לפיד: "צריך לקדם את חוק השיוויון"; סער: "חוק הלאום לא יבוטל ולא ישונה"

בישיבת סיעת יש עתיד, אמר שר החוץ כי "צריך להמשיך את הדיון" בנושא החוק השנוי במחלוקת. מנגד טען שר המשפטים כי הוא "מאגד את זהותה היהודית של מדינת ישראל". ליברמן ביקר את פגישותיו של גנץ עם יו"ר הרשות הפלסטינית ואמר: "להפסיק פגישות עם אבו מאזן - הוא מחבל כמו כל המחבלים"

Whatsapp Image 2022 05 16 At 1

ברקע הסערה הפוליטית סביב חוק הלאום, הסיעות ערכו היום (שני) ישיבות בכנסת. שר החוץ ויו"ר סיעת יש עתיד יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת הסיעה: "ביום שני שעבר העיתונאים באו לכנסת ליום שידורים מיוחד כי האופוזיציה הבטיחה להם שהממשלה תיפול. העיתונאים שוב באו ברביעי כי הבטיחו להם חוק פיזור כנסת, החוק אפילו לא עלה להצבעה".

"אין עריקים, אין רוב, אין דרמה", הוסיף לפיד, "האופוזיציה מפיצה שקרים ומנסה להכניס את המדינה לכאוס. לממשלה יש בעיות,  אהל היא עובדת ועובדת מצוין כל עוד המפלגות המרכיבות את הקואליציה עושות את עבודה".

כשנשאל על חוק הלאום ענה לפיד: "צריך לקדם את חוק השיוויון. אבל הסיכום בקואליציה הזאת שעושים הוא הכל בהסכמות אז צריך להמשיך את הדיון בנושא". על השאלה האם בנט נותן לו קרדיט על עבודת הממשלה, ברקע טענותיו של גנץ אמר: "כן אני חושב שראש הממשלה מפרגן, סתם משפט בישיבת ממשלה שעשו ממנו עניין".

יאיר לפיד
שר החוץ יאיר לפיד | צילום: רויטרס

בישיבת סיעת ימינה, ראש הממשלה נפתלי בנט שאל את ח"כ עידית סילמן מה תצביע לגבי מינוי מתן כהנא מחדש לשר הדתות - וכשסירבה לענות הוא נעל את הישיבה.

סער: "חוק הלאום לא יתוקן ולא ישונה"

יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים גדעון סער, אמר בפתח ישיבת סיעתו: "ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית לכן חוק הלאום שמאגד את זהותה היהודית של מדינת ישראל לא יתוקן ולא ישונה. ישראל היא מדינת העם היהודי.
אין בחוק דבר שפוגע שזכות הפרט של אזרחי ישראל ראוי לעגן את חוק השיוייון לזכויות הפרט בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו".

גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער | צילום: רויטרס

לאחר ששר הביטחון בני גנץ טען כי הנושא "נגנב" ממנו על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן, ליברמן יצא במסר לשר ביטחון ברקע פגישותיו עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ואמר בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו: "אני רוצה להתחיל עם הפלסטינים - מה שקיבלנו בחודש האחרון זה ניצחון ציני של אבו מאזן, שמנצל כל אירוע על מנת להסית נגד ישראל. אני קורא לכל נציגי הממשלה להחרים פגישות עם אבו מאזן. אסור להפוך אותו ללגיטימי. כל המפגשים עם אבו מאזן חייבים להיפסק - הוא מחבל כמו שאר המחבלים ולעיתים אף יותר מסוכן".

"אין ספק שאנחנו מדברים על מחבל שעוסק בטרור מדיני ואי אפשר לתת לו לגיטימציה", הוסיף ליברמן, "מסרב לשתף פעולה בנושא רצח העיתונאית אבל מאשים אותנו במותה".

על הסערה הפוליטית סביב חוק הלאום אמר ליברמן: "קודם כל חשובה גם העמדה הערכית העקרונית המוסרית. זו הייתה עמדתנו גם קודם אני נתתי חופש בחירה לחברי הסיעה שלי אני ראיתי את הדיסוננס הזה כשמדברים על אחים לנשק, אחים לדם. בנושא הזה אין שיוויון. העדה הדרוזית היא בעלת הברית הכי נאמנה שלנו מקום המדינה ועוד לפני כן".

הורוביץ: "העובדה שאין חוק שיוויון - כתם שחור על הדמוקרטיה הישראלית"

במקביל, שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר בפתח ישיבת סיעת מרצ: "יש לקדם את חוק השיוויון שמקבע את עקרון השיוויון. חוק כזה יש בכל מדינה חופשית ומתקדמת בעולם. העובדה שחוק זה אינו מעוגן עד כה היא כתם על הדמוקרטיה הישראלית ויש להסירו".

"התמונות מהלוויה של שירין אבו עאקלה היו לא רק נזק תדמיתי. המראות שבהם מכים באלות נושאי ארון במהלך טקס קבורה הם בלתי נסבלים. העובדה שהמשטרה תבדוק את האירועים האלו לא מעידה על חולשה,  אלא פעולה מתבקשת. אף אחד לא היה רוצה לחיות במדינה שבה המשטרה לא בודקת את עצמה.

ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ | צילום: מירי שמעונוביץ

כזכור, הבוקר שרת הפנים איילת שקד צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי לא יהיו שינויים בחוקי יסוד וזאת בצל הקריאות לתקן את חוק הלאום ואף הדרישה להעביר בחקיקה את החוק המכונה "חוק הנאשם".

"אני מציעה לחברי הקואליציה להפסיק להשתעשע במחשבה לבצע שינויים שאינם מסוכמים בחוקי היסוד", כתבה שקד. "זה לא יקרה בדיוק כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. אם נידרש, ימינה תעשה שימוש בזכות הווטו. מוטב להתמקד באתגרים הכלכליים והביטחוניים שלפנינו". המהלך של שקד נעשה בהסכמה של כל סיעת ימינה כולל ראש הממשלה נפתלי בנט.