דרמה בכנסת ומחאה ברחובות: המהפכה המשפטית מגיעה לנקודת רתיחה

במליאת הכנסת החל הדיון בהצעת החוק לביטול עילת הסבירות לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית, וברחבי הארץ מתגברת המחאה - כאשר רבבות צפויים להפגין בירושלים בשעה שהימין יפגין בעד החקיקה בתל אביב • משדר מיוחד

זמן צפייה: 03:43

המהפכה המשפטית מגיעה היום (ראשון) לנקודת הרתיחה, כאשר במליאת הכנסת החל הדיון בהצעת החוק לביטול עילת הסבירות לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית, וברחובות מתגברת המחאה נגד החקיקה - שהגיעה לשיאה אמש עם צעדת ההמונים לירושלים וההפגנות שיימשכו גם היום בכל רחבי הארץ. המפגינים שעלו אמש לירושלים, בתום צעדה שהחלה בתל אביב אחרי "ליל ההתנגדות" ביום שלישי, לנו הלילה בגן סאקר, ובשעות אחר הצהריים צפויים להגיע לשם מפגינים נוספים מכל רחבי הארץ, לקראת עצרת שתיערך ב-20:00 מול הכנסת. משדר מיוחד.

הדיון בכנסת צפוי להימשך כ-26 שעות, ובמהלכו ידונו בהסתייגויות שהגישה האופוזיציה, כאשר וההצבעה בקריאה שנייה ושלישית צפויה להתחיל מחר בשעות הצהריים. לפי גורמים בקואלציה, בשעות האחרונות עדיין נבחנת אפשרות להגיע להסכמות מול האופוזציה על חוק עילת הסבירות, על בסיס מתווה האקדמאים שמשמעותו ביטול העילה על החלטות של הממשלה במליאתה ועל מינויים שקיבלו את אישור הכנסת. בקואלציה דורשים שהתחייבות קדימה להקפיא חקיקה חד צצדית תימשך רק לחצי שנה, בעוד שיו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בהצהרתו דיבר על התחייבות לא מוגבלת, ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הציע פרק זמן של כשנה וחצי.

מליאת הכנסת הבוקר לפני תחילת הדיון
מליאת הכנסת הבוקר לפני תחילת הדיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד נפגש היום בלשכתו עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, והשנים דנו בעניין המתווה שיו"ר ההסתדרות ויו"ר המגזר העסקי הציגו לראש הממשלה בנימין נתניהו. בתום הפגישה אמר בר-דוד: "אמשיך להפוך אבן על אבן ואפעל בכל כוחי בכדי לנסות למצוא את הפשרה הנכונה. אני קורא לשאר הגורמים לגלות מנהיגות אחראית".

לפיד אמר בתום הפגישה: "מדינת ישראל נמצאת ברגעים גורליים ובמאבק על דמותה ונשמתה. חובתנו לעשות כל מאמץ כדי לעצור את הטירוף ולהגיע להסכמות רחבות. אני מברך על מאמציו של יו״ר ההסתדרות, המתווה שהניחה ההסתדרות היא בסיס לשיח משותף".

ח''כ שמחה רוטמן מציג את הצעת החוק
ח''כ שמחה רוטמן מציג את הצעת החוק | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

את הדיון בכנסת פתח יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט שמחה רוטמן שהציג את הצעת החוק: "התיקון המוצע מנסה להשיב מעט הפרדת רשויות ואת הדמוקרטיה למדינת ישראל. תפסיקו לעבוד על הציבור בישראל, עילת הסבירות היא דבר שזכה לביקורת כבר למעלה מארבעים שנה. אין שום יסוד לטענה שבקשה לצמצומה כך שלא תחול על נבחרי ציבור, נובע מאיזה אינטרס קצר טווח של הקואליציה הזאת. מדובר בהשמצה פרועה שהסיבה היחידה שיש מישהו שמאמין לה במדינת ישראל, זה בגלל טפטוף אין סופי טפטוף שהפך לזרם של רעל בפייק, אי אפשר לקבל את המציאות הזאת".

"מדובר בתיקון שבימים כתיקונם לא היה מערב שום אמוציות", הוסיף רוטמן, "הסיבה היחידה שהוא מעורר אמוציות מפי האנשים כשדיברו ותמכו בו כמו יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, זה בגלל סיבה אחת ויחידה - הם הפסידו בבחירות והם יצאו לרחובות כנגד תוצאות הבחירות וכנגד הכרעת העם לא כנגד תיקון עילת הסבירות".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הבוקר בכנסת
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הבוקר בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי רוטמן עלה לנאום ראש האופוזיציה יאיר לפיד שאמר: "הממשלה הזו רוצה להפוך אותנו להונגריה ופולין. אנחנו לא הונגריה ולא פולין וגם לא נהיה. אלו מדינות שרוב ההיסטוריה שלהן היא לא דמוקרטית. ישראל נולדה דמוקרטית, ויש לאזרחיה אינסטינקט דמוקרטי".

"אנחנו לא צעדנו אתמול כדי להכריז מלחמה, אלא כדי למנוע מלחמה", הוסיף לפיד, "כדי להגיד לממשלה, אם יש בכם עדיין הגינות, תעצרו. אם התכוונתם למילה אחת כשדיברתם על אחדות העם, תעצרו. אם תעצרו, אנחנו כאן. דיברנו עם בית הנשיא. הדלתות שם פתוחות לרווחה. מחכות לכולנו. מחכות לנו שנחזור לדבר, שנמנע את האסון. שנמנע את ההתפרקות. שנמנע את השתלטות המיעוט הקיצוני על חייו של הרוב הישראלי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307231150' autoplay='0' credit='' desc='ח"כ פרקש-הכהן: "חורבן כזה לא היה מאז חורבן הבית"' poster='' kid='1_wsgy3899' duration='101']

ח"כ אורית פרקש-הכהן (המחנה הממלכתי) פרצה בבכי במהלך נאומה במליאה, ואמרה: "המדינה שלנו בוערת, הרסתם את המדינה, הרסתם את החברה. מאומת ההייטק הפכנו למדינה מצורעת בעולם. ריסקתם את החברה, ואני מסתכלת ולא מאמינה. שרים ששנאתם אמנותם. ראש ממשלה שלא מפסיק לשקר, מחוקקים חוקים כדי להחליש את מערכת החוק, כי חלקם חשודים בעבירות. פירומנים, מסיתים איש באחיו. חורבן כזה לא היה מאז חורבן הבית, ואותי מצמררת העובדה שכל האירועים האלה שאנחנו חווים מגיעים לשיא בחקיקה מושחתת דווקא השבוע, השבוע שבו חל תשעה באב, ונחרב הבית השלישי בגלל שנאת חינם".

ח''כ בני גנץ היום במליאת הכנסת
ח''כ בני גנץ היום בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בנאומו כי בכירים בממשלה הודיעו לנתניהו שאחרי ביטול עילת הסבירות כל חקיקה נוספת תהיה בהסכמה, והוסיף: " אני קורא לחברי הקואליציה - זה הזמן לגלות מנהיגות ולעשות מעשה, סכנה ברורה ומידית לפנינו. אפילו בימים קשים, נדע שגם אם החוק הרע הזה יעבור, נמשיך לפעול, ובמהרה בימינו נתקן".

ח''כ בני גנץ הבוקר בכותל
ח''כ בני גנץ הבוקר בכותל | צילום: אלעד מלכה

הבוקר השתתפו גנץ וחבר הכנסת ממפלגתו חילי טרופר ב"תפילת האחדות" שהתקיימה בכותל המערבי, שנערכה בקריאה לעצור את החקיקה ולחזור לשיחות ההידברות, ומשם המשיכו המשתתפים בתהלוכה לכיוון משכן הכנסת.

חברי הכנסת בני גנץ וחילי טרופר הבוקר בכותל
חברי הכנסת בני גנץ וחילי טרופר הבוקר בכותל | צילום: אלעד מלכה
ח''כ בני גנץ הבוקר בכותל
ח''כ בני גנץ הבוקר בכותל | צילום: אלעד מלכה

מחאה נגד המהפכה המשפטית תתקיים היום גם בניו יורק שבארצות הברית שמטרתה "סולידריות עם המוחים בישראל, בשרשרת אנושית עם דגלי ישראל יחצו המוחים את גשר ברוקלין". הצעדה תחל בשעה 17:00 שעון ישראל במנהטן, בהשתתפות חבר הכנסת לשעבר אראל מרגלית, ומשם יחצו המוחים את הגשר לכיוון ברוקלין.

הערב תיערך גם עצרת הימין לתמיכה בחקיקה המשפטית, כאשר המפגינים צפויים להגיע החל מהשעה 18:00 לצומת קפלן בתל אביב. המשתתפים בעצרת יקראו לחברי הקואליציה שבכנסת: "העם איתכם – השלימו את החקיקה. 64 מנדטים אינם סוג ב'". בין הנואמים בעצרת: השרים בצלאל סמוטריץ', דוד אמסלם, יואב קיש ועמיחי שיקלי, וכן ח"כ אביחי בוארון, פרופ' טליה איינהורן וכנרת בראשי.

עשרות אלפי המפגינים בירושלים
עשרות אלפי המפגינים בירושלים, אמש | צילום: רויטרס
המחאה בקפלן, אמש | צילום: רויטרס

שר האנרגיה ישראל כ"ץ אמר הבוקר בריאיון לאריה גולן ברשת ב': "חוק תיקון עילת הסבירות נדרש, יוצר איזון ומשנה הטייה שהייתה לטובת השופטים במשך שנים. ביום שני החוק הזה יעבור, יהיה רוב והשמיים לא ייפלו. עבדתי עם יוסי כהן, תמיר פרדו ונדב ארגמן. אין להם שום יתרת הסמכה בנושאים מדיניים ופוליטיים. בוחרי הליכוד בעד להשלים את החקיקה ומתנגדים לנסיון לרתום 'לשעברים' לטובת לנסות לאלץ פוליטית את הממשלה לשנות את מדיניותה".

שר המדע אופיר אקוניס אמר הבוקר בריאיון ל‎אפי טריגר בגלי צה"ל: "נעשה שימוש ציני ומסוכן מאוד בצבא, זה אמצעי לחץ לא לגיטימי. הממשלה קיבלה את אמון העם, אנחנו בדמוקרטיה לא בשלטון צבאי, לא ניתן את ידינו להפיכה צבאית במדינת ישראל".

מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים, אמש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
צעדה, מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, הלילה נערך "דיון חירום" בבית ההסתדרות, כאשר מחוץ לבניין דרשו מפגינים להכריז על שביתה כללית במשק במחאה נגד החקיקה המשפטית. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי מסרו בתום הדיון שנמשך שעות ארוכות: "נמשיך לעשות הכל כדי למנוע את הקרע והשיסוע בעם. אנו פועלים גם בשעות אלה אל מול כל הגורמים המעורבים, בניסיון להביא בשורה שתאחד את השורות".

"אין לנו מדינה אחרת ואנו רואים עין בעין את הסכנה הניצבת לביטחון המדינה", הוסיפו, "נמשיך להעמיד את עצמנו לכל מאמץ שיביא למניעת מלחמת אחים, ערב ט' באב. לא נהסס לפעול מתוך אחריות לביטחון ישראל ולשלמותה. על כולם, משני צדי המתרס, להבין כי אנחנו נמצאים בשעה היסטורית וקריטית לעתיד מדינתנו. בימים האחרונים הגשנו מתווה לראש הממשלה בנימין נתניהו, המוכר גם לראשי האופוזיציה, ועל פי הבנתנו - הפערים ניתנים לגישור. במידה והצדדים לא יגיעו לפתרון מוסכם על פי הצעתנו, נתכנס היום (ראשון) בשעה 16:00 לקבלת החלטות בדבר המשך הצעדים".

מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים
מפגינים נגד המהפכה המשפטית צועדים לירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל הודיעו הבוקר כי "בשל המשך הליך החקיקה החד צדדי ולנוכח השסע העצום בעם והנזק המוחשי והמיידי לביטחון מדינת ישראל ולכלכלתה", הם יסגרו היום את משרדיהם, ויקראו לעובדיהם ולשותפיהם לעלות לירושלים ולהצטרף למחאה. בין הפירמות המשתתפות במחאה: אגמון עם טולנציסקי , אפשטיין רוזנבלום מעוז (ERM) , ארדינסט בן נתן (EBN), גורניצקי , הרצוג, מיתר, נשיץ ברנדס אמיר, מ. פירון, פרל כהן ברת, קריסטין רובינשטיין בלכר קדוש (KBR), שבלת.

מארגון "החלוקים הלבנים" נמסר הבוקר: "החלוקים הלבנים קוראים לרופאות ורופאי ישראל, נשות ואנשי בריאות הגוף והנפש, סטודנטים, סגל ובני משפחה ולכל עם ישראל להצטרף לפעילות ההסתדרות הרפואית לעצירת החקיקה החד צדדית לעלות לירושלים ולמחות נגד צעדי הממשלה שיחריבו את מדינת ישראל, יפגעו ביכולת הצוותים הרפואיים למלא את תפקידם ויפגעו בחולים".

רבבות בירושלים
רבבות מפגינים בירושלים, אמש | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מהמשטרה נמסר כי בעקבות המחאות שצפויות להתקיים במהלך היום בירושלים צפויים שינויים בהסדרי התנועה. החל משעות הבוקר ולמשך היום ייחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות קפלן, זוסמן ועזה. כמו כן, במהלך היום ייסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים לסירוגין: רחוב רבין בקטע שבין לורך לבן צבי בשני הכיוונים, ורחוב רופין בקטע שבין צומת הזז ועד כיכר השעון (צומת המוזיאון) לשני הכיוונים.

בעקבות המחאה הצפויה היום ברחוב קפלן בתל אביב, החל מהשעה 16:00 ייחסמו הרחובות הבאים לתנועת כלי רכב:

רחוב קפלן ייחסם מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים

צומת קפלן דרך מנחם בגין תיחסם לצפון ולדרום (כולל השיקועים)

רמפות גשר השלום ייסגרו לצפון ולדרום (לא תהיה אפשרות לרדת לכביש 20)

צומת יגאל אלון - השלום תיחסם למערב

תיחסם צומת יגאל אלון- תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו לרחוב תוצרת הארץ)

תיחסם צומת השלום- תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו מזרחה)

צומת השלום - עליית הנוער תיחסם למזרח

צומת יגאל אלון - השלום תיחסם לדרום

צומת יגאל אלון - תובל תיחסם לצפון

צומת יצחק שדה - המסגר תיחסם לצפון

לא תתאפשר יציאה מרחוב בן אביגדור לרחוב המסגר

ייחסמו הרחובות מיגאל אלון לכיוון עמינדב, קרמניצקי, תובל, ויקי שירן והיציאה מתחנת הדלק (התנועה תתאפשר מרחוב הסוללים)

החל מהשעה 20:30 ייחסם גשר יהודית למעבר הולכי רגל