לקראת ההצבעה על המהפכה המשפטית: לוח הזמנים בכנסת

ביום שני הקרוב, ועדת החוקה תתכנס ותצביע על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ועל ביטול היכולת של בג"ץ לפסול חוקי יסוד. עוד באותו יום, הכנסת תצביע על "חוק דרעי" בקריאה ראשונית וגם - על פסגת ההתגברות, שאותו יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט רוטמן מקדם כהצעת חוק פרטית

זמן צפייה: 01:56

לקראת ההצבעות על המהפכה המשפטית - לוח הזמנים בכנסת לשבוע הבא: ביום שני הקרוב, ועדת החוקה תתכנס ותצביע על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ועל ביטול היכולת של בג"ץ לפסול חוקי יסוד. זאת, לקראת הצבעה ראשונה במליאת הכנסת שתיערך ביום רביעי, יומיים לאחר מכן.

למרות שבקואליציה רצו להעלות את הצעת החוק במליאה כבר ביום שני, הדבר דרש מהם לזרז הליכים, והם לא רוצים לעשות זאת, שכן לאחר החקיקה, לא יוכלו להאשים אותם בהליך מזורז וחפוז. על כן, ההצבעה ככל הנראה תידחה ליום רביעי.

שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''. 4 בינואר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

עוד באותו יום, הכנסת תצביע על "חוק דרעי" בקריאה ראשונית, החוק שיחזיר את יו"ר ש"ס לכהן כשר בממשלת נתניהו, וגם - על חוק פסגת ההתגברות, שאותו יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן מקדם כהצעת חוק פרטית. למרות שהקואליציה פיצלה את צבר החוקים של המהפכה המשפטית מחוק יחיד לכמה בודדים, על כולם היא צפויה להצביע ביום רביעי הקרוב. בהמשך, ייתכן שיו"ר הוועדה רוטמן "ילביש" על חוק פסקת ההתגברות את ביטול עילת הסבירות. כך למעשה, הממשלה מקדמת את חוקי המהפכה המשפטית בכל מיני מסלולים מקבילים בכנסת.

יו''ר ועדת חוקה, ח''כ שמחה רוטמן
יו''ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ח''כ שמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

באשר לסערת "חוק הכותל", גם במקרה הזה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך לתמרן מול שותפיו הקואליציונייים, בדיוק כפי שעשה בכמה מקרים נוספים בחודש וחצי האחרונים, מאז הושבעה ממשלתו, לרבות בתקריות מול שר התרבות והספורט מיקי זוהר שהודיע על ביוטל מיזם "שבת ישראלית", שר התקשורת שלמה קרעי וסערת סגירת התאגיד, וגם מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שקרא להקפיא את פינוי המאחז הבלתי חוקי שהוקם לזכרו של הרב חיים דרוקמן ז"ל.

בינתיים, בכל הנוגע למהפכה המשפטית, ולקידום החוקים הנובעים ממנה - נתניהו לא ממהר לרסן אף אחד משותפיו הקואליציונייים כמו גם את אלו המקדמים אותה: שר המשפטים יריב לוין, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט רוטמן והשר החדש במשרד המשפטים דודי אמסלם.

אמש יוזכר, דיווחנו במהדורה המרכזית כי השר לוין אמר בשיחות סגורות בימים האחרונים כי אם נתניהו יחליט להקפיא את הרפורמה המשפטית ולחכות למשא ומתן, או לחילופין לרדד אותה באופן כלשהו, הוא ישים את המפתחות ויתפטר מתפקידו. לוין אמר את הדברים בהרבה שיחות סגורות, אולי כדי שזה יגיע לנתניהו. לוין הוא אולי האדם שעובד הכי צמוד לנתניהו, ואם הוא מזהה סימני חולשה מצדו של ראש הממשלה - הוא רוצה לשגר אליו את המסר הזה.