השלב הבא במהפכה: לוין לא יתפשר על הרוב בוועדה למינוי שופטים

בשבוע שבו הקרע בחברה הישראלית רק מעמיק, על דבר אחד מסכימים גם בקואליציה וגם באופוזיציה. גם אם תהיה הידברות, ולא נראית אחת כזו באופק כרגע - אין דרך להסכים על אופן בחירת השופטים בישראל

זמן צפייה: 00:36

בשבוע שבו הקרע בחברה הישראלית רק מעמיק, על דבר אחד מסכימים הערב (שישי) גם בקואליציה וגם באופוזיציה - גם אם תהיה הידברות, ולא נראית אחת כזו באופק כרגע, אין דרך להסכים על אופן בחירת השופטים בישראל.

גם אם שר המשפטים יריב לוין יסכים לפשרות בהרכב הוועדה, הוא ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן לא יזוזו מהשורה התחתונה - רוב לקואליציה בוועדה, ושהרוב הזה יספיק למינוי שופטים, כלומר בלי צורך ברוב מיוחד גדול יותר.

לגבי עילת הסבירות אפשר להגיע להסכמות, וכך גם לגבי סוגיית חוק היועמ"שים. גם עצירה של החקיקה לא תהיה, ובשבוע הקרוב צפויה הצבעה בוועדת החוקה על השלב הבא של המהפכה המשפטית.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
שר המשפטים יריב לוין ויו''ר ועדת החוקה שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

למעלה מ-100 קצינים ולוחמים של מערך המבצעים המיוחדים בצה"ל פרסמו הבוקר עצומה שבה הודיעו: "אם תימשך החקיקה שמטרתה מחיקת הדמוקרטיה הישראלית אנו לא נמשיך לשרת במערך המ"מ, ולא נתייצב למילואים".

על העצומה חתומים בין היתר סא"לים, אל"מים, תא"ל ואלוף. בעצומה נכתב: "אנו, החתומים מטה, שירתנו בגאווה אדירה במשך שנים במערך המבצעים המיוחדים של צה"ל, אחד המערכים הרגישים במערכת הבטחון של מדינת ישראל".

"זהו רגע חירום", הזהירו הלוחמים במכתב. הם כתבו כי אם תימשך החקיקה "שמטרתה הפיכת מערכת המשפט לזרוע פוליטית ובלתי עצמאית, קרי מחיקת הדמוקרטיה הישראלית - ואם לא תושג הסכמה רחבה בנושא - אנו לא נמשיך לשרת במערך המ"מ, ולא נתייצב למילואים".

"שירתנו בהקרבה אין-קץ את המדינה הזו, שאנו כה אוהבים, אך לא נמשיך לשרת כשמתנוסס דגל שחור ענק מעל מעשי השלטון. חקיקה כזו תחריב את כל מה ששרתנו ולחמנו למענו. לא נתן לזה לקרות. אנו חותמים על דעת עצמנו, כל אחד ואחת מהחותמים, ואיננו מתימרים לייצג פורמלית את מערך המ"מ או כל ארגון אחר".

הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב
ההפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מערך המבצעים המיוחדים של צה"ל הוא מערך באגף המודיעין, העוסק במבצעים לאיסוף מודיעין. יש לו חשיבות רבה והאו נחשב למערך מובחר הפועל מתחת לפני השטח במבצעים סודיים וקריטיים. המכתב מצטרף לקריאות רבות לעצירת המהפכה המשפטית שנכנסה לשלב החקיקה בשבוע האחרון.

ביום רביעי פורסם לראשונה בחדשות 13 כי קצין בכיר בדרגת תת אלוף בחיל האוויר מבקש להשתחרר מתפקידו במילואים כאקט של מחאה על צעדי הממשלה המכהנת. הקצין מילא שורה של תפקידים בכירים בחיל האוויר, ובמילואים הוא ממלא תפקיד של מפקד תא השליטה, המכונה רמשל"ט, ומשתייך לקבוצה מצומצמת של קציני מילואים בכירים שמנהלים את הפעילות המצבעית של החיל. מדובר בקצין הבכיר ביותר שנוקט בצעד שכזה.