ברוב של 8 שופטים מול 7: בג"ץ פסל את החוק לביטול עילת הסבירות

בג"ץ הטיל פצצה ופסל את ביטול עילת הסבירות, ובפעם הראשונה גם פסל חוק יסוד של הכנסת. 12 מתוך 15 שופטים: "בסמכות בית המשפט העליון לפסול חוקי יסוד". לוין: "בג"ץ לוקח ממיליוני אזרחים את קולם, פסק הדין לא ירפה את ידינו". לפיד: "ביהמ"ש מילא תפקידו נאמנה"

זמן צפייה: 13:48

בעיצומה של המלחמה בעזה, בג"ץ הטיל הערב (שני) פצצה ופסל ברוב של שמונה שופטים מול שבעה את ביטול עילת הסבירות - שהיה הסעיף הראשון מבין חלקי המהפכה המשפטית שאושר בכנסת, והיווה את סלע המחלוקת שקרע את ישראל לשניים. זוהי גם הפעם הראשונה שבג"ץ פסל חוק יסוד של הכנסת - מהלך שבו תמכו בפסק הדין 12 שופטים מול 3. "הכנסת כרשות מכוננת אינה כל יכולה ואין בסמכותה, אפילו לא בחוק יסוד, לשלול או לסתור חזיתית את המאפיינים הגרעיניים של מדינה יהודית ודמוקרטית", נכתב בפסק הדין.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-0101241909' autoplay='0' credit='' desc='דרמה משפטית: בג"ץ פסל את ביטול עילת הסבירות' poster='' kid='1_q73a52or' duration='175']

נשיאת העליון בדימוס אסתר חיות קבעה בחוות דעתה כי "סמכותה של הכנסת בכובעה כרשות מכוננת אינה בלתי מוגבלת, וכי היא אינה מוסמכת לחוקק חוק יסוד השולל או סותר חזיתית את מאפייני הזהות הגרעיניים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. מסקנה זו נלמדת מ'הנתונים החוקתיים' כפי שהתפתחו מאז ימיה הראשונים של המדינה – הכרזת העצמאות, חוקי היסוד והחוקים שחוקקה הכנסת ופסיקת בית המשפט לאורך השנים. עוד קבעה חיות כי בהינתן המאפיינים הייחודיים של המבנה החוקתי שלנו – גיבוש החוקה 'פרקים פרקים', היעדר הליך נוקשה לכינונה ותיקונה, ושליטת הרוב הפוליטי בהפעלת הסמכות המכוננת – לא ניתן להותיר את המגבלות על סמכותה של הכנסת בלתי אכיפות, וללא ביקורת שיפוטית אשר מכוחה יוכל בית המשפט להתערב באותם מקרים קיצוניים וחריגים שבהם הכנסת חרגה מגבולות סמכותה המכוננת בחוקקה חוק יסוד".

12 שופטים: "לעליון יש סמכות לפסול חוקי יסוד"
12 שופטים: "לעליון יש סמכות לפסול חוקי יסוד"
נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות
נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים יריב לוין מיהר לתקוף את בג"ץ: "החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם את פסק הדין תוך כדי מלחמה, היא ההפך מרוח האחדות הנדרשת בימים אלה להצלחת לוחמינו בחזית. השופטים למעשה לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות, שבמשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון. מצב בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם ואת הזכות הבסיסית להיות שותפים באופן שווה בקבלת הההחלטות. פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו. כשהמערכה נמשכת בחזיתות השונות, נמשיך לנהוג באיפוק ובאחריות".

השר אופיר אקוניס פרסם תגובה חריפה: "מבקש סליחה מכל כוחותינו על התנהגות בג"ץ בעת מלחמה. בושה וחרפה".

השר יריב לוין והשופט עוזי פוגלמן
השר יריב לוין והשופט עוזי פוגלמן | צילום: חיים גולדברג, יונתן זינדל/פלאש 90

מהליכוד נמסר: "מצער שבית המשפט העליון בחר להביא פסק דין בלב המחלוקת החברתית בישראל דווקא כשחיילי צה״ל מימין ומשמאל נלחמים ומסכנים את חייהם במערכה. החלטת בית המשפט מנוגדת לרצון העם באחדות במיוחד בזמן המלחמה".

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד אמרה כי פסיקת בג"ץ היא "מהפכה חוקתית שנייה - בממשלת 'ימין על מלא'. הערב קבע בית המשפט העליון כי הוא פוסל חוק יסוד. אותו בית משפט שהעניק לחוקי היסוד את המעמד החוקתי שלהם, אותו בית משפט שקבע שהסמכות שלו לבצע ביקורת שיפוטית נשאבת מחוקי היסוד. זו פסיקה רעועה מבחינה משפטית, מטלטלת מבחינה משטרית ועל רקע המצב במדינה - בעיקר מקוממת. לטעמי, בימים אלה שחיילינו מאוחדים בחזית ומצפים לאחדות דומה בעורף - לא היה מקום לפרסום כה נמהר של פסק דין שנוי במחלוקת שכזה".

עוד אמרה שקד: "שינויים במערכת המשפט יש לבצע בעבודה סיזיפית, צעד אחר צעד, בתהליך אבוצולוציוני - לא בהצהרות פומפוזיות, ציוצים וחרחור מדנים. העובדה שפסק הדין הוכרע על חודו של קול, בעוד בחודשים האחרונים ניתן היה להטות את הרוב בבית המשפט העליון לכיוון מרוסן יותר, או לכל הפחות למנוע את הפסיקה החמורה הזו - רק מעצימה את תחושת ההחמצה. התוצאה העגומה הערב מדברת בעד עצמה. כל שצריך הוא להישיר מבט למציאות".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "בזמן שמדי יום לוחמינו מוסרים נפשם למען עם ישראל בעזה, החליטו שופטי בג"ץ להחליש את רוחם ולפגוע בהם בראש ובראשונה. פסק הדין של בג"ץ הוא אינו חוקי, וכולל ביטול חוק יסוד באופן תקדימי, בהיעדר מקור לסמכות חוקית, תוך ניגוד עניינים של השופטים. מדובר באירוע מסוכן, אנטי דמוקרטי - ובשעה זו, מעל הכול, בפסק דין שפוגע במאמץ המלחמתי של ישראל מול אויביה".

מוקדם יותר פורסם לראשונה בחדשות 13 כי במשרד המשפטים ובהנהלת בתי המשפט מתנגדים להצעת החוק של ש"ס לדחות את פרסום פסקי הדין של בית המשפט העליון בחצי שנה. גורם משפטי בכיר אמר: "אם רוצים אחדות - כדאי לפסול את ביטול עילת הסבירות ולא להתערב בעבודת בית המשפט".

קודם לכן  אמרו גם במחנה הממלכתי כי הם מתנגדים להצעתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לדחיית פרסום פסקי הדין של בג"ץ: "אנו בטוחים שיוזמת ראש סיעת ש"ס אריה דרעי ושל קבוצת הפרופסורים, לאפשר את דחיית פרסום מועד פסק הדין, הגיעה ממקום טוב, אך היא שגויה ולכן אנו מתנגדים לה. היא מהווה שינוי של כללי המשחק, על פסק דין ספציפי, מועד קצר לפני פרסום ובכך היא פוגעת בעצמאות בית המשפט ויוצרת תקדים מסוכן לעתיד תוך חקיקה פרסונלית".

עוד הוסיפו במפלגה כי "ביטול עילת הסבירות היה מהלך רע, שטוב שלא היה בא לעולם. התרענו על כך בזמן אמת וניסינו לתקן ולהביא להסכמות רחבות. בעת הזו, טוב היה לעשות מהלכים שימנעו את הקרע שתיצור הפסיקה הצפויה של בג"ץ בנושא, תהא אשר תהא. דרך המלך לעשות זאת היא לקיחת אחריות של חברי הכנסת וביטול החקיקה. התערבות בעת הזו ובאופן הזה, תחולל ויכוח ציבורי קשה שיגלגל את תפוח האדמה הלוהט לפתחו של בית המשפט, ובכך תיפגע באחדות העם. בטווח הרחוק, עלינו לקדם רפורמה שתעגן את כללי המשחק בהסכמה רחבה. כך ניסינו לעשות וכך נעשה, אחרי שננצח במלחמה".

הרכב השופטים
הרכב השופטים

עילת הסבירות: האירועים שהביאו לפסילת ביטול החוק

הדיון בתיקון לעילת הסבירות נערך בפני הרכב מלא של 15 שופטים בבג"ץ, ב-12 בספטמבר, במשך יותר מ-13 שעות. העותרים הציגו בפני השופטים את טענותיהם, ואז הגיע חלקם של העונים - ובראשם הפרקליט הפרטי של הממשלה. את העתירה לחוק ביטול עילת הסבירות - שעבר בכנסת בחודש יולי האחרון - הגישו האגודה לזכויות האזרח ו-37 ארגוני זכויות אדם וחברה אזרחית נוספים. בעתירות נטען כי צפויה פגיעה רחבת היקף בהגנה על זכויות אדם ובשלטון החוק, בהפרדת הרשויות ובטוהר המידות. נציגי הארגונים עלו לדבר, אך אין ספק כי שיאו של יום זה הגיע דווקא מנציגי הממשלה.

במהלך הדיון אמר השופט יצחק עמית: "דמוקרטיה לא מתה בכמה מכות חזקות אלא מתה בכמה צעדים קטנים. כדי להשפיע על תוצאות הבחירות. אני רואה שיש כמה צעדים בקנה". ביום חמישי נקראו כלל שופטי בג"ץ לישיבה דחופה אצל ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן - ברקע ישיבות קדחתניות שנערכות מאז הודלפה טיוטת פסק הדין.

לאחר ההתכנסות, מסר פוגלמן כי "הרשות השופטת רואה בחומרה רבה את הדלפתם של חלקים מטיוטות פסקי דין שלא הושלמו כתיבתם. הניסיון להשפיע בדרך זו על הליכים תלויים ועומדים, ולפגוע באמון הציבור ברשות השופטת ובשופטים והעובדים המסורים שלה - לא יצלח". עוד נמסר כי הוחלט "שלאחר מתן פסקי הדין הנושא ייבדק עד תום במתכונת שתיקבע, ויופקו לקחים מתאימים".