הסקר מוכיח שוב: רק ליברמן יכריע מי יהיה רה"מ הבא • פרשנות

עד פירוק הכנסת ה-21 נחשב יו"ר ישראל ביתנו לחלק מובהק מגוש הימין, אך החלטתו שלא להיכנס לממשלה טרפה את הקלפים. גם אם יפר הבטחתו לכפות ממשלת אחדות, להמלצתו לנשיא תהיה חשיבות מכרעת

זמן צפייה: 10:52

מפת הגושים שמצטיירת מסקר חדשות 13 שפורסם הערב (חמישי) מראה כי אדם אחד יקבע מי יהיה ראש הממשלה הבא, והוא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. כזכור, מסקר שערך קמיל פוקס עולה כי אילו היו מתקיימות הבחירות היום, היה זוכה גוש הימין ב-57 מנדטים, גוש השמאל-מרכז ב-53 מנדטים בלבד ומפלגת ישראל ביתנו זוכה על פי הסקר עשרה מנדטים.

עד פירוק הכנסת ה-21 נחשב ליברמן לחלק מובהק מגוש הימין, אך החלטתו שלא להיכנס לממשלה טרפה את הקלפים. כעת הוא מתעקש כי יכפה על נתניהו וגנץ ממשלת אחדות, אך גם אם לא יעמוד במילתו – מי שימליץ עליו ליברמן לנשיא ריבלין לאחר הבחירות – צפוי להיות ראש הממשלה הבא.

Israel's Defence Minister Avigdor Lieberman Delivers A Statement To The Media Following His Party, Yisrael Beitenu, Faction Meeting At The Knesset, Israel's Parliament, In Jerusalem
יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

האתגר המשמעותי של המחנה הדמוקרטי הוא העלאת אחוז ההצבעה בשמאל // ברק רביד

אחרי ההסכם הדרמטי, ההשקה החגיגית והסקרים הראשונים והחיוביים מה ששומעים מכל השותפים לרשימת "המחנה הדמוקרטי" החדשה הוא שהנסיון להגדיל את השורות יימשך. ברק, שפיר והורוביץ עדיין רוצים לנסות ולצרף גם את שרת החוץ לשעבר ציפי לבני.

גורמים ברשימה החדשה מעריכים שהסיכוי לכך קלוש כיוון שלבני משדרת שאינה מעוניינת לשוב לפוליטיקה. מפלגת העבודה גם היא עדיין יעד מרכזי לצירוף לרשימה החדשה אך הסיכוי לכך נמוך – במיוחד לאור מה שאמר הערב פעם נוספת ח"כ עמיר פרץ נגד איחוד עם מרצ ואהוד ברק. מנגד קיימת אפשרות שח"כ איציק שמולי מהעבודה ישתכנע להצטרף לרשימה החדשה.

המהלך הפוליטי לאיחוד בשמאל היה בחינת הבגרות הפוליטית של ח"כ סתיו שפיר. זה היה המהלך הפוליטי הגדול המשמעותי הראשון ברמה הלאומית של שפיר. הצעד הזה בינתיים נראה כהצלחה – אבל ייבחן בסופו של דבר בקלפי.

סתיו שפיר במסיבת העיתונאים של מפלגת ישראל הדמוקרטית
סתיו שפיר במסיבת העיתונאים של מפלגת ישראל הדמוקרטית | צילום: חדשות 13

עבור יו"ר מרצ ניצן הורוביץ שיעמוד בראש הרשימה החדשה זהו המבחן הפוליטי הגדול ביותר של חייו. הורוביץ קיבל הזדמנות אדירה להפוך ממנהיג של מפלגת נישה שמאבדת רלוונטיות למנהיג של מפלגה משמעותית ומשפיעה.

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הגיע לאיחוד הזה מחוסר ברירה. מנגד - ספק אם מישהו האמין לברק כשאמר שאין לו בעיה להיות במקום ה-10 ושהמטרה חשובה יותר ממנו – בינתיים הוא הוכיח שהפתיע ועמד במילתו.

היו עוד שני אנשי מפתח במהלך לאיחוד השמאל. ח"כ עיסאווי פריג' שהיה הערבי שחיבר בין כל היהודים. המאמר של פריג' בעיתון "הארץ" בו קרא לאהוד ברק להתנצל על אירועי אוקטובר 2000 היה הדחיפה שגרמה למכונית הזו להתחיל לזוז. פריג' מתכוון להמשיך לנסות לצרף עוד גורמים לאיחוד הזה ובראשם מפלגת העבודה. נועה רוטמן ממפלגתו של ברק שיחקה גם היא תפקיד מרכזי ומשמעותי בשכנוע הצדדים ללכת לאיחוד הזה. העובדה שהיא גם נכדתו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין הוסיפה סמליות מיוחדת.

אהוד ברק סתיו שפיר במסיבת העיתונאים של מפלגת ישראל הדמוקרטית
אהוד ברק סתיו שפיר במסיבת העיתונאים של מפלגת ישראל הדמוקרטית | צילום: חדשות 13

האתגר המשמעותי של הורוביץ, שפיר וברק לא יהיה העברת קולות מימין לשמאל – אלא העלאת אחוז ההצבעה במעוזי השמאל – בתל-אביב, חיפה, הרצליה וערים גדולות נוספות - מסביבות 60 אחוז בבחירות הקודמות ל-70 אחוז ובציבור הערבי מ-50 אחוז ל-60 אחוז. אם יצליחו בכך הם יוכלו לייצר דרמה פוליטית של ממש.

לעצור את דימום המנדטים // ספי עובדיה

ההיגיון שעומד מאחורי האיחוד שהתקיים לפנות בוקר במחנה השמאל, הוא מניעת איבוד מנדטים למפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה. מהסקר של קמיל פוקס עולה תמונה מפתיעה, לפיה דווקא בגוש הימין מתחולל "דימום" מנדטים בגלל מפלגות קטנות: איחוד מפלגות הימין וזהות של משה פייגלין נמצאות על אחוז החסימה עם ארבעה מנדטים כל אחת. נתונים אלו מעניקים למפלגת הימין החדש, שקיבלה 10 מנדטים בסקר, קלף מיקוח חזק במשא ומתן לאיחוד בימין.

יו"ר העבודה עמיר פרץ, לעומת זאת, עשוי להחליט לוותר על האיחוד עם המחנה הדמוקרטי שעומד על הפרק – מכיוון ששבעת המנדטים שחזויים לו כעת מציבים אותו יחסית רחוק מסכנת אחוז החסימה.

ראשי מפלגת המחנה הדמוקרטי - ניצן הורוביץ', סתיו שפיר ואהוד ברק במסיבת עיתונאים
ראשי מפלגת המחנה הדמוקרטי - ניצן הורוביץ', סתיו שפיר ואהוד ברק במסיבת עיתונאים | צילום: גיא ברקאי, חדשות 13

מסקר חדשות 13 שפורסם הערב עולה, כי אם הבחירות היו מתקיימות היום, מפלגת המחנה הדמוקרטי, בהובלת ניצן הורוביץ, אהוד ברק וסתיו שפיר, הייתה מקבלת 12 מנדטים. מפלגת כחול לבן ירדה ב-6 מנדטים מהסקר הקודם, וקיבלה 23 מנדטים בלבד. ואילו, מפלגת הליכוד הייתה מקבלת 28 מנדטים – ירידה של מנדט אחד מהסקר הקודם.

מפלגת "הימין החדש" בראשות איילת שקד קיבלה בסקר 10 מנדטים. מדובר בעלייה של 5 מנדטים מאז הסקר הקודם, אז עמד נפתלי בנט בראשות המפלגה. איחוד מפלגות הימין בראשות רפי פרץ נותרה במקומה מהסקר הקודם וקיבלה 4 מנדטים. גם מפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ נותרה במקומה, לאחר האיחוד עם "גשר" בראשות אורלי לוי אבקסיס, וקיבלה 7 מנדטים.

סקר גושים - חדשות 13
סקר גושים - חדשות 13 | צילום: חדשות 13

"ישראל ביתנו" בראשות אביגדור ליברמן הייתה מקבלת 10 מנדטים אם הבחירות היו מתקיימות היום, עלייה של שני מנדטים מהסקר הקודם. מפלגת ש"ס בראשות אריה דרעי קיבלה 5 מנדטים, ויהדות התורה בראשות יעקב ליצמן 6 מנדטים. זהות בראשות משה פייגלין, על פי הסקר, הייתה עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 4 מנדטים. הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה קיבלה בסקר 11 מנדטים.

על פי תוצאות הסקר, גוש הימין ללא "ישראל ביתנו" בראשות אביגדור ליברמן היה מקבל 57 מנדטים, ואילו גוש המרכז-שמאל היה מקבל 53 מנדטים, כשהוא כולל את הרשימה הערבית המשותפת בראשות איימן עודה. ישראל ביתנו, הייתה מקבלת כאמור עשרה מנדטים.