מלחמות אגו וטהרנות: כך מבזבז השמאל הזדמנות למהפך • פרשנות

בעוד שבימין מתגייסים כדי לאפשר לנתניהו כהונה נוספת, בשמאל לא מצליחים לנצל את שעת הכושר בדמות המאבק של רה"מ עם ליברמן. זאת, חרף ההבנה שאין אפשרות ממשית למהפך כשחמש מפלגות רצות בנפרד

זמן צפייה: 01:15

ישראל בוחרת: בעוד בימין מפשילים שרוולים כדי לאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו כהונה נוספת, נראה שקברניטי מפלגות השמאל עובדים עוד יותר קשה לשם אותה מטרה. מלחמות אגו, בררנות וטהרנות שמאפיינים את גוש המשאל, באים לידי ביטוי ביתר שאת בימים האחרונים.

נראה כי השמאל לוקח את ההזדמנות הטובה ביותר שניתנה לו, בדמות המאבק בין נתניהו לליברמן - וזורק אותה לפח. ברור כי לא ניתן לקיים מהפך שלטוני כאשר חמש מפלגות מגוש המרכז-שמאל מתמודדות בנפרד, וכמעט מחציתן בסכנה לא לעבור את אחוז החסימה.

במפלגת העבודה, סתיו שפיר מאיימת לפרוש ולנסות לחבר את ישראל דמוקרטית של אהוד ברק עם מרצ, על מנת למקסם את הקולות. מלבד פרשת הקשרים של ברק עם עבריין המין אפסטין, יש במרצ מי שטוענים שאיחוד עם ברק יגרום לאיבוד קולות הערבים.

כתבות נוספות בנושא:

שקד חוזרת: "אעמוד בראשות הימין החדש בבחירות הקרובות"

פרץ על החבירה ללוי: "מנהיגים צריכים לקבל החלטות אמיצות"

"אישה פורצת דרך": עמיר פרץ מצרף את אורלי לוי-אבקסיס לעבודה

אהוד ברק ועמיר פרץ
אהוד ברק ועמיר פרץ | צילום: קובי גדעון/לע''מ, רויטרס

כזכור, אמש (ראשון) כינסו איילת שקד ונפתלי בנט מסיבת עיתונאים, במהלכה הודיעו כי שרת המשפטים לשעבר תעמוד בראשות מפלגת הימין החדש. "המפלגה בראשותי לא רצה בצילה של מפלגה אחרת, אלא כמפלגה המבקשת לאחוז במושכות ההנהגה הלאומית ולהבטיח את ניצחון הימין", אמרה שקד.

"אני קוראת לראשי המפלגות האידיאולוגיות מימין לליכוד – המחלוקות בינינו בטלות בשישים. חיבור הוא תעודת הביטחון של הימין הערכי והאידיאולוגי", אמרה שרת המשפטים לשעבר. "יחד בהנהגתי נהפוך לכוח משמעותי וחזק, כוח שיוביל את עם ישראל בעוז וּבְאמונה. איחוד אחד גדול, איחוד של אנשים טובים, של ערכים בריאים ומעשים אמיצים".

על ההחלטה של בנט לוותר על העמידה בראשות המפלגה אמרה: "למדנו מהטעויות והפקנו את הלקחים: נציב בפניכם מנהיגות ברורה. באומץ לב פוליטי ואישי, בחר שותפי לדרך, נפתלי בנט, שרק לפני שבוע ראינו לאילו תוצאות טובות הוא הוביל את מערכת החינוך, לוותר על מקומו כמספר אחד, אך לא על מקומו בחזית הנושאים באלונקה".

איילת שקד במסע''ת של הימין החדש
איילת שקד במסע''ת של הימין החדש | צילום: חדשות 13

בכיר במפלגת העבודה אמר אתמול כי במהלך השבוע יציג ראש המפלגה, עמיר פרץ, מצטרפים חדשים לרשימה, המהווים דמויות מוכרות ומשמעותיות בחברה הישראלית. פרץ עצמו נשאל על הנושא בריאיון שקיים בגל"צ, והכחיש כי הוא מקיים מגעים להצטרפות עם ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין. "את המשא ומתן שאני עושה עם אנשים כל כך טובים אני עושה בצורה מכובדת ושקטה", אמר. "כשיהיה לי מה להגיד, אגיד".

פרץ התייחס בריאיון גם לפגישה שקיים עם יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, והבהיר כי לא יתרחש איחוד בגוש השמאל. "אין שום סיכוי לחבור לאהוד ברק או למרצ", אמר. "חיבור כזה מקים את החומות שמונעות מאוכלוסיות נוספות להתחבר אלינו".

בתוך כך, הורוביץ המשיך לתקוף את החלטתו של פרץ לצרף לעבודה את אורלי לוי-אבקסיס. "העבודה חתכה חזק ימינה. הם הרימו ידיים ועשו בחירה אומללה ללכת לכיוון נתניהו", אמר בריאיון לרשת ב'. "פרץ אמר מפורשות שאם נתניהו יזוכה הם ישבו איתו בממשלה. מה זה אומר, שהם בסדר עם ראש ממשלה שרודף ומסית את ארגוני החברה האזרחית ורואה באזרחי ישראל הערבים אויבים?".

עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס במסיבת עיתונאים
עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 3

גם ראש הממשלה לשעבר ויו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, הגיב לאמירת פרץ כי יישב בממשלת נתניהו אם יזוכה מהאישומים נגדו. "לא יושבים עם נתניהו! לא רק בגלל השחיתות", כתב ברק בחשבון הטוויטר שלו. "בגלל הדרום הבוער, בגלל בתי החולים, בגלל הכהאניסטים, בגלל מחירי הדיור, בגלל הפקקים בגלל ההסתה.  לא רק בגלל השחיתות. לא מצטרפים לנתניהו. מחליפים אותו".

"מפלגת העבודה ירקה בפרצוף של בוחריה", המשיך הורוביץ להטיח ביקורת לחבריו לגוש השמאל. "בדבר אחד פרץ צודק - שאנשי השמאל צריכים להצביע למרצ. מיום חמישי אני מקבל פניות מפעילים של מפלגת העבודה שזועמים על פרץ ורוצים לבוא למרצ"

ביום שבת התייחס פרץ בריאיון ל"מטה המרכזי" לאיחוד עם אורלי לוי-אבקסיס, והצהיר כי "מנהיגים צריכים לקבל החלטות אמיצות. התחייבתי שאני הולך לנסות ולעשות מאמץ להביא מנדטים מהימין - בחרתי במהלך אמיץ שנותן סיכוי אמיתי להחליף את נתניהו. לא נשב עם נתניהו כל עוד יש כתב חשדות נגדו", הדגיש פרץ. "ניסו לעוות את דבריה של לוי-אבקסיס, אבל היא אמרה במפורש – נמתין להכרעת היועמ"ש".