למרות המגעים לתיווך: אין אופק להידברות בין הצדדים

ברקע המחאה ההולכת וגוברת וההפגנה שהתקיימה היום בירושלים, לא נראה כי קיימת אפשרות סבירה להתדיינות משמעותית בין הקואליציה לאופוזיציה. לוין ורוטמן מעוניינים בהמשך חקיקה מהירה של כלל הסעיפים - וראשי מפלגות האופוזיציה לא מוכנים לשום דיון לפני עצירת החקיקה באופן גורף

זמן צפייה: 15:45

ברקע המחאה המתגברת נגד המהפכה המשפטית ותהליכי החקיקה לשינוי מערכת המשפט, ההערכות הערב (שני) הן כי הדרך להידברות בין הצדדים עוד ארוכה ולא נראה שיתקיים דיון משמעותי בין הצדדים בזמן הקרוב. זאת, על אף הצעת הפשרה של נשיא המדינה יצחק הרצוג וקריאת הקואליציה להידברות שיצאה מוקדם יותר.

שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן קראו היום לראשי מפלגות האופוזיציה להגיע להידברות בבית הנשיא. עם זאת, באופוזיציה נרשמה התנגדות חריפה ודרישה לעצירת החקיקה באופן מיידי. לוין ורוטמן מעוניינים להמשיך בצעדי החקיקה על כל הסעיפים מרחיקי הלכת שהוצעו מההתחלה ומצד שני להציג מצג של הידברות שתתן "הכשר" למהלכים.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יריב לוין ושמחה רוטמן בוועדת החוקה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר העבודה מרב מיכאלי הודיעו שלא יגיעו להידברות ללא עצירה של החקיקה ואילו יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לא הגיב להודעה אך לפי הערכות מחזיק בדעה דומה. בינתיים הנשיא ממשיך לעבוד מאחורי הקלעים, מול שר המשפטים ומול נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מנוע מהתערבות בצעדי הרפורמה ופנה היום ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בבקשה להתערב כדי להביא פשרה, אך סורב. ההערכה היא שנתניהו ייאלץ בשלב מסוים, ככל הנראה אחרי הקריאה הראשונה, ללחוץ באופן חזק יותר על לוין ואז ייתכן ותהיה אופציה לנסות להגיע להתדיינות משמעותית יותר.

הנשיא הרצוג בנאום לאומה
הנשיא הרצוג בנאום לאומה

בלשכת נשיא המדינה נקטו בגישה לפיה רוטמן יותר נכון לפשרות מאשר השר לוין. רוטמן פתח את הבוקר עם הצהרה שהוא רוצה הידברות, כשלוין עוד שתק בנושא אך בערב ההודעה יצא מטעם שניהם. לוין מקבל המון תמיכה וגיבוי למהלך. הוא אינו רוצה לסגת בשלב הזה ולהפסיק את החקיקה. פשרת הנשיא נוגעת לעצירת ההצבעה - אך לא על החקיקה עצמה. לוין מעוניין להעביר את שלבי החקיקה הראשונים בשל החשש שמה שלא יועבר במהרה יתמוסס.

נתניהו עסוק לאחרונה גם בענייני התקציב. הוא קיים היום דיונים בעניין בתל אביב על מנת להתרחק ממוקד ההפגנה. ראש הממשלה לא התפנה לדיונים עד כה והוא לא נכנס נכנס לפרטי התקציב באופן עמוק כמו שהוא רגיל בתור מוביל הקו הכלכלי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במהלך הדיונים, הכלכלנית הראשית באוצר העלתה נקודה, שכבר העלתה בעבר, ואמרה שכתוצאה מחוסר הוודאות שיוצרת הרפורמה והתחושה שישנם זעזועים, יכולה להיפגע הכלכלה הישראלית. בניגוד לפעם הקודמת, היא לא מושתקת.

שר התקשורת העלה הצעה שנועדה לפגוע בתאגיד ובגלי צה"ל אך נתניהו לא נתן אישור והיא לא תעלה לממשלה.  לגבי הצעת הרצוג - לא ברור מה עמדת נתניהו אך ההערכה היא שהוא היה מעוניין בעצירת הרפורמה לעת עתה.