חשיפה: הכספים הקואליציוניים של ממשלת נתניהו

ברקע יוקר המחייה שמקשה על אזרחי ישראל, בשבוע הבא תחל הממשלה להעביר את תקציב המדינה, והמפלגות החרדיות יהיו הראשונות לקבל את הכספים הקואליציוניים. למעלה מ-5 מיליארד ש"ח יועברו לנושאים כמו תמיכה בישיבות, ייעוץ ב"טהרת המשפחה", קידום המשפט העברי - וטיפוח קברי אבות. במקביל, עמותת "כנפיים של קרמבו" הודיעה על צמצום פעילות בעקבות ירידה בסבסוד הממשלתי

זמן צפייה: 03:12

פרסום ראשון: בזמן שיוקר המחייה מכה באזרחי ישראל, התחזיות הכלכליות מאיימות על המשק והריבית מכבידה על לוקחי המשכנתאות, ממשלת נתניהו תחל להעביר ולאשר בשבוע הבא את תקציב המדינה לשנים 2023-2024, והערב (ראשון) נחשף במהדורה המרכזית המסמך המלא של הכספים הקואליציוניים, כשהמפלגות החרדיות יקבלו למעלה מ-5 מיליארד ש"ח לטובת נושאים שונים.

כך למשל, תועבר תוספת של 1.18 מיליארד ש"ח למורים במוסדות החינוך החרדים כדי להשוות את מעמדם לזה של מורים במוסדות רגילים, 2.5 מיליארד ש"ח יועברו כתוספת תמיכה בישיבות, חצי מיליארד ש"ח יועברו למשרד המסורת לטובת יעדים שעדיין לא נקבעו, עוד חצי מיליארד ש"ח יגיעו לרשות לקידום המגזר החרדי ו-285 מיליון ש"ח יוקצבו לרשות לזהות יהודית.

התקציבים שיועברו
התקציבים שיועברו

בנוסף יועברו 60 מיליון ש"ח לטובת בינוי פנימיות באיו"ש, ועוד כ-33 מיליון ש"ח יוקצבו למספר נושאים, כמו עידוד הגירה לערים מעורבות, ייעוץ הדרכה בטהרת המשפחה, קידום המשפט העברי, הנחלת מורשת הרב דרוקמן לציבור הרחב, טיפוח בקברי אבות, מורשת גוש קטיף, וסכום שיגיע לוועד המקומי בחברון. בנוסף יועברו כספים לטובת תרבות חרדית והסברה נגד התבוללות.

בתוך כך, עמותת "כנפיים של קרמבו" שתומכת בילדים עם מוגבלויות, הודיעה על צמצום הפעילות שלה בעקבות הפחתה בתקציב שמעבירה לה המדינה.

התקציבים שיועברו
התקציבים שיועברו

נזכיר כי מוקדם יותר היום אישרה הממשלה את תוכנית "החשמל הכשר" בבני ברק, לפיה יוקם מתקן שיאגור חשמל לאורך השבוע ויספק אותו לבתי התושבים החרדיים - במימון חברת החשמל. ההחלטה מעוררת שני קשיים מרכזיים, והראשון הוא שישנה החלטה של רשות התחרות כי חברת החשמל לא תגדיל את חלקה במקטע הייצור, על מנת לעודד תחרות עם היצרנים הפרטיים. בממשלה התעלמו מהחלטת הרשות לתחרות, בתמיכת שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

הבעיה השנייה והמשמעותית יותר היא שעלות הפרויקט ימומן על ידי חברת החשמל - חברה ממשלתית - היא בעצם ממומנת על ידי הציבור. עד היום כלל העלויות שולמו על ידי גנרטורים פרטיים וחברות אספקה ספק-פירטיות, אך כעת העלות תועבר לחברת החשמל. עלות המתקן ותפעולו עלולה להגיע לעשרות מיליונים ויש הטוענים כי בהמשך פיתוח הפרויקט - אף יותר. מדובר על הקמת מתקן אדיר לאגירת החשמל בימי חול על מנת שיספק את הזרם לצרכנים בשבת.

יו"ר רשות החשמל, אמיר שביט, כתב במכתב בנושא כי "צרכנים שאינם מקבלים שירות של חשמל כשר ייאלצו לשלם עבורו. המשמעות הישירה היא עלייה בתעריף החשמל. יתרה מכך, עלות עודפת זו הינה סבסוד צולב בין סוגי צרכנים שונים בשוק". שר האנרגיה ישראל כ"ץ אמר כי הוא פועל לכך שהציבור הרחב לא יישא בעלויות התשלום של החשמל הכשר בבני ברק, אך יש לציין כי הצוות המקצועי ברשות החשמל סבור אחרת.