לילה סוער במליאה: פסקת ההתגברות והתיקון לחוק ההתנתקות עברו בקריאה ראשונה

הכנסת אישרה את התיקון ל"חוק יסוד: השפיטה", הצעת חוק המשלבת את חוק פסקת ההתגברות ואת החוק העוסק בביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון על חקיקה רגילה. בנוסף אושר ביטול הסעיפים בחוק ההתנתקות הנוגעים לאיסור שהייה בשטחים שפונו בצפון השומרון

זמן צפייה: 01:36

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) את התיקון ל"חוק יסוד: השפיטה", הצעת חוק המשלבת את חוק פסקת ההתגברות וחוק השפיטה, העוסק בביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון על חקיקה רגילה. יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן אמר בתום ההצבעה: "אנחנו מוכנים להידברות ללא תנאים מוקדמים. מדובר בחוק מאוזן ואפשר להגיע להסכמה בהרבה אלמנטים בו".

לפי סעיפי חוק השפיטה, בית המשפט יוכל לפסול את חוקי הכנסת רק בהסכמה של 80% מסך הרכב השופטים המלא בביהמ"ש העליון, כלומר, לכל הפחות 13 מ-15 שופטים, וזאת רק "במקרים בהם החוק לא התקבל בכנסת ברוב או במספר הקריאות הדרושים לקבלתו על פי חוק יסוד, חוק או תקנון הכנסת", או לחלופין, אם החוק "סותר בבירור" הוראה בחוק יסוד.

עוד במסגרת החוק, הכנסת תוכל ברוב של 61 ח"כים למנוע פסילת חקיקה אפשרית על ידי בג"ץ, גם אם החוק עומד בניגוד לאמור בחוקי היסוד. כמו כן, הכנסת תוכל "להתגבר" בדיעבד על פסק דין של בית המשפט העליון שקבע כי החוק אינו תואם את חוקי היסוד, ובהמשך תוכל - לחוקק אותו מחדש, מבלי שבית המשפט יוכל לפסול אותו בשנית.

עוד במהלך הלילה, הכנסת אישרה את התיקון לחוק ההתנתקות, שלמעשה מבטל את הסעיפים בחוק הקובעים הגבלה ואיסור כניסה ושהייה של אנשים בשטח מפונה בשומרון, ומבטל את הוראות עונשין בעניין זה.

גבעת הרואה, מועצה אזורית מטה בנימין ביהודה ושומרון
גבעת הרואה, מועצה אזורית מטה בנימין ביהודה ושומרון. תמונת ארכיון | צילום: רויטרס

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס להעברת פסקת ההתגברות, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "העברת פסקת ההתגברות היא יריקה בפרצופם של חיילי צה"ל ומשרתי המילואים. מדובר בשלב נוסף של הממשלה המטורללת הזו להוביל לקרע עמוק בעם ישראל ולחלק אותו לשניים. כמו שאמר גפני - לאלו שילכו לצבא ויסכנו את חייהם ולאלו שילכו לישיבות. בזמן שהקואליציה עסוקה בלקרוא למילואימניקים ללכת לעזאזל, היא מקדמת חקיקה דורסנית שמקדמת סרבנות של עשרות אלפי צעירים בחסות החוק".

יו''ר הקואליציה אופיר כץ
יו''ר הקואליציה אופיר כץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר אמש, הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק הנבצרות של יו"ר הקואליציה אופיר כ"ץ ברוב של 61 שהצביעו בעד מול 51 שהתנגדו. לפי ההצעה, הכנסת או הממשלה יהיו הגופים היחידים שיוכלו להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. החוק אף מרחיק וקובע כי לבית המשפט העליון לא תהיה שום אפשרות להחליט על נבצרות לראש הממשלה.

לפי החוק, הסמכות להכרזה על נבצרות ראש הממשלה תהיה רק של הממשלה או הכנסת ברוב של שלושה רבעים ותתרחש אך ורק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית. החוק אושר בבוקר בוועדה המיוחדת לתיקון חוק יסוד הממשלה וכעת עבר במליאה לאחר דיון סוער וקריאות מצד חברי האופוזיציה נגד יו"ר הקואליציה שהעלה את ההצעה.

יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין לא נכח בהצבעה בטענה שהתקזז על הצבעתו והיה בהלוויה. בכיר בקואליציה אמר לאחר ההצבעה כי "אדלשטיין החל את צעדיו לעבר השמאל ושכח את הבוחרים ששלחו אותו. מצער לראות שמעדיף חיבוק מהאופוזיציה על נאמנותו למחנה הלאומי".

Whatsapp Image 2023 03 13 At 2
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

במקביל, נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג ממשיך לעבוד גם בימים אלה על המתווה שיציג ככל הנראה בקרוב. על פי ההערכות, הנשיא יציג מתווה דומה לזה שהוצג על ידי ידידיה שטרן. עיקרי המתווה יהיו זכויות שיינתנו לליברלים לצד צעדים שהשמרנים מעוניינים להשיג.

הרצוג ככל הנראה מגייס בימים האחרונים גורמים שונים שיתמכו במתווה שלו ויגבו אותו כך שיוכל לכופף את הפוליטיקאים בשני הצדדים ולהפעיל עליהם לחץ לקבל את המתווה. בין הגורמים שהוזכרו נמנים גם ההסתדרות וגורמי מעסיקים שונים.

בבית הנשיא ערים לביקורת ומבינים היטב שהמתווה, שלפי ההערכות מהווה סוג של התחחלה של חוקה, לא יכול לצאת לפי גחמות כמו פרסומים כאלה ואחרים אלא בזמן המתאים ולאחר חשיבה רצינית. בבית הנשיא אף הכחישו שהנשיא מתכנן משהו.