בשל לחצים בקואליציה: פסקת ההתגברות תובא לקריאה ראשונה

בעוד שהנשיא מנסה לקדם מתווה פשרה, בקואליציה ממשיכים בבליץ החקיקה ומתכוונים להביא את פסקת ההתגברות להצבעה כבר השבוע - ייתכן אף שמחר או מחרתיים. כמו כן, מחר יובא לקריאה ראשונה חוק הנבצרות, וגם "חוק דרעי 2" ממשיך להתקדם בוועדה

זמן צפייה: 04:17

בעוד שהנשיא יצחק הרצוג מנסה לקדם מתווה פשרה, בקואליציה ממשיכים בבליץ החקיקה: בעקבות לחצים, בעיקר מצד המפלגות החרדיות, בקואליציה מתכוונים להביא את פסקת ההתגברות להצבעה בקריאה ראשונה כבר השבוע - ייתכן אף שמחר או מחרתיים.

כמו תקליט שבור, גם נאומו החריף של נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, רק מלפני שלושה ימים - לא חדר מבעד למסר הקבוע שמשמיעים בקואליציה בשבועות האחרונים. למרות שאמירותיהם של בכירי הקואליציה שוב מתעלמות מכך שהדרישה הראשונית והבסיסית, לא של האופוזיציה אלא של הנשיא עצמו, הייתה עצירת החקיקה שממשיכה להתקדם בכנסת - הרצוג המשיך היום (ראשון) במאמציו ונפגש במשך שעות עם יושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט, חבר הכנסת שמחה רוטמן.

הנשיא יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
הנשיא הרצוג ורה''מ נתניהו | צילום: רויטרס

בתגובה, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מתח ביקורת כלפי הנשיא ודרש ממנו שיבהיר לקואליציה כי רק הפסקת החקיקה תאפשר הידברות אמיתית. בינתיים, מחר תתקיים הצבעה בקריאה ראשונה על חוק הנבצרות, וגם "חוק דרעי" ממשיך להתקדם בוועדה.

עוד היום, בוועדת השרים לענייני חקיקה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שוב הפכה למטרה למתקפות, וזאת בעקבות התנגדותה לחוק חסינות לחיילים מהעמדה לדין. את ההיגיון מבינים כנראה היטב גם בקואליציה, חוק כזה עלול דווקא לחשוף חיילים לחקירות בחו"ל שנמנעות כיום בחסות הטיפול של מערכת המשפט הישראלית בנושא, אבל היגיון לחוד והדרישות הקואליציוניות של בן גביר לחוד. בסופו של דבר, סוכם שהדיון בחוק יידחה בשבוע.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

כל זה קורה יום לאחר שהמחאה ברחבי הארץ ממשיכה לשבור שיאים. רק בתל אביב, על פי הערכת המומחה שלנו, היו יותר מ-200,000 מפגינות ומפגינים, ובכל רחבי הארץ רבבות נוספים. השבוע, מארגני המחאה מבטיחים שוב לשבש את נסיעת נתניהו לחו"ל ביום רביעי, ונערכים ליום התנגדות נוסף ביום חמישי. שלושה שבועות בדיוק לפגרת הפסח, כל העיניים נשואות אל הנשיא ואל המתווה שיציג בקרוב, ולא פחות ממנו אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהרגע בו יצטרך לקבל החלטות כבר מעבר לפינה.