הקרב על בחירת השופטים: באופוזיציה לא יוותרו על נציג בוועדה

בבית הנשיא חוששים כי הפרסום אודות ההסכם המתגבש על פרטי המהפכה המשפטית יוביל לפיצוץ במו"מ, כאשר באופוזיציה אומרים כי אם ייבחרו שני נציגים מהקואליציה - זה יחסל כל סיכוי להמשך ההידברות

זמן צפייה: 01:42

בבית הנשיא חוששים הבוקר (שלישי) כי הפרסום בחדשות 13 אודות ההסכם המתגבש על פרטי המהפכה המשפטית יוביל לפיצוץ במשא ומתן, בשעה שהקרב על הוועדה לבחירת שופטים הולך ומתחמם.

במעמד הגשת המועמדים לוועדה, לקואליציה יהיה יותר ממועמד אחד, כאשר סיעת עוצמה יהודית תגיש את מועמדותם של חברי הכנסת לימור סון הר-מלך ויצחק קרויזר, מהם יישאר בסוף אחד, ובליכוד תגיש את מועמדותה ח"כ טלי גוטליב וייתכן שגם מועמדים נוספים יגישו את שמם כחברים אפשריים בוועדה.

אם יהיה יותר מנציג קואליציה אחד, זה אומר שזה יבוא על חשבון האופוזיציה, ולפי גורמים בכירים באופוזיציה - זה יחסל כל סיכוי להמשך ההידברות. אלא שבקואליציה מבקשים לחכות וטוענים כי זהו רק קו הפתיחה של המרוץ. בליכוד אמרו אמש כי "טרם התקבלה כל החלטה בעניין הועדה לבחירת שופטים. ההחלטה תתקבל רק בשבוע הבא".

מועמדי הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים
מועמדי הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים | צילום: פלאש 90

באופוזיציה בוחנים את הסכם הפשרה המתגבש, כאשר ביש עתיד אומרים כי הם רוצים קודם כל לראות כינוס של הוועדה לבחירת שופטים ופעילות שלה, ובמחנה הממלכתי בוחנים אפשרויות אחרות שיעניקו ביטחונות לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו לא יקדם כל חקיקה בהמשך, למשל שריון חוקים כאלה ואחרים בהוראת שעה.

מועמדי האופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים
מועמדי האופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים | צילום: פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נשאל אמש על ידי חדשות 13 אילו ערבויות ידרוש אם יגיעו להסכמות הללו, ואמר כי "הבעיה המרכזית שלנו היא איך מקבלים ערבויות ממישהו שאי אפשר לסמוך על אף מילה שלו. לכן צריך לראות קודם צעדים מעשיים. אם תכונס הוועדה לבחירת שופטים עם נציג אופוזיציה ותתחיל לעבוד - זה יהיה צעד מעשי".

גורם בכיר בליכוד מסר אמש כי ראש הממשלה נתניהו - בניגוד למקרי עבר - לא יעז להפר את ההסכם המסתמן, וזאת בשל מעורבותה של ארצות הברית וממשל ביידן במהפכה המשפטית, והרצון של האחרון להגיע להסכמה רחבה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, שלשום פורסם בחדשות 13 על העסקה המעשית ביותר שנידונה מאז החלו שיחות ההידברות בבית הנשיא - לפיה האופוזיציה תתן הסכמה לחוקק את "חוק היועמ"שים" ולצמצם את עילת הסבירות, בתמורה להתחייבות ממשלתית להוריד מהפרק את שאר הרפורמה.

"חוק היועמ"שים" כולל קציבת כהונה ליועצים משפטיים במשרדי הממשלה, אפשרות לייצוג פרטי של שרים בזמן שהיועץ המשפטי לא מוכן לייצג, ואפשרות לשר להחליף את היועץ המשפטי שלו באמצעות ועדה. החוקים שיירדו מהפרק לפי העסקה הזאת כוללים בין היתר את פסקת ההתגברות ושינוי הוועדה למינוי שופטים.

מבית הנשיא נמסר בתגובה: "אין עדיין הסכמות, יש מאמץ לייצר הסכמות. בית הנשיא חוזר וממליץ לא להישען על הדלפות מגמתיות וחד צדדיות. כשיושגו הסכמות הן יוצגו לציבור באופן שקוף ומלא".