השר לוין נגד היועמ"שית: "עסוקה בלמנוע מרה"מ להביע את עמדותיו"

שר המשפטים התייחס למכתב ששלחה בהרב-מיארה לראש הממשלה נתניהו, ובו היא מביעה חשש לניגוד עניינים בעיסוקיו בשינויים במערכת המשפט, ואמר: "לנבחר ציבור אסור לדבר על רפורמה בייעוץ המשפטי, אבל ליועצת המשפטית ולצוותה מותר לפעול לסכל את הרפורמה שנוגעת ישירות לסמכויותיהם?"

זמן צפייה: 01:17

שר המשפטים יריב לוין יוצא הבוקר (חמישי) נגד היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, זאת לאחר שהודיעה לראש הממשלה בנימין נתניהו כי יש חשש לניגוד עניינים בעיסוקו בשינויים במערכת המשפט, לאור משפטו המתנהל.

"אתמול שמענו דברים חמורים מאין כמוהם מפיו של עורך דין בכנס שערכה לשכת עורכי הדין", אמר לוין, "אפשר היה לצפות שהיועצת המשפטית לממשלה תפעל ותשמיע קול ברור בעניין זה. אבל לא. היועצת וצוותה עסוקים בכתיבת עוד חוות דעת שתכליתה למנוע מראש הממשלה להביע את עמדותיו".

"מסתבר שניגוד עניינים הוא דבר מוזר", הוסיף שר המשפטים, "לנבחר ציבור אסור לדבר על רפורמה בייעוץ המשפטי, אבל ליועצת המשפטית ולצוותה מותר לפעול לסכל את הרפורמה שנוגעת ישירות לסמכויותיהם".

יו"ר הקואליציה אופיר כץ אמר הבוקר: "המכתב של היועמ"שית הוא אבסורד מוחלט וניסיון לסתימת פיות. ראש הממשלה נתניהו הלך לבחירות גם על הנושא המשפטי, קיבלנו מנדט ברור מהציבור לבצע את הרפורמה. אם נלך לפי רוח דבריה, אז כל היועמ״שים והשופטים בניגוד עניינים. זאת עוד הוכחה לנחיצות הרפורמה שתחזיר את הדמוקרטיה לישראל אל מול העריצות המשפטית".

בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, הבוקר הודיעה היועמ"שית כי  היא שלחה אתמול מכתב לראש הממשלה  נתניהו, בעניין יישום חוות הדעת למניעת ניגוד עניינים שנערכה לו בתקופת כהונתו הקודמת, ביחס ליוזמות לשינויים במערכת המשפט. מכתב היועמ"שית גובש, בין היתר, על רקע פניות שהתקבלו ומעלות טענות בדבר חשש לניגוד עניינים בשל מעורבותו של ראש הממשלה ביוזמות האמורות, ועל רקע תמונת מכלול יוזמות החקיקה בנושא.

עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא כי יישום המגבלות שאושרו בפסק הדין של בג"ץ, בנסיבות הנדונות, מוביל למסקנה כי על ראש הממשלה להימנע ממעורבות ביוזמות הנוגעות לשינויים במערכת המשפט, בשל קיומו של חשש סביר לניגוד עניינים בין ענייניו האישיים הנוגעים למשפטו לבין רכיבים מהותיים ביוזמות, בהתאם לאמות המידה שפורטו בחוות הדעת ואושרו בפסק הדין בעתירת ניגוד העניינים מ-2021.

עוד הוסיפה בהרב-מיארה כי מניעות זו חלה גם על מתן הנחייה ישירה או עקיפה באמצעות גורמים אחרים בכל הנוגע לקידום היוזמות. יישום הקביעות בעניינו של ראש הממשלה מפורט בחוות דעתו של המשנה ליועמ"שית, גיל לימון, שאושרה ע"י בהרב-מיארה, ומהווה מסמך מחייב באשר לאופן יישום המגבלות שנקבעו בהסדר, כל עוד לא נקבע אחרת בעקבות שיח שאמור להתקיים בעניין זה בין ראש הממשלה לבין היועצת המשפטית לממשלה.