הליכוד מתערער: בכירים ושרים מאותתים נגד חקיקה חד צדדית

לאחר ביטול עילת הסבירות והתגברות המחאה, חברי כנסת ושרים בליכוד מתחילים לאותת על שינוי כיוון סביב המשך החקיקה. לאחר אמירות של דיכטר, ביטן ואקוניס, שר נוסף בליכוד תוקף: "אין יותר חקיקה חד צדדית. אין יותר אור ירוק גורף ללוין"

זמן צפייה: 02:47

לאחר העברת החוק לביטול עילת הסבירות ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר שינסה להשיג הסכמה רחבה, שר נוסף בליכוד אמר היום (שישי) לחדשות 13 כי "ללוין לא יהיה יותר אור ירוק". השר מצטרף לשורת בכירים בליכוד שכבר הביעו דעתם בעניין, ביניהם יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, שר החקלאות אבי דיכטר וחברי מפלגה נוספים. אחריהם גם חברי הכנסת יולי אדלשטיין ואלי דלל הודיעו שיתקשו להמשיך באותה הדרך.

במפלגת השלטון ניכר שמתחילה תסיסה וחוסר נוחות מצד רבים. שר בליכוד אמר לחדשות 13 היום כי "אין יותר חקיקה חד צדדית. אין יותר אור ירוק גורף ללוין". עוד הוא הוסיף כי בפעם הבאה שתובא חקיקה חד צדדית - הוא יעשה מעשה. לדבריו, יש חברי ליכוד נוספים שחושבים כמוהו.

Whatsapp Image 2023 07 28 At 2
חברי הקואליציה לאחר ההצבעה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן, שר התרבות מיקי זוהר ושר המדע אופיר אקוניס התראיינו בתוכנית "המטה המרכזי" שתשודר מחר, והביעו עמדות דומות, זוהר אמר כי "אנחנו רוצים קואליציה עם קווי יסוד ימניים ומי שמוכן להתאים את עצמו לקווי היסוד שלנו יכול להצטרף אליה. אנחנו יודעים טוב מאוד שגנץ אוהב את שהייתו באופוזיציה כי זה מסייע לו פוליטית. אנחנו לא היינו אלה שפסלנו אותו בשום שלב, הוא פסל אותנו". על אף דבריו של זוהר, יש לציין כי לאחר הבחירות, בליכוד הביעו עמדה נחרצת נגד ממשלה בשיתוף המחנה הממלכתי.

השר אקוניס אמר דברים דומים וקרא לראשי האופוזיציה להצטרף לממשלה רחבה תחת קווי היסוד שהוגדרו. אוקניס הוסיף: "אם יהיה מצב שבו תוקם ממשלת אחדות לאומית רחבה ואיאלץ לוותר על תפקידי כדי שהממשלה תורחב - אני אוותר על תפקידי".

השר מיקי זוהר
השר מיקי זוהר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם השר דיכטר הביע מוקדם יותר היום ביקורת על המשך חקיקת המהפכה המשפטית, ובפוסט שפירסם בחשבון הפייסבוק שלו כתב: "ישנם "בריונים" המסכנים את המדינה בגרירה לחקיקה קיצונית". עם זאת, דיכטר המשיך וכתב כי בריונים אחרים מסכנים את המדינה "בסחיפה למאחה קיצונית ואלימה".

בפוסט, בו ציין את ט' באב, כתב דיכטר: "בניגוד לקולות כאלה ואחרים, אני לא מתעלם מהשבר הקשה שעובר עלינו. הריב חוצה בינינו, המחלוקת משסעת. כל צד מאשים את הצד השני, בדיוק כמו אז, בימים שלפני חורבן הבית השני. ברור לחלוטין ש"הבריונים" השורפים את אסמי המזון, ושאותם צריך לרסן בכל דרך - עובדים ופועלים עם כללים משלהם ולא לטובת העם והמדינה".

בתוך כך, שר המדע, החדשנות והטכנולוגיה אופיר אקוניס מהליכוד התראיין היום בתוכנית הרדיו "הנבחרים" ב-100FM, ואמר כי "אין סיבה שהוועדה לבחירת שופטים לא תתכנס להכרעות בערכאות של בתי משפט השלום והמחוזיים".

Whatsapp Image 2023 01 24 At 2
שר החקלאות אבי דיכטר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

כזכור, השבוע באירוע לרגל ט' באב שנערך בראשון לציון, שלח חבר הכנסת דוד ביטן מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר המשפטים יריב לוין, כשהתייחס לחקיקה המשפטית ולאישור החוק לביטול עילת הסבירות ואמר כי "לא נאפשר יותר שאדם אחד יקבע, בשלבים הבאים נתערב".

"אני בין אלו שגרמו לליכוד לעצור את הרפורמה וללכת לבית הנשיא", אמר ביטן באירוע, "וציפינו שנגיע להתקדמות כי זכותנו גם לעשות שינויים במערכת המשפט. בשביל זה נבחרנו, יש לנו רוב בכנסת. בזבזו את הזמן ובסופו של דבר גם עזבו את המו"מ. באותו רגע אני החלטתי לא להתערב יותר כי ברגע שהאופוזיציה עשתה מה שעשתה, זה לא סיבה להפסיק את השיחות".