בניגוד לעמדת נתניהו: לוין לוחץ לפוצץ את ההידברות בבית הנשיא

אחרי בחירתה של נציגת האופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים הבינו בקואליציה כי הם מאבדים שליטה, ובימין דורשים להעביר את חוקי המהפכה המשפטית באופן חד-צדדי - כאשר מי שרוצה מאוד לפוצץ את השיחות הוא שר המשפטים

זמן צפייה: 03:30

אחרי הדרמה בכנסת אתמול, עם בחירתה של נציגת האופוזיציה קארין אלהרר לוועדה לבחירת שופטים, בקואליציה הבינו כי הם מאבדים שליטה. באופוזיציה כבר הודיעו על השהיית שיחות ההידברות בבית הנשיא - ובימין דורשים היום (חמישי) להעביר את חוקי המהפכה המשפטית באופן חד-צדדי, כאשר מי שרוצה מאוד לפוצץ את השיחות הוא שר המשפטים יריב לוין.

לעומתו של לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין בחידוש השיחות בבית הנשיא, והיה רוצה לחזור אחורה ולהפשיר את ההקפאה עליה הכריזה האופוזיציה. לוין מנגד דווקא חותר למצב של החרפה, והוא רוצה לקצוב דד-ליין לחידוש החקיקה באופן חד-צדדי.

בגזרת האופוזיציה המצב הסתבך, כאשר כעת היא לוחמנית יותר והלחץ עליה מצד המחאה התגבר, גם אם לא יצאו מאות אלפי אנשים יוצאים לרחוב. למרות שראינו בשבועות האחרונים התקרבות לקראת פשרה בבית הנשיא, המצב הפך להיות מסובך הרבה יותר, אך זה עדיין תלוי ברה"מ נתניהו שמפגין חולשה די גדולה מול לוין והגורמים הניציים בקואליציה. אם רה"מ נתניהו יזדקף ויהיה מוכן לקחת את הסיכון הפוליטי, הוא יחזיר לידיו גם את השליטה בגורלו הפוליטי, וחשוב מכך - את השליטה בגורלה הכלכלי והמדיני של ישראל בכהונה שלו.

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
שר המשפטים יריב לוין | צילום: רויטרס

היממה הדרמטית אתמול בכנסת רק החריפה את הקשיים בדרך לפתרון המשבר הפוליטי-חברתי שפוקד את ישראל, כאשר הלחץ ההולך וגובר בקואליציה להמשיך בחקיקה חד-צדדית נשמע היום מכל עבר. "הסיכוי שנגיע להסכמות בבית הנשיא הוא אפסי", אמר היום השר מיקי זוהר בריאיון לגלי צה"ל, "אני לא חושב שיש לזה סיכוי, וגם אם נגיע להסכמות - זה אומר לעקר לגמרי את הרפורמה המשפטית".

ח''כ טלי גוטליב
ח''כ טלי גוטליב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הערב הודיע יו"ר הקואליציה אופיר כץ על הסנקציות שהחליט לנקוט נגד ח"כ טלי גוטליב, שהתעקשה להתמודד על מקום בוועדה לבחירת שופטים בניגוד להחלטת רה"מ נתניהו. גוטליב לא תוכל לכהן יותר כחברה בוועדות הכנסת השונות, לא תוכל להעלות הצעות חוק ולא תוכל לדבר בשם סיעת הליכוד במליאת הכנסת, זאת לאחר שספגה צעקות בישיבת סיעת הליכוד שהתרחשה במהלך היום הדרמטי.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הניצחון בהצבעה החשאית הפיח רוח לוחמנית במפרשי האופוזיציה. ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם הבוקר בכנס באוניברסיטת רייכמן בהרצליה, ואמר כי "חברי הכנסת מהקואליציה שנכנסו מאחורי הפרגוד והצביעו בעד ח"כ קארין אלהרר, לא עברו מפלגה, לא קיבלו שום הבטחה. הם עשו את זה כי הם אנשים הגונים ולא מוכנים יותר להיות חלק ממנגנון ההרס של החברה הישראלית. אני מלא הערכה לזה".

לדבריו של לפיד, "חלק מהם אמרו  לנו, 'גם בהצבעה גלויה אנחנו לא נשתף פעולה עם מה שפוגע במדינת ישראל. לא נבחרנו לכנסת כדי לשרת את הקיצונים ואת המשיחיים'. מה שראינו אתמול בהצבעה בכנסת, זו תחילתה של ברית ישראלית חדשה. מתוך הכאוס והמהומה והשקרים, נוצרה ברית שלא עוסקת כבר בימין, שמאל ומרכז - אלא בניסיון לשמור על מדינת ישראל. אנחנו נמשיך לעבוד איתם כדי להבטיח את שלומה של הדמוקרטיה הישראלית".