחים. אני קורא מכאן לשר הביטחון והרמטכ"ל - לא להציב את הסוהרות בפני סיכון מיותר להטרדות מיניות".

בדו"ח המבקר עלה כי קיים יחס מטריד בעל אופי מיני מצד האסירים הביטחוניים כלפי חיילות החובה בשירות בתי הסוהר, וכי קיים היעדר גיבוי מצד הדרג הפיקודי לסוהרי החובה בעבודה מול אסירים ביטחוניים. לאחר שצוותי הביקורת נפגשו עם חיילות חובה ששירתו בכל בתי הכלא שבהם כלואים אסירים ביטחוניים, נמצא בשאלונים כי 38 אחוזים מהן חוו פגיעה מינית אחת או יותר.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר בתגובה לדברי מבקר המדינה: "דבריו של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן לפיהם 38% מהחיילות ששמרו על רוצחי הנוחבה העידו כי הוטרדו - מוכיחים כי ההחלטה שעשיתי עם כניסתי לתפקיד להוציא את החיילות בשירות חובה מהאגפים הביטחוניים, כהחלטה נכונה ומוצדקת מאין כמוה. אני קורא לשר הביטחון והרמטכ״ל, המופקדים על החיילות, לנהוג כמו שב״ס ולהפסיק את שירותם כסוהרות של רוצחי הנוחבה".

מדובר צה"ל נמסר: "בהמשך לדברי מבקר המדינה, צה״ל פועל בכל האמצעים לשמירת ביטחון המשרתים ושלומם. במתקני הכליאה הצבאיים נמצאים מפקדים אשר אוכפים את הנהלים ותנאי הכליאה. הנתון לגבי 38% תלונות, מתייחס לתלונות עבר (2022) של חיילות ששירתו בשב"ס ומודל זה הופסק. בצה"ל מוכרים שני אירועים חריגים בבית הכליאה בשדה תימן, אשר טופלו באופן מיידי. שהות אסירים במתקנים צבאיים הינה זמנית בלבד. ככלל שב"ס הוא רשות הכליאה הלאומית, ומתוקף אחריותו לאכוף את כליאת המחבלים".