לפיד דורש: "לעצור את החקיקה ל-60 יום ולהקים ועדה בראשות הנשיא"

יו"ר האופוזיציה נאם במליאת הכנסת והתייחס למהפכה המשפטית: "נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה, כדי לאפשר לנשיא להוביל את התהליך". הוא סיפר כי "נתניהו ולוין קיימו דיון חירום במשך ארבע שעות בעקבות ההפגנה בירושלים". לבקשת הנשיא: הקואליציה דחתה את ההצבעה על "חוק דרעי 2"

זמן צפייה: 03:27

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס היום (רביעי) בנאומו במליאת הכנסת למהפכה המשפטית ולחקיקה:  "כדי לקדם הידברות לאומית, כדי שלא נקרע לשני עמים, אני מניח כאן על השולחן איך נראה הליך תקין. נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה. 60 יום זה הרף עין בחיי הדמוקרטיה. 74 שנה חיכינו, לא יקרה שום דבר אם זה ייקח עוד כמה שבועות שבזכותם נציל את עם ישראל ממשבר נורא".

לדברי לפיד, "ב-60 הימים האלה, הנשיא יקים צוות מקצועי בראשותו שיוביל דיון לאומי, שיתחיל קודם כל ביצירת תשתית מקצועית. הנשיא יזמין אליו את פורום קהלת ואת המכון הישראלי לדמוקרטיה, את מכון "תכלית", ואת המכון למדיניות העם היהודי, מומחים למשפט חוקתי מהאקדמיה - ויגבש איתם נייר עמדה ראשוני, שישרטט את ההסכמות ואת חילוקי הדיעות".

Whatsapp Image 2023 02 15 At 1
יאיר לפיד בכנסת היום | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"במהלך גיבוש נייר העמדה הזה הנשיא יזמן גם את נגיד בנק ישראל והכלכלנית הראשית באוצר, את הרמטכ"ל ואת ראשי מערכת הבטחון, כדי למנוע מצב שבו החקיקה תגרום לנזק כלכלי ובטחוני. כרגע אין תהליך כזה, שבו יש בחינה מעמיקה של ההשלכות הכלכליות והבטחוניות".

"בשלב הבא", המשיך לפיד, "הנשיא יזמין אליו את נציגי המערכת המשפטית, בראש ובראשונה את נשיאת העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, שופטים עליונים בהווה ובעבר ואת היועצת המשפטית לממשלה, כדי לקבל מהם את תגובתם ועמדתם על נייר העמדה שגובש. בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו - בנפרד - את נציגי הקואליציה ונציגי האופוזיציה כדי לקבל את הערותיהם על הנייר".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: רויטרס

עוד הוסיף יו"ר האופוזיציה כי "רק לאחר מכן יגבש צוות הנשיא את הצעתו. ההצעה הזו תונח לעיון בפני הציבור הישראלי ואז הנשיא יזמין אליו פעם נוספת את נציגי הקואליציה והאופוזיציה, הפעם ביחד, כדי לקיים משא ומתן רצוף בתיווכו שיוביל לרפורמה אמיתית, מוסכמת, שלא תפרק את הדמוקרטיה ואת הפרדת הרשויות, אלא תחזק אותה".

"כך צריך להתנהל הליך רציני בנושא רציני, בניגוד להליך החפוז, חסר האחריות, המוטה וההרסני שמתנהל היום בכנסת. אמרתי פעמים רבות במהלך השנים וגם בשבועות האחרונים, אין מערכת שאין מה לתקן בה ולשפר בה, ובכלל זה המערכת המשפטית. אלא שאם רוצים לתקן, צריך לתקן בהליך תקין".

Whatsapp Image 2023 02 14 At 1
אסתר חיות, יריב לוין ושמחה רוטמן | צילום: יונתן זינדל, הדס פרוש, פלאש 90

יו"ר האופוזיציה סיפר על הפגישה עם הנשיא הרצוג אמש: "קיימנו על הנושא דיון מעמיק. הרצוג הוא הנשיא שנבחר ברוב הגדול ביותר בתולדות הבית. הוא מקובל על שני צדי הבית והוא גם משפטן מוכשר. אם הוא יוביל את התהליך, אולי אף אחד לא יקבל את כל מה שהוא רוצה, אבל כולנו נקבל יותר. זה יהיה מתווה בר קיימא, הממשלה הבאה לא תרגיש שחובתה לבטל אותו מיד. אחדות עם ישראל והדמוקרטיה הישראלית ינצלו".

לפיד פנה לחברי הקואליציה ואמר: "נצחון בבחירות לא הופך כל מעשה שלכם לחוקי. אתם לא יכולים מחר בבוקר להעביר חוק שאומר שלנשים אסור לצאת מהבית, אתם לא יכולים להעביר חוק שלמצביעי ש"ס מותר לעבור באור אדום, ואתם לא יכולים להעביר חוק שמבטל את הפרדת הרשויות ואת הדמוקרטיה הישראלית".

אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו
אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לבקשת הנשיא: הקואליציה דחתה לשבוע הבא את ההצבעה על "חוק דרעי 2"

מוקדם יותר הודיע יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, כי בעקבות פניית הנשיא יצחק הרצוג "ובקשתו לאפשר המשך הידברות בלב פתוח ונפש חפצה, החלטתי בהתייעצות עם ח"כ משה ארבל, לדחות לשבוע הבא את ההצבעה על הצעת חוק יסוד: הממשלה, המבקשת למנוע ביקורת שיפוטית במינוי שרים שאושר על ידי הכנסת. דחיית החוק לא תשפיע על התקדמות הרפורמה המשפטית".

שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, מסרו: "החוקים שהורדו היום אינם שייכים לחקיקת הרפורמה המשפטית שמתנהלת בוועדת חוקה, והורדו לפי החלטה של חברי הכנסת המציעים אותם. חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה. ועדת החוקה תמשיך לדון כמתוכנן ביום ראשון. ביום שני יעלה החוק שאושר בוועדת חוקה להצבעה במליאה בקריאה ראשונה, כפי שתוכנן מראש".

מארגני ההפגנות נגד המהפכה המשפטית הגיבו על המהלך: "קוראים ללפיד וגנץ לא להיכנס להדברות עד לגניזת כלל החוקים. מדובר במסך עשן שנועד להמשיך לאפשר לקואליציה להעביר את שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים, שתהפוך את בית המשפט לסניף של הליכוד ופורום קהלת. אסור להיכנס לשום הידברות עד לגניזת כל יוזמות החקיקה. כפי שהדגיש יו"ר הקואליציה אופיר כץ, המהלך הזה לא משפיע על הדורסנות של הקואליציה בהעברת ההפיכה המשטרית".

המהפכה המשפטית הייתה צפויה להתקדם היום שלב נוסף, ו"חוק דרעי 2", שאמור להחזיר את יו"ר ש"ס להיות שר בממשלה ולמנוע מבג"ץ להתערב בכל מה שנוגע למינוי שרים - אמור היה להיות מובא להצבעה במליאה.

ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת חוקה, אמר בתדרוך לעיתונאים אתמול כי הדרישה לעצור את החקיקה היא דרישה פוליטית-אופוזיציונית. הוא הוסיף כי לא שמע את הנשיא יצחק הרצוג דורש לעצור אותה, אלא לקיים את ההידברות לפני הקריאה הראשונה. ומה באשר למעורבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהליכי החקיקה? על כך השיב רוטמן שהוא מעולם לא דיבר איתו בנושא.