לוין נגד היועמ"שית: "רואה את עצמי כמי שאינו מיוצג בהליך"

במכתב חריף ששלח שר המשפטים, הוא תוקף את גלי בהרב-מיארה לקראת הדיון בעתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. "התנהלותך מותירה פעם אחר פעם את הממשלה ואת שריה ללא ייעוץ משפטי וללא הגנה משפטית". היועמ"שית צפויה להגיב לבג"ץ כי יש לכנס את הוועדה

זמן צפייה: 01:28

במכתב חריף ששלח הבוקר (רביעי), שר המשפטים יריב לוין תוקף את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לקראת הדיון בעתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. "צר לי לקבוע כי התנהלותך מותירה פעם אחר פעם את הממשלה ואת שריה ללא ייעוץ משפטי וללא הגנה משפטית באופן שהביא לאובדן אמון ולפגיעה קשה בעבודת הממשלה", כתב לוין, "אני רואה את עצמי כמי שאינו מיוצג בהליך וכמי שעמדתו אינה מובאת כנדרש בפני בית המשפט".

את העתירות נגד אי-כינוס הוועדה הגישה מפלגת יש עתיד בסוף החודש הקודם. היועמ"שית צפויה להגיב לבג"ץ כי יש לכנס את הוועדה. "באופן תמוה, איש ממשרדך לא יצר קשר עם הח"מ בעניין העתירות בנושא שבנדון, וזאת אף בחלוף ימים לא מעטים מאז הגשתן", כתב לוין בפתח מכתבו, "רק בעקבות פנייתי למשרדך בעניין, התקיימה פגישה בנושא זה, אולם גם במהלך פגישה זו לא ניתנה לי כל תשובה הן באשר לעצם החלטתך לעניין ייצוגי בעתירות, והן לעניין התשובה שעתידה להינתן על ידך לבג"ץ".

עוד כתב לוין: "מאז אותה פגישה חלף למעלה משבוע, עד שפנית אליי וביקשת לדבר איתי בעניין זה. בשיחת הטלפון שקיימנו למחרת הודעת לי את החלטתך לייצג אותי בעתירות שבנדון אך ציינת כי את חולקת על עמדתי באשר להיותה של סמכות כינוס הוועדה סמכות שברשות, וכי תביאי לידי ביטוי את עמדתך זו גם בתשובה לעתירה, לצד הבאת עמדתי. לאחר מכן קיבלתי ממך טיוטא קצרצרה של עמדתי העקרונית ללא שנעשה מאמץ כלשהו לייצג עמדה זו בהיבטיה המשפטיים ולפרט אותה כנהוג בתשובה לעתירות לבג"ץ. כך, מצאתי את עצמי נאלץ לבצע שורה של תיקונים בנוסח שהועבר על ידך, על מנת שלפחות עיקרי עמדתי ייכתבו באופן המינימאלי הדרוש".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"רק אתמול בשעות הערב, קיבלתי לידי סוף סוף את נוסח התשובה שאת מתעתדת להגיש לבית המשפט, כביכול בשמי", הוסיף שר המשפטים, "בפתח התשובה את מציינת כי 'השר הבהיר כי איננו מבקש ייצוג נפרד אלא להביא את עמדתו במסגרת תגובה זו, כפי שנעשה'. בכל הכבוד, לא היה ולא נברא. אני אכן סבור כי תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הוא לייצג את הממשלה ואת חבריה, לצד מתן ייעוץ כדי לקדם את מדיניותם. לכן הבהר תי שאני מבקש כי תמלאי את תפקידך זה ותייצגי אותי ואת עמדתי באופן מלא, תוך הפניית תשומת לב בית המשפט להבדלי הגישה בינינו לעניין אופי הסמכות".

"בפועל, כל מי שקורא את התגובה מטעמך, יחשוב שמדובר בכלל בעתירה כנגדי , ולא בתשובה מטעמי. מעבר לאזכור עמדתי כפי שהעברתי אליך, התגובה כולה עוסקת בהצגת עמדה קיצונית התומכת לחלוטין בעמדת העותרים, ללא כל בדל של ניסיון לתמוך את עמדתי ולו במרכיב אחד מתוך שלל הטיעונים הנוגעים לעניין. יתר על כן, לשיאם מגיעים הדברים כאשר את, כמי שמייצגת אותי, מבקשת שיוצא כנגדי צו בדיוק כפי שמבקשים העותרים".

"גם בסטנדרטים הלא מקובלים וחסרי התקדים בהם מתנהל הייעוץ המשפטי לממשלה בהובלתך, מדובר בשיא נוסף של יחס מזלזל, ורמיסת זכותי הבסיסית כבעל דין לקבל ייצוג הולם בבית המשפט, בעתירות המופנות כלפי. הותרתי באפילה, בסמוך מאוד למועד האחרון להגשת התגובה מטעמי, והותרתי בפועל ללא ייצוג וללא יכולת להבטיח שעמדתי תובא במלואה בפני בית המשפט, מהווים פגיעה קשה בזכויותי כבעל דין, כשר בממשלה, בזכויות הציבור בשמו אני פועל, ופגיעה קשה בהליך המשפטי עצמו".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: רויטרס

לוין הוסיף: "בהקשר זה איני יכול להימנע מלציין כי מאז תחילת כהונת הממשלה ה-37, הממשלה ושרי הממשלה נותרים פעם אחר פעם ללא ייצוג וללא ייעוץ משפטי בעניינים מהותיים הנמצאים בליבת מדיניות הממשלה. לא זו אף זו, אפשר לצערי לומר כי ההיפך הוא הנכון, בשעה שהייעוץ המשפטי לממשלה מציג פעם אחר פעם בפני הכנסת ובג"ץ עמדות קיצוניות וחסרות תקדים, המנוגדות לחלוטין לעמדת הממשלה ושריה. כל זאת, לא פעם ללא קיום כל שיח עם השרים הנוגעים בדבר, וללא שום ניסיון ולו המינימאלי לסייע לממשלה ולשרים בקידום מדיניותם ובהגנה עליה בפני בית המשפט".

"במצב שיצרת נמנע קיומם של יחסי עבודה תקינים מינימאליים בין הממשלה ושריה, לבין מי שאמורה להעניק להם ייעוץ משפטי שוטף. זאת, בדרך שאין לה אח ורע ביחס לאף ממשלה בעולם כולו, ואשר עומדת בניגוד מוחלט לאופן בו פעלת בעת כהונת הממשלה הקודמת. כמו כן, אין לי אלא להדגיש כי התנהלותך בעניין העתירות שבנדון מותירה את הח"מ ללא ייצוג משפטי מינימאלי, ויש בה כדי לפגוע פגיעה יסודית בזכויותי כבעל דין ולפגוע בתקינות ההליך המשפטי כולו".

הגעת השופטים לדיון בעתירות נגד מינוי דרעי
שופטי בג''ץ בדיון (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה: "שר המשפטים בוחר הבוקר שוב להשתלח באופן אגרסיבי ובוטה במי שמייצגת את האינטרס הציבורי ואת שלטון החוק בישראל. ההצהרות הבוטות והאלימות שלו לקראת הדיון בבג"ץ מעידות פעם נוספת על כך שהממשלה הזו הפכה לאוייבת הדמוקרטיה ומסכנת את הפרדת הרשויות. אם יריב לוין חושש כל כך מהעתירה, הוא יכול לכנס עוד השבוע את הועדה ולעשות את הדבר היחיד שהוא נמנע בעקביות מלעשות - את העבודה שלו".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר: "אני מבקש לחזק את היועצת המשפטית לממשלה שעומדת איתן על שלטון החוק - מול מי שהחליטו לפרק אותו. מול שרים שהופכים אותה לאויבת העם - היא נשארת משרתת ציבור נאמנה. אמירתו של שר המשפטים יריב לוין מניחה את הבסיס של הממשלה להביא לפיטורי היועמ"שית. מאז הקמת הממשלה, לא מונו שופטים, לא לבית המשפט המחוזי ולא לשלום. לרבבות אזרחים נגרם עינוי דין - ושר המשפטים לוקח אותם כבני ערובה. עבריינים לא מובאים למשפט - ושר המשפטים מתעקש לפרק את הדמוקרטיה הישראלית כפי שאנו מכירים אותה. טוב עושה היועצת המשפטית לממשלה שמשרתת את הציבור ושלטון החוק - ולא רק מייצגת את הממשלה. זה תפקידה".

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "מכתבו של לוין למיארה מדגים פעם נוספת עד כמה זקוקה מערכת המשפט שלנו לתיקון. כל אדם הגון עם תחושת צדק בסיסית מבין שעורכת הדין שמייצגת את הממשלה אמורה... לייצג את הממשלה. גם אם הגענו למצב קיצוני שבקיצוניים, שמצפונה של היועצת לא מאפשר לה בשום פנים ואופן להגן על עמדת הממשלה, היועצת המשפטית לממשלה אמורה לדרוש, וזה אמור להיות האינטרס שלה, שעמדתו של שר המשפטים תקבל את הייצוג הטוב ביותר, ולדרוש מצידה שיהיה ייצוג חיצוני".

"במקום זה, מוגשת לבית המשפט עמדה לעומתית ומתפלמסת, שבכלל מנוגדת לעמדת הממשלה", הוסיף רוטמן, "ההליך המשפטי בישראל בנוי על שני צדדים שמתווכחים ביניהם ושופט מכריע. האם הליך שבו לשר אין בכלל ייצוג, ראוי לשם "הליך משפטי" או שמדובר במשפט מבוים? האם כך פועלת מערכת שמעוניינת בעשיית צדק? האם מערכת המשפט פועלת עבור הצדק או שהיא נמצאת במאבק כוח על שלטון וכיבודים?".

מ"כוח קפלן" נמסר בתגובה למתקפה של לוין: "לוין חותר לפיטוריה של היועמ"שית, היא לא צריכה לחשוש ולא לפחד: עם ישראל ניצב מאחוריה, ללא סייג וללא פחד מהאיומים המאפיוזים של נתניהו ולוין. אם ינסו לפטר את בהרב - מיארה, יהיו פה מראות שלא נראו מעולם בהיסטוריה של מדינת ישראל ובסופם ישראל תישאר דמוקרטיה ויריב לוין ישאר הערת שוליים בהיסטוריה".

אנשי ''כוח קפלן''
מחאת ''כוח קפלן'' נגד המהפכה המשפטית (ארכיון) | צילום: חדשות 13

יש עתיד הגישה, כאמור, עתירה למתן צו על תנאי ובקשה לקיים דיון דחוף בעניין כינוס הוועדה למינוי שופטים, ולפיה "ההחלטה לא לכנס את הוועדה מנוגדת לדין ומהווה ניסיון לשתק את הרשות השופטת. מדובר גם בהחלטה בלתי סבירה באופן קיצוני. אך משום שבעת הזו גורלה של עילת הסבירות מצוי אף הוא בידי הממשלה, מצאנו לנכון למקד טיעוננו בטענות בנוגע לחוסר סמכות".