קושנר: לא חושב שנתניהו יביא לממשלה ביום ראשון החלטת סיפוח

יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ התייחס בריאיון ל-CNN לתוכנית השלום האמריקנית ואמר: "אם הפלסטינים ידחו אותה - הם יהרסו את ההזדמנות כמו ש'דפקו' כל הזדמנות אחרת שהייתה להם משחר קיומם"

זמן צפייה: 04:26

תוכנית המאה: יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, התייחס הלילה (רביעי) לדברי נתניהו, לפיהם בכוונתו לנסות לאשר סיפוח שטחים בישיבת הממשלה בתחילת שבוע הבא ואמר כי "איני חושב שנתניהו יביא לממשלה ביום ראשון החלטה על סיפוח". במקביל, דובר הליכוד יונתן אוריך מחק ציוץ שבו כתב "ריבונות על כל ההתיישבות ביום ראשון".

קושנר התייחס גם לתוכנית השלום שהציג אמש הנשיא טראמפ ואמר: "אם הפלסטינים ידחו אותה - הם יהרסו את ההזדמנות כמו ש'דפקו' כל הזדמנות אחרת שהייתה להם משחר קיומם".

לעוד כתבות בנושא:

לאחר הצגת תוכנית המאה: אבו מאזן מצוי בין הפטיש לסדן • פרשנות

פומפאו: לא מודאגים שחילופי שלטון בישראל יפגעו בתוכנית השלום

ביום ראשון: ההחלטה להחיל ריבונות ביו"ש תובא לאישור הממשלה

ג'ארד קושנר בריאיון לחדשות 13 | צילום: חדשות 13

אתמול, אמר נתניהו כי יביא ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה את ההחלטה להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן ועל ההתנחלויות בגדה המערבית. זאת, בעקבות פרסום תוכנית השלום האמריקנית. לדברי גורם מדיני, לפני שבוע נתניהו כינס את ראש השב"כ, ראש המוסד והרמטכ"ל, והכין אותם להיערך לתוכנית טראמפ ולסיפוח.

בתדרוך שערך ראש הממשלה לכתבים בוושינגטון, לאחר ההכרזה על התוכנית, הצהיר נתניהו: "ישראל מקבלת מיד הכרה אמריקנית להחלת החוק הישראלי על בקעת הירדן, צפון ים המלח וכל ההתנחלויות. ישראל מתייחסת באופן שווה לכל ההתנחלויות; דין איתמר כדין תל אביב. אף אחד לא ייעקר מביתו. ההכרה האמריקנית מונעת סנקציות בינלאומיות נגד ישראל במידה של סיפוח".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: קובי גדעון /לע''מ

בהתייחס להחלת החוק הישראלי בשטחים הסביר ראש הממשלה: "המהלך ייעשה בשתי פעימות; ראשית אביא לאישור הממשלה בישיבה הקרובה החלטה להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן וכל ההתנחלויות. לאחר עבודת מטה בישראל, ובתיאום עם ארה"ב, תובא לממשלה החלט להחיל את החוק על שטחים נוספים. זה ייקח קצת זמן".

"נבטל את הממשל הצבאי מעל חצי מיליון ישראלים בהתנחלויות בעקבות החלטת הממשלה", הסביר נתניהו. "אחרי החלת החוק הישראלי יוסרו כל ההגבלות על הבנייה ועל סוגיות נוספות שבעבר היו צריכות אישור אמריקני. ישראל תמשיך לעד לשלוט ביטחונית בכל שטחי הגדה. לפלסטינים לא יהיה שדה תעופה, הם יקבלו רציף עבורם בנמלי אשדוד וחיפה. השליטה על כל מעברי הגבול תמשיך להיות בידי ישראל".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: קובי גדעון /לע''מ

אמש התייחס היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להצהרה האמריקנית באירוע של המכון למחקרי ביטחון לאומי. "כולנו מתרגשים מהאירוע ההיסטורי והאסטרטגי", הצהיר. בהתייחס לסיפוח אמר היועמ"ש: "אנחנו רוצים שהממשלה תחליט, לא רוצים שהייעוץ המשפטי יקבע. ברגע שיש מדיניות אנחנו מיישמים אותה ב-99% מהמקרים. באחוז הבודד הופכים את הקערה על פיה וטוענים כאילו זה הכלל".

אמש, כאמור, טראמפ חשף  את עיקרי תוכנית השלום האמריקנית במסיבת עיתונאים בוושינגטון. התוכנית המוצעת כוללת כינון של שתי מדינות - ישראלית, ומדינה פלסטינית עתידית - כאשר ירושלים תישאר בירתה הלא מחולקת של ישראל. עם זאת, בירת המדינה הפלסטינית תוקם במזרח ירושלים, שם תוצב גם שגרירות אמריקנית.