יום של הצבעות: חוק הנבצרות וחוק עונש מוות למחבלים אושרו בטרומית

במקביל ל"יום השיבוש הלאומי", ועדת החוקה אישרה כמה מחוקי המהפכה המשפטית בהצעת "חוק יסוד: השפיטה" ופסקת ההתגברות. אחר הצהריים אושרה בקריאה טרומית הצעת החוק שתמנע את הוצאת נתניהו לנבצרות וכן הצעת חוק עונש מוות למחבלים

זמן צפייה: 04:53

במקביל ל"יום השיבוש הלאומי", ועדת החוקה אישרה הבוקר (רביעי) כמה מחוקי המהפכה המשפטית בכל הנוגע להצעת "חוק יסוד: השפיטה" ובפסקת ההתגברות. מאוחר יותר, "חוק החמץ" יעלה גם הוא לקריאה ראשונה בוועדת הבריאות, ו"חוק הנבצרות", חוק עונש מוות למחבלים, אושרו גם הם בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

טרם ההצבעות, נרשמו עימותים בפתח הדיון במהלך הקראת סעיפי הצעת החוק. הח"כים יואב סגלוביץ', אלעזר שטרן, אורנה ברביבאי, יוראי להב הרצנו, מאיר כהן, ולדימיר בליאק ודבי ביטון הוצאו מהוועדה. סמוך ל-10:30 אושרו הסעיפים בוועדה. חברי האופוזיציה החרימו את הדיון. אחר הצהריים אושר החוק שימנע את הוצאת נתניהו לנבצרות בקריאה טרומית. כעת מצביעה המליאה על הצעת חוק עונש מוות למחבלים.

ח"כ יואב סגלוביץ, חבר ועדת חוקה, אמר: "עקב הקרקס שהתנהל היום בוועדת חוקה והדורסנות המחפירה של יו"ר הוועדה, שדוהר להרס הדמוקרטיה, החליטו חברי האופוזיציה בוועדה להחרים את ההצבעה. לא נשתף פעולה עם ביזיון הכנסת ובזיון חברי הכנסת. הם לא ישתיקו אותנו. לא נוותר ולא ניכנע לכאוס".

בשעה 09:00, ועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ שמחה רוטמן תצביע בקריאה ראשונה על הצעת "חוק יסוד: השפיטה", הצעת חוק המשלבת את חוק פסקת ההתגברות וחוק השפיטה, העוסק בביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון על חקיקה רגילה. לפי סעיפי חוק השפיטה, בית המשפט יוכל לפסול את חוקי הכנסת רק בהסכמה של 80% מסך הרכב השופטים המלא בביהמ"ש העליון, כלומר, לכל הפחות 13 מ-15 שופטים, וזאת רק "במקרים בהם החוק לא התקבל בכנסת ברוב או במספר הקריאות הדרושים לקבלתו על פי חוק יסוד, חוק או תקנון הכנסת", או לחלופין, אם החוק "סותר בבירור" הוראה בחוק יסוד.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יו''ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד במסגרת החוק, הכנסת תוכל ברוב של 61 ח"כים למנוע פסילת חקיקה אפשרית על ידי בג"ץ, גם אם החוק עומד בניגוד לאמור בחוקי היסוד. כמו כן, הכנסת תוכל "להתגבר" בדיעבד על פסק דין של בית המשפט העליון שקבע כי החוק אינו תואם את חוקי היסוד, ובהמשך תוכל - לחוקק אותו מחדש, מבלי שבית המשפט יוכל לפסול אותו בשנית.

מאוחר יותר היום, יעלו להצבעה בקריאה טרומית הצעת חוק עונש מוות למחבלים, "חוק הנבצרות" ושורה של הצעות חוק פרטיות נוספות, שהוצעו על ידי חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה. את הצעת חוק עונש מוות למחבלים, הגישה חברת הכנסת מעוצמה יהודית לימור סון הר-מלך, שכזור ביום ראשון, למרות התנגדות היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ועדת השרים לחקיקה אישרה את החוק, שלפיו, בית המשפט יוכל להטיל עונש מוות על מי שעבר עבירת רצח על רקע לאומני נגד אזרחי ישראל. עוד הוועדה החליטה שלאחר הצבעה טרומית על החוק יתקיים דיון בקבינט המדיני-ביטחוני שידון בנוסח החוק.

הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב יצחק יוסף | צילום: דוד כהן, פלאש 90

הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, המכהן כרב הראשי לישראל (ספרדי) וכנשיא מועצת הרבנות הראשית - הביע כבר את התנגדותו להצעת החוק, ובכלל לעונש מוות למחבלים. התנגדותו של הרב לחקיקה עשויה להקשות על חברי הכנסת של תנועת ש"ס לתמוך בהצבעה, וייתכן שגם על חברי קואליציה נוספים, כאלו שבעבר נמנעו להצביע בניגוד לעמדת הרבנות הראשית. מי שכבר הודיעה כי לא תתמוך בהצבעה היא יהדות התורה, וזאת - ממניעים הלכתיים. למרות זאת, החוק "זוכה" לתמיכה גם מחלקים באופוזיציה, ו"ישראל ביתנו", המפלגה שבעבר העלתה את הצעת החוק - צפויה לתמוך בו.

מצידו, השר בן גביר טען כי הצבעה בעד החוק אינה "טובה" שמישהו עושה למפלגתו, אלא - קיום ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בטרם הוקמה הממשלה. בדברים שפרסם בחשבון הטוויטר שלו אתמול כתב בן גביר: "מניח שכולם בקואליציה מבינים שכוחנו באחדותנו. הצבעה לטובת חוק עונש מוות למחבלים אינה 'טובה' שמישהו עושה לעוצמה יהודית, אלא קיום הסכם קואליציוני פשוט וברור, שמקדם את אחת מהצעות החוק הכי חשובות בתולדות המדינה!".

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד היום, כאמור, תעלה להצבעה בקריאה טרומית הצעת "חוק הנבצרות" של יו"ר הקואליציה אופיר כץ, במסגרתו רק הממשלה והכנסת יוכלו להכריז על נבצרות ראש הממשלה. כפועל יוצא, החוק ימנע מבית המשפט ומהייעוץ המשפטי לממשלה לדון בעניין נבצרותו של ראש הממשלה, שתתאפשר, כך לפי החוק, רק במצב של "אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו".

לפי הצעת החוק, ההכרזה על נבצרות תיעשה על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת.

Whatsapp Image 2022 12 ח''כ אופיר כץ
יו''ר הקואליציה ח''כ אופיר כץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר שבשבוע שעבר, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעות החוק של חבר הכנסת משה גפני לאיסור הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח, ואת החוק שיגדיל את סמכויות בתי דין רבניים לדון בעניינים אזרחיים בהליך בוררות בהסכמת הצדדים - "חוק החמץ" יעלה היום להצבעה בקריאה ראשונה בוועדת הבריאות. לפי הצעת החוק, מנהל ביה"ח או מי שמוסמך לכך מטעם המנהל יכול להחליט שלא ייכנס חמץ לשטח בית החולים.