משמעויות חדשות של ביטול עילת הסבירות - ומה צפוי השבוע?

גורמים משפטיים מסרו לחדשות 13 כי אחת המשמעויות הנגזרות מביטול עילת הסבירות היא שהממשלה לא תחויב להישמע להמלצות ועדות חקירה ותוכל להתעלם מהן. מחר יחלו ההצבעות בוועדת החוקה וביום שלישי צפוי יום שיבוש נרחב

זמן צפייה: 02:55

גורמים משפטיים מסרו היום (ראשון) לחדשות 13 כי החוק לביטול עילת הסבירות יאפשר לממשלה להתעלם מהמלצות ועדת חקירה, זאת בנוסף למינויים ופיטורים של גורמים מקצועיים שגם עליהם לא ניתן יהיה לעתור לבג"ץ. החוק צפוי לעלות להצבעה כבר מחר בבוקר ובשלישי ייערך יום שיבוש של ארגוני המחאה.

רק בנובמבר האחרון שלחה ועדת החקירה של האסון בהר מירון מכתבי אזהרה לראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שכיהן כשר לביטחון פנים באותה התקופה. אם יעבור החוק לביטול עילת הסבירות הממשלה תוכל להתעלם מההמלצות.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה הערב את חוות הדעת שלה בנוגע להפגנות, וכפי שפורסם בחדשות 13 היא חידדה את ההנחיות באופן כללי לגבי חופש הביטוי והאיזון מול הפרת הסדר הציבורי. בהרב-מיארה הדגישה את חשיבות השמירה על חופש הביטוי ואת החשיבות בשמירת מערכת אכיפת חוק עצמאית. באשר לחסימות צירים, חידדה את נהלי המשטרה והדגישה כי ישנם שיקולים רבים למשטרה וכי למפקד בשטח יש שיקול דעת מלא בעניין.

ח''כ שמחה רוטמן
ח''כ שמחה רוטמן | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

אירועי השבוע הקרוב בכנסת

כפי שדווח בחדשות 13 בשבוע שעבר - מליאת הכנסת תכונס באופן חריג ביום ראשון הקרוב לדיון והצבעה בחוק העוסק בביטול עילת הסבירות. מחר ועדת הכנסת צפויה לאשר את כינוס המליאה ביום ראשון, שבו בדרך כלל אין מליאה.

מחר בבוקר יחלו הצבעות בוועדת החוקה על חוק עילת הסבירות לקריאה שניה ושלישית. צפויות להיות הסתייגויות רבות ולכן סביר שההצבעות יימשכו גם בשלישי (שכן, הוועדה עוצרת כשמתחילה מליאה בשעה 16:00) ואולי אף עד רביעי בבוקר (עד שעה 11:00 שבה מתחילה המליאה בימי רביעי). מטרת הקואליציה היא להניח את החוק עד יום רביעי, מכיוון שצריך לעשות זאת 24 שעות לפני תחילת הדיון במליאה לא כולל סופי שבוע.

Whatsapp Image 2023 06 14 At 1
מליאת הכנסת בעת הצבעה (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המליאה צפויה להיפתח ביום ראשון בשעה 10:00 בבוקר, לדיון שצפוי להיות ארוך ולהימשך כולל ההצבעות כנראה אל תוך יום שני, ייתכן שעד מאוחר בערב. ביום שלישי וברביעי בשבוע הבא יהיה "ניקוי שולחן" של חוקים שהקואליציה רוצה להספיק להעביר לפני הפגרה. הלחץ הוא בין היתר בגלל תשעה באב שמחייב לסיים את המליאה מוקדם ברביעי הבא. הכנסת יוצאת רשמית לפגרה בסוף החודש.

דיקטטורה, הפגנה, מחאה, מפגינים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית
מפגינים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

יום השיבוש - בשלישי הקרוב

ביום שלישי הקרוב מתכננים ארגוני המחאה יום שיבוש ארצי במספר רב של מוקדים. החל בשעות הבוקר יחסמו פעילי מחאה כבישים, תחנות רכבת ועוד. מחאת ההייטקיסטים תיערך בשרונה בתל אביב כפי שהיה עד כה, וצעדות ייצאו ממוקדים שונים בעיר לכיוון בית ההסתדרות הכללית. בשעה 16:00 צפויות מחאות ברציפי תחנות רכבת ישראל וב-20:00 תיערך הפגנה בקפלן ומרכזי ערים נוספות.

לקראת המחאה, התכנסו הערב ראשי המשק, "פורום העסקים" במלון דן בתל אביב במטרה לדון במהלכים ליום השיבוש הקרוב. יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד לא נכח בפגישה. השאלה שעל הפרק היא האם להצטרף ליום השיבוש. בהודעה מיוחדת בסוף הדיון כתבו כי הפורום "קורא לראש הממשלה לעצור את החקיקה החד צדדית ולמנוע את הפגיעה הבלתי הפיכה שנגרמת לכלכלה הישראלית בשל הקרע שנפער בעם ובשל אובדן האמון של המשקיעים במשק הישראלי. אנו רואים בכאב רבים מחיילי המילואים והטייסים ואנחנו בקשב רב להם".

"אחרי עצירת החקיקה, הפורום קורא לראשי כל הסיעות בכנסת. פורום העסקים לא יוכל לעמוד מנגד בשעה שהכלכלה הישראלית שעמלנו כה קשה לבנותה עלולה להיקלע למשבר בלתי הפיך שיגרור פגיעה קשה במרבית משקי הבית בישראל".

בישיבה נכחו 76 ממנהלי ויושבי ראש המחברות הגדולות במשק הישראלי בהם מנכ"לית חברת פייסבוק ישראל עדי סופר תאני; מנכ"ל אלקטרה צביקה שווימר; מנכ"ל ובעלי "פוקס" הראל ויזל; יו"ר תנובה חיים גבריאלי; יו"ר שופרסל איציק אברכהן, ראשי הבנקים הגדולים בישראל, מנהלי חברות מזון ומשקאות ומנהלי קרנות השקעות הגדולות בישראל.