בדרך לממשלת נתניהו השישית: התפקידים ששוריינו - ומה צפוי בהמשך

פחות משבועיים חלפו מאז הוטל המנדט על יו"ר הליכוד, ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר כבר חתם על הסכם קואליציוני שהבטיח לו את התפקידים להם קיווה - וגם אותת לשותפו לרשימה סמוטריץ'. בתחילת השבוע צפוי נתניהו להיפגש עם יתר ראשי המפלגות

זמן צפייה: 03:06

פחות משבועיים חלפו מאז הוטל המנדט להרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, ולאחר שהבוקר (שישי) נחתם הסכם קואליציוני עם מפלגת עוצמה יהודית בראשותו של איתמר בן גביר, והמגעים עם ש"ס ויהדות התורה יואצו ביום ראשון, על פי ההערכות בליכוד גם הציונות הדתית ומפלגת נועם בראשות אבי מעוז יחתמו בתחילת השבוע הבא על הסכמים קואליציוניים

חתימתו של בן גביר על ההסכם עם נתניהו הינה לא רק ההזדמנות שלו לקבל את התפקידים שלהם קיווה - אלא גם איתות לבצלאל סמוטריץ' שימהר לחתום גם. אך המחלוקת עם סמוטריץ' היא איננה רק בנושא התיקים אלא בעיקר על דרישתו של סמוטריץ' להיות האחראי הכמעט בלעדי על מה שקורה ביהודה ושומרון - המנהל האזרחי וגם לא רק המנהל האזרחי. הבעיה במקרה הזה היא שכל פינוי של בנייה לא חוקית של פלסטינים בשטחי C עלולה לייצר תגובה אלימה ומי שיהיה אחראי להתמודד עם התגובה האלימה - יהיו צה"ל ומערכת הביטחון.

איתמר בן גביר
איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בן גביר צפוי לקבל סמכויות מורחבות במשרד לביטחון הפנים וייקרא השר לביטחון לאומי, ובנוסף תקבל המפלגה תפקיד שר הנגב והגליל והחוסן הלאומי, שיהיה אחראי גם על השכונות, שר המורשת, סגן שר הכלכלה, יו"ר ועדה לביטחון הפנים ויו"ר הוועדה לקרן ישראל ברוטציה. בן גביר דרש גם במסגרת ההסכם תוספת תקציב של תשעה מיליארד שקלים למשטרה.

עוד סוכם יוקם משמר לאומי רחב היקף, שתפקידו להחזיר את המשילות לרחובות. הנספח להסכם מצטרף לסיכומים בשבוע החולף, לפיהם יוסדר מעמד חומש, תוסדר הישיבה באביתר, תוסדר ההתיישבות הצעירה, חוק הפרוטקשן עד 10 שנות מאסר, וחוק דרומי מורחב שיאפשר לירות בגנבי נשק מבסיסים.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'
חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בין הסמכויות שיקבל בן גביר, שיכהן גם כשר בקבינט וחבר וועדות השרים השונות, נכללים המשטרה הירוקה, הסיירת הירוקה, הרשות לאכיפה במקרקעין ומג"ב איו"ש. עוד סוכם כי יוקם משמר לאומי רחב היקף, ויורחב מערך התקינה של המילואים במג"ב לתפקוד מלא.

עוד הוסכם בין הליכוד לעוצמה יהודית על הרחבת סמכויות ותחומי הפעולה של המשרד לפיתוח הנגב והגליל, והוא ייקרא המשרד לפיתוח הנגב והגליל והחוסן לאומי. המשרד החדש יתוקצב בסכום של שני מיליארד שקלים בשנה, לטובת "פיתוח והעצמת הנגב הגליל והשכונות, הגברת מנועי צמיחה במרכזי הצעירים, דאגה לאזרחים ותיקים, וביצוע פרויקטים לאומיים לטובת חיזוק החברה הישראלית".

איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', יצחק גולדקנופף, אריה דרעי | צילום: אוליבייה פיטוסי, גדעון מרקוביץ', פלאש 90

בנוסף, מנהלת התכנון במשרד לפיתוח הנגב והגליל והחוסן החברתי תהיה אחראית על ביצוע הסדרת כלל ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון בהתאם להחלטות צוות שרים בראשות ראש הממשלה. כמו כן, תקבל עוצמה יהודית את המשרד למורשת, שיעסוק בכל אתרי המורשת והעתיקות בישראל כולל יהודה ושומרון. המשרד למורשת יכלול בתוכו גם את רשות העתיקות, המועצה לשימור אתרים ויפעל לפיתוח ושימור ההיסטוריה של עם ישראל.